Faktoring wchodzi już do internetu

123rf.com

Firmy coraz częściej wybierają ten sposób finansowania zamiast kredytu obrotowego. W tym roku wzrost rynku ma sięgnąć 15 proc.

Rynek faktoringu w Polsce rozwija się dynamicznie od kilku lat. Taka forma finansowania wpisuje się lepiej w potrzeby małych i średnich spółek niż kredyt bankowy. Firmy faktoringowe są z kolei skłonne do finansowania faktur o coraz mniejszej wartości, nawet od 100 zł. Plan na zwiększenie dynamiki rozwoju ma giełdowa grupa Pragma Inkaso, która usługi faktoringu i leasingu zaczęła oferować przez internet.

Dobra dostępność

W I półroczu 2017 r. przedsiębiorcy powierzyli firmom zrzeszonym w Polskim Związku Faktorów wierzytelności o łącznej wartości 83,6 mld zł, czyli o 13,6 proc. więcej niż przed rokiem. – Faktoring zyskuje uznanie, o czym świadczy utrzymujący się dwucyfrowy wzrost rynku. Już ponad 8,1 tys. podmiotów gospodarczych korzysta z tych usług. To o 12,5 proc. więcej niż rok temu – analizuje Sebastian Grabek, wiceprzewodniczący komitetu wykonawczego PZF.

Związek szacuje, że w całym 2017 r. rynek faktoringu wzrośnie o około 15 proc. – Sektor faktoringowy w Polsce na tle rynku europejskiego jest już dojrzały, dlatego utrzymanie dwucyfrowego wzrostu będzie postrzegane jako osiągnięcie – zauważa Grabek. Jego zdaniem rosnąca popularność faktoringu wynika z większej dostępności w stosunku do kredytu, o który mniejszym firmom jest trudniej. – Dla faktora w odróżnieniu od kredytu kluczowa jest ocena jakości portfela należności, a w drugiej kolejności ocena sytuacji finansowej firmy – przyznaje Grabek.

Branża idzie w fintech

Duże zainteresowanie faktoringiem widać po właśnie opublikowanych wynikach za III kwartał grupy Pragma Inkaso, która pozyskała w tym okresie 173 nowych klientów, czyli o 45 więcej niż przed rokiem. Od początku roku z jej usług skorzystało 463 klientów w porównaniu z 270 rok wcześniej. Z kolei wartość udzielonego faktoringu wzrosła w tym czasie o 13 proc.

Prezes Tomasz Boduszek przyznaje, że III kwartał był także bardzo udany pod względem odnotowanych spłat z portfeli. – Będzie się to przekładać bezpośrednio na wyniki, a kolejne kwartały powinny być co najmniej równie dobre – zapowiada prezes. Grupa niedawno ogłosiła strategię dla spółki córki, Pragmy Faktoring. Do tej pory firma rozwijała tradycyjny model faktoringu. Teraz stawia na rozwój fintechu, czyli internetowego systemu usług faktoringu i leasingu. W związku z tym rozwija dwie usługi. Jedną z nich jest LeaseLink, która oferuje leasing do 50 tys. zł w 15 minut i jest dystrybuowana przez trzy banki. Druga to PragmaGo, program oferujący mikro- i nanofaktoring, czyli wykup faktur obsługiwany automatycznie online. Ten sposób sprzedaży ma docelowo odpowiadać za większość kontraktacji faktoringowej. A jak wpłynie na spłaty? – Rozwój tych usług będzie zwiększał skalę biznesu, a tym samym wielkości obrotów oraz spłat. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że potrafimy zarządzać ryzykiem tak, by szkodowość na portfelu mikrofinansowania sprzedawanego w sieci nie przekraczała założonych dla produktów wartości – komentuje Boduszek.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kto przystąpi do PPK

Jesienią do nowego systemu długoterminowego oszczędzania zaczną wpływać pierwsze oszczędności Polaków. Już niebawem zaczną ...

Klient bez szkód nie zawsze dostanie zniżkę

Polisa dla samochodów w leasingu ma pewne ograniczenia. Jeśli bierzesz auto w leasing, to ...

Pekao Connect usprawni księgowość firm

Nowe rozwiązanie techniczne umożliwia integrację procesów finansowych firmy z bankiem. Automatyzacja procesów w ramach ...