Biznes na zasadach franczyzy cieszy się w naszym kraju coraz większym zainteresowaniem – to obecnie jeden z najważniejszych i najstabilniejszych sektorów polskiej gospodarki. Jak wynika z danych ekspertów portalu Franchising.pl, w Polsce działa obecnie ponad 1300 konceptów franczyzowych. Większość z nich – aż 80 proc. – należy do polskich firm. 20 proc. to natomiast firmy zagraniczne. Łącznie na rynku tym pracuje już niemal milion osób.
Najbardziej popularnymi biznesami we franczyzie pozostają: w handlu – sklepy spożywcze, a w usługach – koncepty gastronomiczne. Dzięki temu, że oferta franczyzy jest coraz bogatsza, a franczyzodawcy mają coraz wyższe kwalifikacje, prowadzenie firmy na tego rodzaju licencji jest jednym z bezpieczniejszych rozwiązań.
Franczyza jest modelem biznesowym polegającym na prowadzeniu działalności pod szyldem sieci – franczyzodawcy. Oznacza to tyle, że choć przedsiębiorca, który jest franczyzobiorcą, działa we własnym imieniu oraz na własny rachunek, musi także działać zgodnie z koncepcją, którą określa franczyzodawca. To, jakie są prawa i obowiązki obu stron reguluje umowa franczyzy – to podstawa do nawiązania takiej współpracy. Umowa tego rodzaju nie ma w Polsce prawnego unormowania – umożliwia ona więc swobodne kształtowanie jej treści i to od franczyzodawcy zależy, co się w niej znajduje.
Franczyza, podobnie jak inne modele biznesowe, posiada zarówno zalety, jak i wady. Niewątpliwie jedną z jej korzyści jest to, że stawiający swoje pierwsze kroki przedsiębiorca korzysta w jej ramach ze sprawdzonego już wcześniej systemu biznesowego. Franczyzobiorca może też liczyć na wsparcie ze strony franczyzodawcy, co bez dwóch zdań ułatwia prowadzenie biznesu. Zaletą pozostaje również ograniczenie ryzyka. To bowiem rozwiązanie, w ramach którego korzysta się ze sprawdzonej idei, która zdobyła już zaufanie klientów. Dzięki temu ryzyko niepowodzenia jest dużo mniejsze. Franczyza jest także korzystna, biorąc pod uwagę wydatki, z jakimi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Za koszty związane z reklamą czy marketingiem odpowiada w tym przypadku sieć.
Tym, co może niektórym sprawiać problemy, jest natomiast nadzór ze strony franczyzodawcy oraz dostosowanie się do koncepcji konkretnej sieci. Ci, którzy pragną mieć możliwość kształtowania własnej marki, powinni pomyśleć o innym modelu, gdyż w tym przypadku przedsiębiorca – choć działa na własny rachunek – musi rozumieć, że buduje markę sieci. Dla niektórych wadą może być również to, że za wszystkie korzyści wynikające z franczyzy należy zapłacić w formie opłat franczyzowych.