Banki nie pozwalają zawiesić konta firmowego. Jest wyjątek

Rzadko kiedy banki pozwalają zawiesić rachunek przedsiębiorcy, który wstrzymał prowadzenie działalności gospodarczej. Może on albo rozwiązać umowę, albo dalej opłacać konto.

Publikacja: 10.03.2021 14:13

Banki nie pozwalają zawiesić konta firmowego. Jest wyjątek

Foto: Adobe Stock

Pandemia koronawirusa to trudny czas dla wielu przedsiębiorców z niektórych branż jak gastronomiczna, turystyczna, ale też choćby rozrywkowa. Nic więc dziwnego, że gdy dochodzi do utraty płynności i brakuje środków na opłacanie stałych kosztów, składek oraz podatków to część właścicieli firm zdecydowało się czy nadal to robi, na zawieszenie działalności gospodarczej bądź jej całkowite zamknięcie.

Warto sprawdzić: Te banki zwolniły firmy z opłat. Inne trzeba o to prosić

Zawieszenie działalności zmniejsza liczbę obowiązków, które do tej pory musiał wypełniać przedsiębiorca. Co najważniejsze, nie musi on regulować zobowiązań podatkowych, a firma i tak będzie formalnie istnieć.

Możliwość zawieszenia działalności zarezerwowana jest wyłącznie dla tych przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników. Na koniec 2020 roku wstrzymało działalność ponad pół miliona firm. o 43 104 więcej niż w styczniu. Najwięcej decyzji o zawieszeniu działalności podjęto w marcu i kwietniu: odpowiednio 18,2 tys. i 20,9 tys.

Jak wynika z danych opublikowanych na portalu Centralnej i Informacji o działalności gospodarczej tylko w poniedziałek 22 lutego zarejestrowano w Polsce 1101 nowych takich podmiotów, ale jednocześnie aż 676 zawiesiło działalność, a 671 zamknęło, a 441- wznowiło.

Czy zawieszenie działalności pozwala klientowi na „uśpienie” firmowego rachunku?

– Nie ma możliwości czasowego „zawieszenia” konta firmowego. Taki klient może zamknąć rachunek lub dalej go utrzymywać na dotychczasowych warunkach – informuje  nas Katarzyna Ewert-Gandzel, z biura prasowego PKO BP.

Warto sprawdzić: Finansowe machlojki na celowniku robotów

Także w ING Banku Śląskim nie ma usługi polegającej na zawieszaniu umowy rachunku.
– Klient zachowuje przez cały czas możliwość posiadania konta na jego dotychczasowym numerze. Podlega on standardowym zasadom określonym w regulaminie – mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Podobnie jest w Santander Bank Polska. – Nie mamy oferty dla właścicieli rachunków, którzy zawiesili działalność. Na początku pandemii taką przygotowaliśmy, ale nie było nią zainteresowania – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santandera.

Warto sprawdzić: PPK. Kiedy mikroprzedsiębiorca nie musi ich tworzyć

Okazuje się, że są banki, które są gotowe wspomóc przedsiębiorców w opałach.

– W przypadku zawieszenia firmy przez klienta, oferujemy bezpłatne prowadzenie rachunku bieżącego przez 24 miesiące. Klient nie musi wykonywać żadnych czynności, aby utrzymać i zachować ten sam numer konta. Zwykle klienci decydują się na taką ofertę – podaje nam Zespół Komunikacji Korporacyjnej w Pekao S.A.

W tym banku konto firmowe posiada kilkaset tysięcy osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Pandemia koronawirusa to trudny czas dla wielu przedsiębiorców z niektórych branż jak gastronomiczna, turystyczna, ale też choćby rozrywkowa. Nic więc dziwnego, że gdy dochodzi do utraty płynności i brakuje środków na opłacanie stałych kosztów, składek oraz podatków to część właścicieli firm zdecydowało się czy nadal to robi, na zawieszenie działalności gospodarczej bądź jej całkowite zamknięcie.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse firmy
Bogaty przewodnik po naborach PARP
Finanse firmy
Koszty poważną przeszkodą we wdrażaniu ESG
Finanse firmy
Rusza wsparcie dla firm po pandemii
Finanse firmy
Oferta dla wizjonerów biznesu. „Nie można przegapić”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Finanse firmy
Nowe gwarancje BGK na ponad 3 mld zł finansowania