Potwierdź tożsamość przed złożeniem wniosku

Składanie wniosków w bankach jest bezpłatne i nie wymaga instalowania żadnych aplikacji.

Publikacja: 30.03.2016 21:00

Logując się do systemu bankowości internetowej zawsze trzeba pamiętać o zasadach bezpieczeństwa

Logując się do systemu bankowości internetowej zawsze trzeba pamiętać o zasadach bezpieczeństwa

Foto: 123 rf

W piątek rusza rządowy program Rodzina 500+. Rodziny z co najmniej dwójką dzieci (lub jednym w przypadku niskich dochodów) mogą wypełnić wniosek o wypłatę świadczenia za pośrednictwem bankowości mobilnej lub internetowej.

Do programu przystąpiło 18 banków. Szacują one, że z tego kanału skorzysta kilka milionów klientów.

– Ponad 700 tys. naszych klientów ma podpisaną umowę o bankowość elektroniczną. Na pewno część z nich będzie zainteresowana złożeniem wniosku za pośrednictwem systemu transakcyjnego banku – mówi Ewa Chojnacka z Credit Agricole.

Julian Krzyżanowski z Alior Banku zakłada, że z tej możliwości skorzysta ok. 100 tys. osób. Z kolei w PKO BP takich klientów może być ok. 250–300 tys.

Będą ostrzeżenia

Zarówno banki, jak i Związek Banków Polskich przypuszczają jednak, że cyberprzestępcy mogą chcieć wykorzystać składanie wniosków przez bankowość elektroniczną do prób wyłudzania danych. Apelują więc o ostrożność.

– Planujemy wysłać dodatkową informację na ten temat do klientów korzystających z BZWBK24 – mówi Ewa Krawczyk z BZ WBK.

Jak podkreśla, bank przede wszystkim zwraca uwagę, że składanie wniosków o świadczenie wychowawcze jest całkowicie bezpłatne, nie wymaga instalowania żadnych aplikacji na telefonie czy w komputerze. Bank nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych drogą e-mailową lub w formie SMS.

Weryfikacja tylko w oddziale

Julian Krzyżanowski z Alior Banku zwraca uwagę, że wniosek udostępniany jest klientom bankowości internetowej po wcześniejszym zalogowaniu się do systemu.

– Oznacza to, że należy zachować takie same środki ostrożności jak przy codziennym korzystaniu z bankowości internetowej – podkreśla Julian Krzyżanowski.

Jak mówi Marta Rurkowska z mBanku, tu wniosek o świadczenie za pośrednictwem bankowości internetowej mogą składać klienci, których tożsamość została potwierdzona osobiście – za pośrednictwem kuriera lub placówki mBanku.

– Jeśli tożsamość klienta była potwierdzana za pomocą przelewu z innego rachunku bankowego, klient musi zostać zweryfikowany w placówce – tłumaczy przedstawicielka mBanku.

Problem ten dotyczy też klientów innych banków.

– Jeśli ktoś zakładał konto przez internet i był weryfikowany przelewem lub przez kuriera, musi przyjść z dowodem do oddziału i tam się zweryfikować. Jest to wymóg ministerstwa, więc klienci powinni to zrobić jak najszybciej, najlepiej przed 1 kwietnia – tłumaczy Julian Krzyżanowski z Aliora.

Typowy phishing

Iwona Jarzębska, dyrektor ds. public relations w Banku Millennium, wyjaśnia, że wniosek będzie dostępny wyłącznie po zalogowaniu do systemu bankowości internetowej Millenet. Bank nie będzie wysyłać ani publikować żadnych aktywnych odnośników czy linków do wniosku. Nie będzie też wysyłał pocztą elektroniczną wiadomości z prośbą o przejście do portalu banku lub do Millenetu i podanie jakichkolwiek danych osobowych, danych logowania itd.

– Tego typu wiadomości są typowym przykładem phishingu i mają na celu wyłudzenie danych klientów. Wszelkie próby phishingu powinny być zgłaszane pracownikom banku telefonicznie lub osobiście w oddziale. W miarę możliwości prosimy o zachowanie podejrzanych e-maili i przesyłanie ich na adres podany przez pracownika banku – prosi przedstawicielka Millennium.

Przypomina, że podczas wypełniania wniosku Rodzina 500+ obowiązują standardowe zasady bezpieczeństwa. Logując się do systemu bankowości internetowej, należy się upewnić, że połączenie jest szyfrowane. Trzeba sprawdzić, czy adres strony w oknie przeglądarki zaczyna się od https:// oraz czy na pasku u dołu lub u góry ekranu (w zależności od wykorzystywanej przeglądarki) pojawia się ikona z zamkniętą kłódką.

– Jej obecność potwierdza, że strona jest zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa, a połączenie szyfrowane. Po kliknięciu na kłódkę należy sprawdzić poprawność oraz aktualność certyfikatu – tłumaczy Iwona Jarzębska.

