Kopiują karty i próbują okraść

Banki monitorują transakcje kartami i potrafią wykryć nieprawidłowości

Publikacja: 15.04.2017 13:16

Kopiują karty i próbują okraść

Foto: Fotolia

Pan Tomasz, wieloletni klient Pekao SA, nie stracił pieniędzy przechowywanych na kontach (prywatnym i firmowym) tylko dlatego, że bank wykazał się czujnością. Niedawno klient dowiedział się, że gdy w ubiegłym roku podejmował gotówkę w bankomacie na warszawskiej Białołęce, został skopiowany pasek magnetyczny jego karty.

– Pracownik infolinii zadzwonił do mnie z informacją, że zostały zablokowane obie moje karty do kont. Okazało się, że w tym samym czasie chciałem skorzystać z bankomatu w Warszawie i w … Niemczech – opowiada pan Tomasz.

Bank wychwycił, że oszust próbuje się posłużyć danymi z karty za granicą i od razu zablokował plastiki do obu kont. Klient musiał je wymienić. Kilka dni temu mężczyzna był przesłuchiwany przez policję.

– Dowiedziałem się, że w jednym bankomacie skopiowano karty ok. 300 osób. Część z nich straciła pieniądze, bo przestępcy zdążyli je wypłacić, nie tylko w Polsce, ale też za granicą – twierdzi czytelnik.

Banki są przygotowane

Jak banki wykrywają przypadki skimmingu, czyli kopiowania danych z pasków kart płatniczych?

– Monitorujemy transakcje przeprowadzone kartami i w razie wykrycia skimmingu blokujemy wszystkie karty, które znalazły się w grupie ryzyka – odpowiada Katarzyna Münnich z biura prasowego Pekao SA. – Kontaktujemy się telefonicznie z klientem i informujemy go o blokadzie. Chodzi m.in. o to, żeby przygotować klienta na odmowę przyjęcia płatności kartą.

Zablokowane karty są wymieniane na nowe na koszt banku. Tak było też w przypadku pana Tomasza.

Inne banki postępują podobnie. Jak twierdzi Mateusz Czerniawski z Eurobanku, instytucja ta prowadzi monitoring obrotu kartowego przez całą dobę. Ma do tego odpowiednie systemy informatyczne. ING Bank Śląski również jest w stanie wykryć prawdopodobne przypadki użycia skopiowanej karty. I w razie uzasadnionego podejrzenia, że doszło do skimmingu – jak informuje Miłosz Gromski – zastrzega karty, a w ich miejsce wydaje nowe. Takie sytuacje nie są częste, ale zdarzają się próby wypłat gotówki kartami o tych samych numerach w różnych krajach.

Klient nie poniesie strat

Ewa Krawczyk z BZ WBK zapewnia, że posiadacze kart tego banku, którzy padną ofiarą skimmingu, nie poniosą strat finansowych. Bank stale podejmuje działania zwiększające bezpieczeństwo.

I tak np. wyłączył możliwość wypłaty gotówki z bankomatów, które nie korzystają z technologii pozwalających na odczyt danych z mikroprocesora umieszczonego w karcie (technologia EMV). Dotyczy to głównie urządzeń w Ameryce Północnej i Ameryce Południowej.

Klient może samodzielnie aktywować taką opcję w bankowości elektronicznej BZWBK24, na infolinii czy w aplikacji mobilnej. Dodatkowym zabezpieczeniem są limity ilościowe i kwotowe dla transakcji kartami.

Zgłoś nieuprawnione operacje

PKO BP również monitoruje operacje przeprowadzane na rachunkach klientów. W razie stwierdzenia nietypowej transakcji czy operacji kontaktuje się z klientem – tłumaczy Joanna Fatek z biura prasowego banku. – Dlatego tak ważne jest, żeby klienci aktualizowali dane kontaktowe.

Jeśli klient potwierdzi, że nie przeprowadzał operacji, karta jest natychmiast blokowana. Właściciel rachunku dostaje w tej sprawie od banku SMS.

Jeśli to klient stwierdzi, że na jego rachunku są widoczne transakcje przeprowadzone przez nieuprawnione osoby, powinien niezwłocznie zastrzec kartę, dzwoniąc na infolinię banku lub udając się osobiście do najbliższej placówki. Powinien też złożyć reklamację. Procedura reklamacyjna jest standardowa. Klient powinien wskazać operacje, których nie dokonał. ©?

Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Jest kilka prostych metod, które pozwolą zmniejszyć zagrożenie skimmingiem.

1 Zachowaj czujność przy podejmowaniu gotówki z bankomatu. Najlepiej korzystać z urządzeń znajdujących się w oddziałach lub w zamkniętych pomieszczeniach.

2 Zakrywaj dłonią klawiaturę bankomatu. Może to uniemożliwić rejestrację wybierania cyfr PIN kodu przez kamerę zainstalowaną przez oszusta.

3 Zwracaj uwagę na wygląd bankomatu; czy nie ma na nim zainstalowanych dodatkowych urządzeń. Podejrzenia powinny wzbudzić: doklejone nietypowe listwy z nawierconymi małymi otworami, elementy działające jak magnes, klawiatura w postaci doklejonej albo niezbyt dokładnie umocowanej nakładki, elementy, które można oderwać czy odkleić.

4 Jeżeli cokolwiek budzi wątpliwości, należy niezwłocznie zawiadomić bank, firmę, która obsługuje dany bankomat lub policję.

Pan Tomasz, wieloletni klient Pekao SA, nie stracił pieniędzy przechowywanych na kontach (prywatnym i firmowym) tylko dlatego, że bank wykazał się czujnością. Niedawno klient dowiedział się, że gdy w ubiegłym roku podejmował gotówkę w bankomacie na warszawskiej Białołęce, został skopiowany pasek magnetyczny jego karty.

– Pracownik infolinii zadzwonił do mnie z informacją, że zostały zablokowane obie moje karty do kont. Okazało się, że w tym samym czasie chciałem skorzystać z bankomatu w Warszawie i w … Niemczech – opowiada pan Tomasz.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe