Jaki powinien być laptop dla wymagających?

Top view of businesswoman meeting with businessman at office lobby. Businessman and businesswoman discussing new project.

Laptopy biznesowe to kategoria sprzętu znacząco różniąca się od notebooka dla użytkownika domowego. Klienci biznesowi przy wyborze laptopa biznesowego zwracają uwagę na trzy najważniejsze aspekty – bezpieczeństwo danych, wytrzymałość i niezawodność oraz na najlepszy serwis sprzętu.

W każdej firmie ogromne znaczenie ma bezpieczeństwo danych oraz komfort pracy poza biurem, np. podczas prezentacji u klienta, czy w podróży służbowej. Laptopy biznesowe przeznaczone są dla osób, które często podróżują lub korzystają z komputera poza swoim biurem, dlatego bardzo istotne jest fizyczne bezpieczeństwo sprzętu oraz bezpieczeństwo danych zawartych na dysku notebooka. Także w wypadku uszkodzenia lub awarii notebooka biznesowego możemy liczyć na wyjątkowy serwis techniczny na najwyższym poziomie.

Do zadań specjalnych

Kategoria komputerów biznesowych jest wyjątkowa w kontekście bezpieczeństwa fizycznego urządzenia i zawartych na nich danych. Laptopy biznesowe są często przewożone w bagażnikach samochodów, lukach bagażowych w samolocie, w torbach, plecakach, a to naraża je na upadki, nagłe zmiany temperatury, a w przypadku podróży samolotem także na przeciążenia i zmiany ciśnienia powietrza atmosferycznego. Dla każdego szefa działu IT nie mniej ważne jest również bezpieczeństwo firmowych danych, które znajdują się na dysku laptopa, szczególnie w przypadku jego zagubienia czy kradzieży.

Wysokie wymagania klientów

Z badania przeprowadzonego w 2018 roku dla firmy Lenovo „Sprzęt IT w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce” wynika, że niemal połowa osób odpowiedzialnych za zakup komputerów w firmie kieruje się potrzebami mobilnych pracowników. Jednym z trzech najważniejszych kryteriów wyboru sprzętu obok długiej pracy na baterii (78 proc.) i wagi urządzenia (68 proc.) jest właśnie niezawodność komputera (61 proc.). W porównaniu z zeszłym rokiem wśród kryteriów jakimi kierują się osoby odpowiedzialne za zakupy sprzętu w firmach na znaczeniu wyraźnie zyskała jakość serwisu technicznego z 14 proc. w 2017 r. do 23 proc. w br. To pokazuje, że poprzeczka wymagań dla sprzętu biznesowego jest podnoszona z roku na rok coraz wyżej.

Odpowiedzią na wyzwania stojące przed komputerami biznesowymi i rosnącymi wymaganiami klientów są urządzenia Lenovo ThinkPad, które wyróżniają się na rynku 3 najistotniejszymi cechami.

Przede wszystkim bezpieczeństwo danych

Urządzenia ThinkPad wykorzystują czytnik linii papilarnych oraz kamerę na podczerwień, które pozwalają logować się przy użyciu danych biometrycznych. Funkcja Windows Hello, dzięki zaawansowanej technologii rozpoznawania twarzy i odcisków palców pozwala na szybki, ale co ważne bezpieczny dostęp do komputera. Wystarczy spojrzenie lub dotknięcie i zapewnimy sobie bezpieczeństwo na poziomie wymaganym w przedsiębiorstwach, ale bez konieczności wpisywania hasła.

Bezpieczeństwo danych zapewniają dyski twarde wykorzystujące technologię Trusted Platform Module (TPM), która odpowiada za szyfrowanie danych o znaczeniu kluczowym. Dzięki temu nawet w wypadku kradzieży laptopa nasze dane będą bezpieczne. W przeciwieństwie do zwykłego mechanicznego dysku twardego, dysk SSD nie ma żadnych ruchomych części i działa szybciej — niemal trzykrotnie podczas uruchamiania komputera, aż o 30 proc. podczas otwierania plików, a także podczas ich przesyłania (na poziomie około 200 MB/s w porównaniu z typową szybkością 50–120 MB/s). Dyski te są cichsze, a także bardziej niezawodne, wytrzymałe i bezpieczne.

Wytrzymały sprzęt

ThinkPady przechodzą 12 testów militarnych w ponad 21 próbach, zgodnych ze standardem wojskowym MIL-STD 810G stworzonym przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Testy sprawdzają odporność na zimno, ciepło, wstrząsy, wilgoć, piasek, uszkodzenia mechaniczne, różnice wysokości (zmiana ciśnienia), szoki termiczne, promieniowanie słoneczne, zagrożenia wybuchem czy drgania. Dzięki temu użytkownicy ThinkPadów mają pewność, że ich laptop przetrwa i będzie dalej działał nawet w temperaturze +60⁰ czy -20⁰. Notebooki są odporne na duże zapylenie powietrza (kurz, piasek), zalanie wodą, kawą, czy słodką colą. Trudne warunki przewożenia laptopa, nagła zmiana temperatury, w tym praca w pełnym słońcu nie są w stanie wyłączyć urządzenia z aktywności. Dodatkowo laptopy przechodzą 200 tzw. torture tests, między innymi upadek na każdą z krawędzi, czy test odporności na naprężenia skręcające matrycę ekranu.