Bank nigdy nie prosi o podanie hasła jednorazowego (hasła SMS) podczas logowania ani o podanie więcej niż jednego kodu przy wykonywaniu jednej transakcji.

– Aby uniknąć zainfekowania komputera wirusami, należy korzystać z legalnego oprogramowania i regularnie je aktualizować. Trzeba też dbać o bezpieczeństwo własnego komputera poprzez stosowanie aktualizowanych na bieżąco programów antywirusowych oraz firewalla. Jeżeli tylko jest to możliwe, podczas korzystania z bankowości internetowej należy używać własnego komputera – dodaje przedstawicielka Banku Millennium.

Korespondencja ze znanych adresów

Michał Tkaczuk z PKO BP informuje, że bank ten już publikuje ostrzeżenia na stronach dotyczących składania wniosków w programie Rodzina 500+. Wnioski dostępne są bezpłatnie po zalogowaniu do serwisu internetowego iPKO/Inteligo.

– Na komputerze czy telefonie nie trzeba instalować żadnych aplikacji ani oprogramowania – podkreśla Michał Tkaczuk.

Po zalogowaniu w celu przejścia do wniosku czy załadowania załączników nie będzie wymagane podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego.

– System poprosi o podanie kodu SMS z karty zdrapki lub tokena jedynie wtedy, gdy zaznaczysz na wniosku, aby świadczenia na dzieci były przekazywane w inny sposób niż na konto Inteligo. Prośba o podanie kodu zostanie wyświetlona na zakończenie składania wniosku – tłumaczy przedstawiciel PKO BP.

Po wypełnieniu wniosku w bankowości elektronicznej klienci otrzymają Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) z adresu e-mail: upo500plus@mrpips.gov.pl. Będzie ono przesyłane, gdy wniosek trafi do systemu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o nazwie emp@tia.

Michał Takczuk dodaje, że korespondencja będzie przesyłana klientom ze znanych im adresów mailowych banku. Jeśli klient otrzyma podejrzaną korespondencję lub mailing w sprawie wniosku Rodzina 500+ od innego nadawcy lub gdy ktoś poprosi o podanie danych do logowania i haseł jednorazowych, należy to niezwłocznie zgłosić na infolinii.

Ewa Chojnacka z Credit Agricole mówi, że jej bank poinformuje klientów o zasadach bezpieczeństwa w momencie udostępnienia możliwości składania wniosków w systemie internetowym.

– 2,1 mln klientów ma w naszym banku co najmniej jeden produkt i aktywnie z niego korzysta. Szacujemy też, że klienci, którzy będą chcieli za naszym pośrednictwem złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze, a nie mieli do tej pory dostępu do bankowości internetowej, zaczną z niej teraz korzystać – mówi przedstawicielka Credit Agricole.

Z czyjego pośrednictwa można skorzystać

W połowie marca 18 banków zadeklarowało współdziałanie przy przyjmowaniu wniosków o świadczenie z programu 500+. Są to:

– Bank Pocztowy

– PKO Bank Polski

– mBank

– ING Bank Śląski

– Bank Zachodni WBK

– Getin Noble Bank

– Deutsche Bank Polska

– Bank Millennium

– Raiffeisen Bank Polska

– Bank Pekao

– Bank BPH

– Alior Bank

– FM Bank PBP

– Bank Smart

– Credit Agricole Bank Polska

– Spółdzielcza Grupa Bankowa

– Bank Ochrony Środowiska

– Bank Polskiej Spółdzielczości

– Citi Handlowy

Uwaga na zagrożenia

Jak postępować, aby przy składaniu wniosku drogą elektroniczną nie narazić się na niebezpieczeństwo?

– Nigdy nie powinniśmy wykorzystywać przeglądarek internetowych do znalezienia adresu banku, bo cyberprzestępcy mogą wypozycjonować swoją stronę wyżej od tej właściwej.

– Zawsze należy sprawdzać, czy połączenie ze stroną banku jest bezpieczne, a adres strony zaczyna się od https://.

– Powinniśmy też sprawdzać certyfikaty SSL, którymi są podpisywane wiadomości elektroniczne oraz strony internetowe.

– Nie wolno udostępniać poufnych danych osobom trzecim; mogą być wykorzystane np. do włamania się na konto.

– Nie wolno otwierać korespondencji pochodzącej z niewiadomego źródła, załączonych plików lub linków.

źródło: ZBP

W piątek rusza rządowy program Rodzina 500+. Rodziny z co najmniej dwójką dzieci (lub jednym w przypadku niskich dochodów) mogą wypełnić wniosek o wypłatę świadczenia za pośrednictwem bankowości mobilnej lub internetowej.

Do programu przystąpiło 18 banków. Szacują one, że z tego kanału skorzysta kilka milionów klientów.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe