Poznają cię po głosie czy odcisku palca

Banki coraz odważniej stosują biometryczne metody identyfikacji klienta

Publikacja: 26.06.2016 10:14

Biometrię już kilka lat temu zastosowano w bankomatach

Biometrię już kilka lat temu zastosowano w bankomatach

Foto: Fotorzepa/Magda Starowieyska

W Banku Zachodnim WBK potrafią zidentyfikować klienta na podstawie głosu. Pod koniec ubiegłego roku bank wprowadził taką opcję w formie pilotażu. Dotychczas swój głos zarejestrowało 3 tys. osób. – Ponad połowa tej grupy używa tego sposobu do logowania się w kontaktach za pośrednictwem infolinii – mówi Maciej Pietrucha, dyrektor centrum bankowości telefonicznej BZ WBK. Przy stosowaniu biometrii głosowej czas weryfikacji klienta skrócił się o 40 proc. Na razie bank nie promował tej formy uwierzytelniania, ale liczy, że użytkowników będzie przybywać.

Zamiast hasła

To wygodny sposób dla osób, które mają problem z zapamiętywaniem haseł. Najpierw trzeba zostawić próbkę głosu, a potem można w ten sposób potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach telefonicznych z bankiem. Wystarczy raz zarejestrować głos, by system potem nas rozpoznał.

Jak to się robi w praktyce? Trzeba zadzwonić na infolinię, podać swój numer identyfikacji klienta i poinformować doradcę o chęci korzystania z biometrii głosowej. Po standardowej weryfikacji rejestrowana jest próbka głosu. Należy powiedzieć zdanie: „Mój głos jest moim hasłem, którego nie muszę pamiętać”. Od tego czasu można się w ten sposób weryfikować w contact center.

Na polskim rynku są już kolejni chętni do wprowadzenia takiej technologii.

– Alior Bank nie wyklucza zastosowania biometrii głosowej podczas kontaktu klienta z bankiem za pośrednictwem bankowości telefonicznej i mobilnej – twierdzi Julian Krzyżanowski, rzecznik Alor Banku. – Skorzystanie z biometrii znacznie skróciłoby proces weryfikacji tożsamości oraz zapewniłoby niemal 100 proc. pewność co do tożsamości klienta. Jak będzie to wyglądało w praktyce? Klienci będą zostawiali trzy próbki tak zwanego hasła biometrycznego, które następnie będą mogli wykorzystywać zarówno w kanale contact center, jak i w kanale mobilnym do potwierdzania tożsamości.

Projekt jest we wczesnej fazie rozwoju. W pierwszej kolejności zostanie pilotażowo przetestowany na grupie pracowników Alior Banku. Dotychczas nie podjęto ostatecznej decyzji dotyczącej wdrożenia. Ewentualna weryfikacja biometryczna byłaby stosowana równolegle z innymi procesami i procedurami.

Biometrię, a konkretnie jedną z jej odmian, tzw. finger vein, czyli czytnik naczyń krwionośnych, zastosowano już kilka lat temu w bankomatach. Pionierem w tej dziedzinie były banki spółdzielcze. W 2012 r. taką metodę uwierzytelniania wprowadził w swoich placówkach Bank BPH.

Teraz banki umożliwiają biometryczne logowanie do swoich aplikacji, ale tylko za pośrednictwem telefonów wyposażonych w odpowiednie czytniki.

Smartfon z czytnikiem linii papilarnych

Jedną z pierwszych instytucji dających taką możliwość był Bank Millennnium. Z biometrycznego dostępu mogą korzystać użytkownicy telefonów zaopatrzonych w czytniki linii papilarnych: Apple z funkcją TouchID oraz smartfonów z Androidem (SamsungPass i Android Fingerprint ID).

Na taki sposób logowania pozwala także ING Bank Śląski; na razie funkcja jest dostępna dla iOS (TouchID), ale bank pracuje nad wprowadzeniem jej dla użytkowników systemu Android.

