Pomyłkę Mikołaja nie zawsze da się naprawić

123RF

Sklep stacjonarny nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu pełnowartościowego towaru

Jeśli dostaniemy nietrafiony prezent na święta, nie każdy będziemy mogli zwrócić. Nie będzie problemu z rzeczami kupionymi w internecie. Natomiast w tradycyjnych sklepach wszystko zależy od ich regulaminu. Zgodnie z polskim prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru, ale może ustalić reguły zwracania lub zamiany produktów. Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by kupując upominek w sklepie stacjonarnym sprawdzić, jakie zasady tam obowiązują.

Praktyka bywa różna. Niektóre sklepy np. wymieniają towar w określonym czasie albo zwracają pieniądze na kartę podarunkową.

Nie chcą alkoholu ani bielizny

W hipermarketach Carrefour możliwy jest zwrot towarów w ciągu 30 dni pod warunkiem, że są pełnowartościowe, czyli nie noszą śladów użytkowania, są w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu, a okres pozostały do upływu terminu przydatności do spożycia (czy użycia) jest nie krótszy niż siedem dni. Od zasady tej są wyjątki. Zwrotowi nie podlegają: alkohol, papierosy, bielizna, gry komputerowe, płyty CD, doładowania telefoniczne, zakłady lotto, karty podarunkowe, artykuły wymagające przechowywania w chłodni, towary, których karta gwarancyjna została już podbita pieczątką punktu sprzedaży.

Żeby Carrefour przyjął towar, klient musi okazać paragon potwierdzający zakup. Zwrot pieniędzy jest dokonywany na kartę podarunkową, którą można wykorzystać do opłacenia kolejnych zakupów w tej sieci.

W sklepach stacjonarnych drogerii Rossmann produkty mogą być zwrócone lub wymienione, jeśli są oryginalnie zapakowane i nie były używane (klient nie miał kontaktu z zawartością). Zwrotowi i wymianie nie podlegają artykuły spożywcze oraz parafarmaceutyki, co jest podyktowane względami bezpieczeństwa i higieny.

– Klient może dokonać zwrotu lub wymiany w ciągu siedmiu dni od daty zakupu, w drogerii, w której nabył dany produkt – tłumaczy Agata Nowakowska, rzecznik firmy. W sklepie trzeba okazać paragon zakupu. Pod tym względem wymagania są bardziej rygorystyczne niż w przypadku reklamacji. Zgodnie z prawem, gdy reklamujemy towar, sklep uzna jako dowód zakupu również wyciąg z rachunku bankowego lub informację od świadka. W Saturnie klient ma 30 dni na zwrot produktu zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym, tylko w przypadku sprzedaży ratalnej okres ten wynosi 14 dni. Standardowo towar oddawany w zwykłym sklepie musi być pełnowartościowy, bez śladów użytkowania, z nieuszkodzonym opakowaniem, ale każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie.

– Niemożliwy jest zwrot rozpakowanych płyt z muzyką, filmów, gier czy programów komputerowych – podkreśla Tomasz Wawszczyk z Saturna.

Dodaje, że podstawą zwrotu jest paragon lub faktura VAT. Nie muszą ich okazywać klienci uczestniczący w programie Konto Premium lub Konto Plus (dowód zakupu jest zarejestrowany na koncie). Zgodnie z regulaminem pieniądze są zwracane albo w gotówce, albo na kartę, w zależności od tego, w jaki sposób zapłacił klient.

W sieci łatwiej

Kupując przez internet, możemy nie tylko w miarę prosto porównać oferty, ale zyskujemy 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Wystarczy, że przekażemy sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zasady te są uregulowane w przepisach o sprzedaży na odległość.

– Sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru i oddać wpłacone pieniądze – podkreśla Małgorzata Cieloch z UOKiK. W sklepie internetowym Carrefoura klient, który dokonał wpłaty przelewem, powinien w formularzu podać numer rachunku, na jaki mają wpłynąć pieniądze. Trochę inaczej jest w przypadku skorzystania z opcji płatności online poprzez platformę Tpay.com. Wtedy należy odwrócić transakcję: pieniądze trafiają na ten sam numer rachunku, z jakiego była robiona płatność. Jeśli zwracamy towar kupiony w eCarrefour, ale odebrany w jednym ze sklepów stacjonarnych, niezbędny jest fiskalny dowód zakupu.

Agata Nowakowska z Rossmanna zastrzega, że produkt kupiony w drogerii internetowej musi być w nienaruszonym stanie. Do paczki dołączany jest zawsze formularz odstąpienia od umowy, który w razie potrzeby należy wypełnić. Konieczne jest przesłanie również dowodu zakupu. Koszty związane ze zwrotem produktów ponosi klient.

Drugi obieg

Jeśli nie będziemy mogli zwrócić niechcianych skarpetek, krawata czy płyty, możemy je podarować komuś innemu. Albo sprzedać na jednym z portali ogłoszeniowych. Niektóre wyodrębniły nawet specjalną kategorię: nietrafiony prezent. Ceny bywają okazyjne. Ale to atrakcja dla kupujących.

Jakie prezenty najchętniej kupujemy >G6

Więcej informacji o prawach konsumenta: uokik.gov.pl

Porady

1 Przyjęcie zwrotu towaru, który jest pełnowartościowy, zależy tylko od regulaminu sklepu stacjonarnego. W wielu miejscach akceptujących zwroty robione są wyjątki dla wybranych produktów.

2 Sklep internetowy ma obowiązek przyjąć zwrot w ciągu 14 dni od dostarczenia towaru.

3 Wszyscy sprzedawcy zastrzegają, że oddawana rzecz nie może nosić śladów użytkowania.

Mogą Ci się również spodobać

Jak zarejestrować kartę pre-paid

Użytkownikom komórek na kartę przybyły nowe obowiązki Blisko dwa miesiące temu wystartowały pierwsze kampanie ...

Łatwiej płacić telefonem

Dane w chmurze zamiast na karcie SIM Płatności zbliżeniowe telefonem wykorzystujące tzw. chmurę oferują ...

Bardzo tanie rachunki z kartami debetowymi

Oferta banków dla nastolatków. PKO BP Dla młodzieży w wieku 13–18 przeznaczone jest PKO ...