– Każda firma, która chce wyróżnić się swoim produktem i podbić rynek, najpierw powinna przeanalizować swoje słabe i mocne strony – również w zakresie rozpoznawalności przez klientów. Najskuteczniejszym sposobem, by określić, jakie są potrzeby przedsiębiorstwa w obrębie wzornictwa, jest przeprowadzenie audytu wzorniczego. Można go zrealizować w ramach konkursu „Wzór na konkurencję dla MŚP”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej – mówi Daniel Węgrzynek, zastępca dyrektora departamentu usług proinnowacyjnych w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Kolejnym krokiem, pozwalającym na zyskanie ogromnej przewagi konkurencyjnej jest wdrożenie uzyskanych rekomendacji. Otwiera to zupełnie nowe możliwości rozwoju zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku – dodaje.
Czytaj więcej
Katarzyna Duber-Stachurska została nową prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Nominację ogłosiła w czasie piątkowej konferencji prasowej Katarzyna Pełczyńska Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej.
Design ze wsparciem PARP
W ciągu 20 lat obecności Polski w Unii Europejskiej PARP przekazała na rozwój designu ok. 1,61 mld zł. W pierwszej pełnej perspektywie finansowej w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka w latach 2007–2013”, w ramach projektów „Stymulowanie działalności B+R przedsiębiorstw oraz wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego”, przedsiębiorcy otrzymali za jej pośrednictwem ponad 685 mln zł dofinansowania.
W ramach działania „Granty na design” z programu operacyjnego „Inteligentny Rozwój 2014–2020” wybrani operatorzy pomagali producentom stworzyć własny wzór mebla. Każdy z nich wybierał co najmniej dziesięć firm z branży meblarskiej, którym zapewniał wsparcie profesjonalnych projektantów. Dodatkowo firmy mogły skorzystać z usług doradczych dotyczących sprzedaży i eksportu. PARP przekazała na te cele przedsiębiorstwom przeszło 7,1 mln zł.
Konkurs „Design dla przedsiębiorców” był realizowany również w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020. Jego celem było dofinansowanie opracowania nowego lub ulepszonego projektu wzorniczego, którego efektem było wdrożenie na rynek innowacji produktowej. PARP organizowała także nabór do tożsamego konkursu – „Design dla przedsiębiorców – Dostępność plus”. Warunkiem było to, że wspomniana wyżej innowacja produktowa miała odpowiadać na specyficzne potrzeby osób z ograniczeniami funkcjonalnymi. PARP podpisała wówczas 698 umów z przedsiębiorcami i przekazała im ponad 280 mln zł wsparcia.