Raport SAS „2022 Anti-Fraud Technology Benchmarking Report” sprawdza, w jaki sposób firmy z różnych sektorów gospodarki radzą sobie w walce z rosnącą liczbą przypadków oszustw finansowych w swoich strukturach. W tym starciu istotne jest, by organizacje były zawsze o krok przed oszustami. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak zaawansowana analityka. By zrozumieć w jaki sposób rozwiązania te wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa, Stowarzyszenie Biegłych ds. Przestępstw i Nadużyć Gospodarczych (ang. Association of Certified Fraud Examiners, ACFE) przeprowadziło ankietę wśród około 900 członków ACFE na świecie.

Czytaj więcej

Jak stracić pieniądze z konta przez WhatsApp, OLX, SMS, ZUS czy bank

Jak wynika z raportu ponad 40 proc. badanych przyśpieszyło w trakcie pandemii działania mające na celu wykorzystanie zaawansowanej analityki do walki z nadużyciami finansowymi. Przyspieszenie w 14 proc. przypadków było znaczące, w 29 proc. – niewielkie. 60 proc. ankietowanych w ciągu najbliższych dwóch lat spodziewa się wzrostu wydatków na technologię do walki z oszustwami finansowymi. Głównymi obszarami inwestycji są zaawansowana analityka, szczególnie sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) – wskazane przez 26 proc. uczestników badania oraz modelownie i analityka predykcyjna (22 proc. respondentów).

- Pandemia zmieniła krajobraz biznesu. Obserwujemy coraz więcej zgłoszeń o nadużyciach i oszustwach finansowych. Jest to trend, którego nie uda się w najbliższym czasie ograniczyć. By nie pozostać w tyle i nie poddać się przytłaczającej liczbie takich przypadków, ale również by nadążyć za pojawiającym się nowymi trendami, firmy muszą być elastyczne i otwarte na nowe narzędzia oraz procedury wspierające walkę z oszustwami. Ten raport jest cennym źródłem informacji dla specjalistów zajmujących się zwalczaniem oszustw. Dzięki niemu dowiedzą się, jakich technologii używa lub planuje używać branża oraz w jaki sposób technologie wpłynęły na zapobieganie i wykrywanie oszustw – mówi Bruce Dorris, prezes ACFE.

Czytaj więcej

Wyczyścili konto z pieniędzy i wzięli kredyt. "Dorosły, a naiwny jak dziecko"

Poza danymi, które dotyczą poziomu wykorzystania technologii w organizacjach i przedsiębiorstwach, raport „2022 Anti-Fraud Technology Benchmarking Report” dostarcza informacji o metodach walki z oszustwami finansowymi.

Jak wskazują autorzy raportu, niezastąpioną metodą do walki i wykrywania oszustw finansowych jest analityka. Niemal wszyscy ankietowani wskazali, że wykorzystanie przez nich analityki danych pomogło zwiększyć liczbę sprawdzanych transakcji (99 proc. badanych), szybkość wykrywania nieprawidłowości w transakcjach (98 proc.), automatyzację czasochłonnych zadań (98 proc.) oraz dokładność, poprzez redukcje fałszywie dodatnich wyników analiz (97 proc.).

- Ankietowani specjaliści od przeciwdziałania nadużyciom stwierdzili, że technologie analityczne pomagają im szybciej i dokładniej identyfikować większą ilość oszustw. Techniki wykrywania anomalii i raportowania wyjątków to cały czas podstawowe sposoby wykorzystywania technologii, jednak rosnące budżety technologiczne i prognozowany w ciągu najbliższych dwóch lat 150% skok we wprowadzaniu sztucznej inteligencji sygnalizują, że organizacje nie spoczywają na laurach. Spodziewam się, że rynek może wyglądać zupełnie inaczej, gdy przeprowadzimy to badanie ponownie w 2023 roku – podkreśla autor badania Andi McNeal, dyrektor ds. badań w ACFE.

W walce z oszustami finansowymi kluczowe okazuje się również współdzielenie danych. 34 proc. respondentów uczestniczy w konsorcjach, które zajmują się udostępnianiem danych, a 24 proc. badanych stwierdziło, że obecnie nie działa w żadnym konsorcjum, ale byłoby skłonne do tego w przyszłości. Tworzenie wspólnych baz danych przez różne organizacje może przyczynić się do opracowania lepszych metod wczesnego wykrywania oszustw finansowych.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

Czytaj więcej

Oszustwa na OLX i Allegro. Jak kupiec wyczyści nam konto

Jednak na przeszkodzie stoją obawy o bezpieczeństwo danych. Organizacje wykorzystują również inne technologie. Rośnie zainteresowanie m.in. fizyczną i behawioralną biometrią, komputerowym rozpoznawaniem obrazów, automatyzacją procesów, blockchainem oraz technologiami wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) rzeczywistości. Obecnie wykorzystanie powyższych rozwiązań technologicznych przez organizacje, waha się pomiędzy 7 proc. (VR/AR) a 34 proc. (fizyczna biometria). Wśród respondentów, którzy nie wykorzystują żadnej z nowoczesnych technologii, przewidywane jest ich wdrożenie w czasie nie dłuższym niż dwa lata.