Pierwszy kwartał 2020 roku był sporym wyzwaniem dla gospodarki. Rozpowszechniająca się pandemia wirusa SARS-COV-2 oraz dynamicznie zmieniająca się sytuacja wywołały spowolnienie w prawidłowym funkcjonowaniu każdego z jej sektorów. Zmiany zauważalne były również w branży oponiarskiej, a jak pokazuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gum (ETRMA), sprzedawcy i producenci tego typu produktów znaleźli się w niełatwej sytuacji.
Analizy przygotowane przez ETRMA wyraźnie pokazują, jak w pierwszym kwartale odnotowano spadek w sprzedaży opon do samochodów dostawczych i osobowych – adekwatnie o 28% i 23%. W marcu 2020 zaobserwowano również mniejszą liczbę zamówień ogumienia rolniczego o 13% względem analogicznego okresu w zeszłym roku. Mimo iż ogólna tendencja wskazuje na zauważalne obniżenie zainteresowania kupnem opon, szansą dla sprzedawców jest przeniesienie części sprzedaży na coraz to mocniej ugruntowany w świadomości konsumentów kanał dystrybucji e-commerce. Jak pokazują ostatnie lata znacznie sprzedaży on-line nabrało wyraźnego tempa, a zwłaszcza w obecnej, trudnej sytuacji wywołanej pandemią. Wiele wskazuje na to, że to właśnie firmy o tym konkretnym profilu działalności, zostały najmniej dotknięte przez załamania rynkowe.
Krajowy lider sprzedaży opon w obliczu pandemii
Bydgoskie przedsiębiorstwo Oponeo S.A od kilkunastu lat znajduje się na mocnej pozycji w branży oponiarskiej, będąc jednocześnie liderem w sprzedaży opon sektora e-commerce. Sukces grupy niewątpliwie tkwi w kilku czynnikach, takich jak: nieustanne poszerzanie oferty, aby ta była ciągle atrakcyjna dla przyszłych i obecnych klientów, a także najnowocześniejsze procesy logistyczne i bezpieczne zaplecze informatyczne. Dzięki tym determinantom dynamika sprzedaży na rynku krajowym i zagranicznym owocuje coraz to większym popytem, napędzającym jednocześnie całą branżę.
Mocna pozycja na kilku strategicznych rynkach zagranicznych spowodowała, że skutki pandemii dla grupy Oponeo S.A. nie były tak negatywne jak początkowo przewidywano. Sytuacja może więc napawać optymizmem, zwłaszcza że dynamika sprzedaży na znaczących rynkach zagranicznych w obecnych realiach zadowala. Patrząc na pierwszy kwartał tego roku i analogiczny okres z poprzedniego, Oponeo S.A. udało się sprzedać o 17 tysięcy egzemplarzy opon więcej poza granicami kraju, a warto dodać, że bieżące okoliczności nie były jednak sprzyjające.
Bydgoskie przedsiębiorstwo od lat dostarcza ogumienie do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Austrii, Holandii oraz Irlandii. Od stycznia do marca 2020 sprzedaż modeli do samochodów osobowych wzrosła w tych krajach o 16,8%. Dodatkowo w dwóch pierwszych państwach, będących największymi rynkami zbytu poza Polską, wynik sprzedażowe tego typu ogumienia są na o wiele wyższym poziomie – adekwatnie 23,8% i aż 84%. To pokazuje mocną pozycję bydgoskiego przedsiębiorstwa, a także kanału e-commerce, który w tej branży znacznie zyskał na znaczeniu.