BGK zbadał, jak mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa patrzą na ESG, czyli na obszary związane z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym.
Strategie bez ESG
– Sektor MŚP jest wyraźnie podzielony w wyrażanym stosunku do ESG. Aż 48 proc. badanych firm postrzega wdrażanie standardów ESG przez pryzmat kosztów, jakie przyjdzie im ponieść. Im mniejsza firma, tym częstsze przekonanie, że zaangażowanie w zagadnienia zrównoważonego rozwoju i ESG jest nieopłacalne – skomentował wyniki tego badania dr Rafał Boguszewski z departamentu badań i analiz Banku Gospodarstwa Krajowego. – Ale 41 proc. przedsiębiorców, najczęściej większych, wyraża przekonanie, że kwestie związane z ESG to raczej szansa dla biznesu – dodał.
Czytaj więcej
ESG to dla wielu smutny obowiązek – mówią Aleksandra Drewko i Łukasz Dobrowolski z Climate Strategies Poland.
Badanie pokazało ponadto, że blisko siedmiu na dziesięciu badanych firm z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw sprowadza zarządzanie ESG do monitoringu czynników związanych ze zrównoważonym rozwojem. Tylko nieco ponad 10 proc. ankietowanych wskazuje, że kwestie ESG mają wpływ na podejmowane w firmie decyzje. Mniej niż 1 proc. ogółu przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu, deklaruje, że kwestie ESG są wpisane do strategii biznesowej ich firmy.
– Nasze badanie wykazało, że wdrażanie ESG i zrównoważonego rozwoju w polskim sektorze MŚP jest związane głównie z wymogami regulacyjnymi. Formalne wytyczne wciąż jednak w niewielkim stopniu przekładają się na włączanie ESG do strategii firm, a tym samym na decyzje biznesowe – zauważył dr Rafał Boguszewski. – Najlepiej pod tym względem wypadają średnie przedsiębiorstwa, które zaczynają myśleć o ESG jako o integralnym elemencie swojej działalności. To nas nie dziwi, bo na tle całego sektora mają one największą wiedzę o ESG oraz dysponują relatywnie najlepszymi zasobami, by dobrze tymi zagadnieniami zarządzać – dodał.