Jak wynika z raportu „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener, spośród badanych firm 96 proc. posiada ubezpieczenie. Jednak nie wszystkie firmy są chronione w odpowiednim stopniu. Konsekwencje tzw. luki ubezpieczeniowej mogą dotknąć nawet połowę polskich MŚP.
MŚP a ryzyko niedoubezpieczenia
Zmiany sumy na swojej polisie przedsiębiorstwa najczęściej dokonywały w ciągu ostatniego roku – wskazała tak połowa badanych firm. 18 proc. przedsiębiorstw aktualizowało sumę ubezpieczenia między rok a dwa lata temu, a 15 proc. między dwa a trzy lata temu. Co alarmujące, 14 proc. badanych przedsiębiorców przyznało, że ostatni raz aktualizowało sumę ubezpieczenia na swojej polisie ponad 5 lat temu.
– Wnioski z naszego badania są alarmujące – część polskich biznesów jest zagrożona ryzykiem niedoubezpieczenia. Wynika to ze zbyt rzadko aktualizowanej sumy ubezpieczenia na polisie. 35 proc. badanych zmieniło sumę ubezpieczenia między rok a 4 lata temu. Co gorsze, 14 proc. badanych przedsiębiorców przyznało, że od ostatniej aktualizacji sumy minęło ponad pięć lat. W takim przypadku, analizując rosnące z miesiąca na miesiąc ceny, ryzyko wpadnięcia w lukę ubezpieczeniową jest naprawdę duże. Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości na temat prawidłowej wyceny majątku firmy i właściwe określenie wysokości sum ubezpieczenia. W Wienerze robimy to m.in. w ramach kampanii „Docenisz, gdy wycenisz” – mówi Adam Dwulecki, prezes Wienera.
Przy wyborze sumy ubezpieczenia najwięcej badanych kieruje się sugestiami agenta (41 proc.). 34 proc. jest zdania, że zna dokładnie wartość elementów, które ubezpiecza, a 15 proc. wycenia ich koszt „na oko” i podaje sumy orientacyjne. 13 proc. przedsiębiorców ubezpieczyło firmę na taką samą wartość, jak rok wcześniej, a 10 proc. ubezpieczyło firmowy majątek na sumę, za jaką kupiono jego poszczególne elementy.
Wsparcie prawne coraz bardziej potrzebne
Zmieniające się prawo wymaga coraz częstszych konsultacji z prawnikami. Większość firm (28 proc.) kontaktuje się z prawnikiem średnio kilka razy w roku. Największe przedsiębiorstwa mają większą potrzebę robić to częściej. 62 proc. z nich potrzebuje konsultacji z prawnikiem minimum raz w miesiącu. Dla porównania, tak częstą potrzebę wsparcia ma 44 proc. średnich firm i zaledwie 9 proc. najmniejszych biznesów. W 23 proc. przedsiębiorstw taka potrzeba pojawia się raz na parę lat, a 14 proc. przyznało, że nigdy nie odczuło potrzeby konsultacji prawnej. Z badania Wiener wynika, że 54 proc. przedsiębiorców doceniłoby wsparcie prawne w ramach polisy.