Z raportu z badania „Global Entrepreneurship Monitor Polska 2023”, opracowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, wynika, że programy rządowe, dotacje i granty są istotnym źródłem finansowania start-upów. Na ten typ finansowania wskazało 40 proc. start-upów i 36 proc. pozostałych firm. To, jak kluczową rolę we wspieraniu start-upów odgrywają podmioty państwowe, pokazuje też raport „Polskie Startupy 2023”. Wynika z niego, że z finansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju skorzystało 23 proc. start-upów, z PARP 16 proc., a z PFR 8 proc. Wśród badanych start-upów, którym udało się pozyskać zewnętrzne finansowanie, najwięcej (31 proc.) uzyskało wsparcie w wysokości 1–2 mln zł. Kolejne 19 proc. zadeklarowało sumę w wysokości 2–5 mln zł, a w przypadku 11 proc. wyniosła ona między 5 mln zł a 10 mln zł. Start-upy, które zebrały kwotę przekraczającą 10 mln zł, stanowią 14 proc. ogółu badanych.
Czytaj więcej
Świat stawia na start-upy tworzące przełomowe innowacje. Rządy dostrzegły potencjał takich projektów, a do firm z branży płynie potężne wsparcie. Niestety nie w Polsce.
– Zapewnienie start-upom dostępu do finansowania ma zasadnicze znaczenie dla jak najlepszego wykorzystania ich potencjału, a w efekcie do rozwoju innowacji i wzrostu gospodarczego – przekonuje PARP. I wskazuje, że w ciągu 20 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej realizowano wiele programów wsparcia skierowanych do początkujących przedsiębiorców.
Ile dostały start-upy?
– W ramach dotychczasowych działań PARP wspierających start-upy zawarto prawie 3 tys. umów o łącznej wartości ponad 2 mld zł. Środki te pochodziły z programów Innowacyjna Gospodarka (POIG), Polska Wschodnia (POPW) oraz Inteligentny Rozwój (POIR) – wylicza Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów w PARP. – Organizowane przez PARP działania umożliwiały m.in. kompleksową inkubację dla start-upów, które miały pomysł na przełomowy wyrób lub usługę, wsparcie eksperckie i finansowe, a także przyspieszenie rozwoju start-upów poprzez doprowadzenie do etapu testowania ich rozwiązania w dużych spółkach – dodaje.
W ramach programu Innowacyjna Gospodarka PARP realizowała działanie „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”. Celem konkursu było stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej (e-usług) poprzez wsparcie mikro- i małych przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność gospodarczą nie dłużej niż rok. Dofinansowaniem objęto projekty polegające na świadczeniu usług drogą elektroniczną i ewentualnym wytworzeniu produktów cyfrowych niezbędnych do świadczenia tych usług. Do PARP wpłynęło ponad 13,5 tys. wniosków, z czego wsparciem objęto ponad 2,3 tys. projektów na łączną kwotę dofinansowania niemal 1,3 mld zł.