Podobnie jest w PKO BP, gdzie klienci mają możliwość logowania do aplikacji IKO za pomocą Touch ID. W mBanku takie rozwiązanie jest dostępne w aplikacjach dla klientów korporacyjnych (mBank companyMobile) i detalicznych (rozwiązania na system iOS).

Millennium daje także możliwość potwierdzania odciskiem palca transakcji 3D Secure. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku. 3D Secure jest usługą wykorzystywaną w płatnościach kartami w internecie. Zapewnia dodatkowe zabezpieczenie. Dotychczas transakcje 3D Secure były akceptowane za pomocą haseł SMS lub kodu PIN, teraz możliwe jest ich potwierdzanie w aplikacji mobilnej odciskiem palca. Podczas płatności kartą np. w sklepie internetowym bank wysyła na urządzenie z aktywną aplikacją mobilną Banku Millennium wiadomość z prośbą o zatwierdzenie transakcji kodem PIN lub zeskanowanie odcisku palca. To drugie rozwiązanie jest dostępne dla urządzeń wyposażonych w czytniki biometryczne.

Tożsamość sprawdzona kompleksowo

PKO BP do technologii biometrycznej podchodzi kompleksowo. We współpracy z Politechniką Gdańską oraz firmą Microsystem prowadzi projekt badawczy, którego celem jest przygotowanie systemu automatycznego identyfikowania oraz uwierzytelniania tożsamości klientów. W kolejnym etapie projektu planowane są testy w oddziałach.

Dzięki stanowiskom biometrycznym klient uzyska dostęp do pełnej oferty usług bankowych bez potrzeby użycia haseł czy kodów. System automatycznie przeprowadzi identyfikację: na podstawie podpisu składanego innowacyjnym długopisem, analizy głosu, kształtu twarzy lub układu naczyń krwionośnych dłoni. Stanowiska umożliwią samodzielną weryfikację tożsamości, autoryzację operacji bankowych, podpisywanie wniosków i pism bankowych.

Urządzenia będą równolegle analizować głos klienta, układ naczyń krwionośnych dłoni, kształt twarzy. Dodatkowo będą wyposażone w specjalnie opracowany do tego celu długopis elektroniczny. System będzie również skanował dokumenty tożsamości. Wszystkie dane porówna następnie z zapisanymi w bazie wzorcami i na tej podstawie przeprowadzi identyfikację i autoryzację.

Przedstawiciele banku podkreślają, że to pierwszy w Polsce system, który kompleksowo sprawdzi tożsamość użytkownika, wykorzystując jednocześnie kilka mechanizmów biometrycznych. Zastosowana technologia jest bezpieczna i odporna na fałszerstwa.

Rozwiązanie będzie uzupełnieniem oferty tradycyjnej i elektronicznej. Usprawni pracę w oddziałach. Z jednej strony zmniejszy prawdopodobieństwo nadużyć, z drugiej odciąży pracowników, ponieważ ułatwi i przyspieszy identyfikację klienta. Z kolei część osób, zamiast stawać w kolejce do bankowego okienka, będzie mogła wybrać samodzielną obsługę na stanowisku biometrycznym.

W Banku Zachodnim WBK potrafią zidentyfikować klienta na podstawie głosu. Pod koniec ubiegłego roku bank wprowadził taką opcję w formie pilotażu. Dotychczas swój głos zarejestrowało 3 tys. osób. – Ponad połowa tej grupy używa tego sposobu do logowania się w kontaktach za pośrednictwem infolinii – mówi Maciej Pietrucha, dyrektor centrum bankowości telefonicznej BZ WBK. Przy stosowaniu biometrii głosowej czas weryfikacji klienta skrócił się o 40 proc. Na razie bank nie promował tej formy uwierzytelniania, ale liczy, że użytkowników będzie przybywać.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe