– Dzięki temu zapewniają wszystkim wygodę i bezpieczeństwo wykonywanych transakcji. Wzrost liczby terminali instalowanych w ramach sektora publicznego pokazuje, że instytucje państwowe modernizują swoją infrastrukturę, dostosowując się do potrzeb interesantów – dodaje.
Terminale instalowane w ramach programu działają już w ponad 15 tys. miejscowości na terenie całej Polski. Największa liczba terminali jest zainstalowana w województwach mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim. Najniższy procent zainstalowanych terminali występuje natomiast w województwach opolskim, lubuskim, świętokrzyskim i podlaskim.
Według danych Fundacji Polska Bezgotówkowa, do branż, w których liczba zainstalowanych terminali w ramach programu jest najwyższa, należą usługi różne, sektor beauty (kosmetyczki, fryzjerzy i spa), sklepy spożywcze, restauracje i usługi transportowe. Pierwszą dziesiątkę zamykają natomiast usługi zdrowotne (w tym weterynarze), mechanicy, sklepy odzieżowe i kwiaciarnie.
Średni obrót per terminal miesięcznie wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku o około 30 proc. Nastąpił również wzrost liczby miesięcznych transakcji per terminal. Zainteresowanie urządzeniami płatniczymi wśród przedsiębiorców jest silnie skorelowane z okresami zamrożenia gospodarki, jednak cały czas występuje na znaczącym poziomie, co widać między innymi w przyroście ponad 100 tys. terminali w programie w ostatnich 11 miesiącach. – Jako Fundacja chcemy podkreślić, że celem działań strategicznych prowadzonych przez wszystkich interesariuszy, zarówno tych publicznych, jak i rynkowych, jest stopniowa eliminacja wykluczenia finansowego i cyfrowego, które nadal występują w społeczeństwie polskim – podkreśla Mieczysław Groszek
– Pandemia jedynie unaoczniła część problemów, ponieważ wiele usług przeszło do całkowitej formy zdalnej, w związku z czym osoby wykluczone mogły mieć znacznie utrudniony dostęp do tychże usług. Aby zapobiec podobnej sytuacji w przyszłości, Fundacja będzie dalej prowadziła szereg działań edukacyjnych oraz dążyć do równouprawnienia wszystkich metod płatności tak, aby konsument miał pełną wiedzę o finansach osobistych i mógł być zawsze przygotowany na dokonanie wyboru najdogodniejszej dla siebie formy płatności – dodaje prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa. Do programu Polska Bezgotówkowa mogą zgłaszać się małe, średnie i mikropodmioty, które chcą rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych, a w okresie ostatnich 12 miesięcy w swoim punkcie handlowo-usługowym nie akceptowały płatności bezgotówkowych. Uczestnicy programu otrzymają wsparcie ze strony Fundacji polegające na pokryciu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz kosztów obsługi płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy.
Warto sprawdzić: Wypłatę większej gotówki z banku trzeba wcześniej zapowiedzieć