Serwis z górnej półki

W ostatnich latach firma Lenovo podjęła się wielu działań, by usprawnić wszystkie procesy serwisowe swoich urządzeń biznesowych, dzięki czemu w 2018 roku może się pochwalić faktem, iż 98% napraw sprzętu biznesowego wykonanych jest maksymalnie do 3 dni roboczych po zgłoszeniu! Ten wynik jest ukoronowaniem wieloetapowego procesu m. in. przeniesienia serwisu z Niemiec do Polski, zmiany całego łańcucha dostaw części zamiennych, poprawy dostępności usług Call Centre, obsługi zleceń otrzymanych przez webmail/chat.

W zestawieniu opublikowanym w październiku br. przez branżowy portal Rescuecom porównano największych producentów na amerykańskim rynku z liczbą zgłoszonych awarii – im rzadziej sprzęt danej marki trzeba było naprawiać, tym wyższa była jego pozycja w rankingu. W badaniu liderem jest Samsung, który awansował z drugiego miejsca na pierwsze w porównaniu z poprzednim badaniem (marzec br.), poprawiając wynik z -A na A+. Na drugie miejsce awansowało Lenovo, poprawiając ocenę z B+ na A. Podium zamyka Apple, które w porównaniu z marcem br. spadło z 1. miejsca, otrzymując ocenę B (poprzednio A+).

Rozmowa: Tomasz Stanek, Service Delivery Manager Lenovo Polska

Czym różni się serwis urządzeń biznesowych od konsumenckich?

TS: Sam zakres gwarancji jest dokładnie taki sam, aczkolwiek dla urządzeń konsumenckich są to 2 lata, zaś produkty biznesowe w standardzie mają 3 lata pełnej opieki producenta. Dodatkowo zakresy można rozszerzać o np. ochronę przed przypadkowym uszkodzeniem, czy też wydłużać czas trwania usługi do 5 lat. W serwisie biznesowym produkty dostarczane są w standardzie z gwarancją on site. Oznacza to, że użytkownik może wezwać technika w miejsce użytkowania sprzętu, a tym samym czas realizacji naprawy skraca się.

Na rodzinę urządzeń ThinkPad składają się różne urządzenia, od ekonomicznej serii E do ekskluzywnej serii X1. Czy pomiędzy poszczególnymi seriami urządzeń są różnice w oferowanym serwisie?

TS: Jeżeli chodzi o standardowy poziom wsparcia nie ma różnic pomiędzy poszczególnymi seriami urządzeń biznesowych. Niektórzy klienci natomiast mają zaszyty w swoim katalogu wyższy poziom usług o nazwie Premier support. Dzięki tej usłudze części do naprawy rezerwowane są pod konkretnego klienta i dostarczane do dedykowanego magazynu w Polsce w ciągu 30 dni od daty zarejestrowania usługi. Klienci dzięki temu uzyskują praktycznie 100 proc. pewność realizacji naprawy w następnym dniu roboczym. Istnieje także opcja zakupu rozszerzenia premier tylko dla wybranej serii urządzeń, lub też nawet dla pojedynczego urządzenia, co ma niebagatelne znaczenie zwłaszcza dla stacji roboczych, które wyposażone są w drogie komponenty.

Czy klienci biznesowi często korzystają z dodatkowych opcji?

TS: Tak, to ważny element naszej oferty dla biznesu. Bazując na swoich doświadczeniach, firmy potrafią skutecznie oceniać skalę i rodzaje uszkodzeń, a także kierują się własnymi regułami bezpieczeństwa. Dzięki usłudze zachowania dysku (Keep your drive) klienci mogą nam zgłaszać sprzęt do naprawy bez obaw o bezpieczeństwo danych. Klienci mają także możliwość zakupienia rozszerzenia na części do samodzielnej wymiany, aby ich wymianę przeprowadził technik certyfikowany przez Lenovo. Dużą popularnością cieszy się także ochrona przed przypadkowym uszkodzeniem (Accidental Damage Protection).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ja tu jestem szefem. Samozatrudnienie to dobry pomysł?

W Polsce jest ponad 3 mln jednoosobowych działalności.  Skala korzyści jest wyższa na samozatrudnieniu ...

Blokują komputer i żądają okupu

Co robić, żeby nie stać się ofiarą ataku hakerskiego Nie tylko firmowe, ale i ...

Ponad 40 mln plastików w portfelach Polaków

Technologia towarzyszy nam, na co dzień i w przeważającym stopniu ułatwia życie. Jedną z ...