Jeśli dostaniemy nietrafiony prezent na święta, nie każdy będziemy mogli zwrócić. Nie będzie problemu z rzeczami kupionymi w internecie. Natomiast w tradycyjnych sklepach wszystko zależy od ich regulaminu. Zgodnie z polskim prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru, ale może ustalić reguły zwracania lub zamiany produktów. Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by kupując upominek w sklepie stacjonarnym sprawdzić, jakie zasady tam obowiązują.
Praktyka bywa różna. Niektóre sklepy np. wymieniają towar w określonym czasie albo zwracają pieniądze na kartę podarunkową.
Nie chcą alkoholu ani bielizny
W hipermarketach Carrefour możliwy jest zwrot towarów w ciągu 30 dni pod warunkiem, że są pełnowartościowe, czyli nie noszą śladów użytkowania, są w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu, a okres pozostały do upływu terminu przydatności do spożycia (czy użycia) jest nie krótszy niż siedem dni. Od zasady tej są wyjątki. Zwrotowi nie podlegają: alkohol, papierosy, bielizna, gry komputerowe, płyty CD, doładowania telefoniczne, zakłady lotto, karty podarunkowe, artykuły wymagające przechowywania w chłodni, towary, których karta gwarancyjna została już podbita pieczątką punktu sprzedaży.
Żeby Carrefour przyjął towar, klient musi okazać paragon potwierdzający zakup. Zwrot pieniędzy jest dokonywany na kartę podarunkową, którą można wykorzystać do opłacenia kolejnych zakupów w tej sieci.
W sklepach stacjonarnych drogerii Rossmann produkty mogą być zwrócone lub wymienione, jeśli są oryginalnie zapakowane i nie były używane (klient nie miał kontaktu z zawartością). Zwrotowi i wymianie nie podlegają artykuły spożywcze oraz parafarmaceutyki, co jest podyktowane względami bezpieczeństwa i higieny.