„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 22.12.2024 12:53 Publikacja: 24.09.2018 20:07
Foto: man writing on clipboard while insurance agent examining car after accident
Czytaj także: Stłuczka z winy cudzoziemca
Chciałabym zapytać kiedy mogę zacząć naprawiać samochód? Kolizja nie jest z mojej winy i miała miejsce 11 sierpnia. Były jedne oględziny (22.08), dwa dni później dodatkowe (24.08.) Po kilku dniach były kolejne – jakieś zewnętrzne, mierzenie, odczyty ze sterowniki czy komputera. Auto stoi prawie miesiąc, a ja nie mam nawet kosztorysu. Czy jest jakiś artykuł, jakiś paragraf określający kiedy mogę zacząć naprawiać auto? Czy już mogę skoro jest po oględzinach? Czy powinnam czekać na kosztorys? Czy może na jakaś decyzje na piśmie?
Drugie pytanie dotyczy miejsca naprawy. Chciałabym żeby moje auto było naprawiane w autoryzowanym serwisie, ale nie chcę, żeby auto było lakierowane. W serwisie tylko lakierowanie wchodzi w grę. Ja mogę we własnym zakresie zakupić elementy blachy w oryginalnym kolorze i takie zamontować na aucie. Czy mogę cześć naprawy wykonać w jednym miejscu (warsztat blacharski który zorganizuje części w oryginalnym kolorze i zamontuje je), a cała resztę prac zostawić specjalistom z serwisu autoryzowanego? Czy jest jakiś artykuł prawny, albo wyrok sądu na który mogę się powołać? Czy ubezpieczyciel może odmówić mi takiej formy naprawy auta na podstawie jakiegoś artykułu czy wyroku sądu? Obawiam się tylko, czy zwrócą mi całą kwotę – ubezpieczyciel wciąż powtarza że oni maja dostęp do tańszych części, a wszystkie usługi maja średnio 30 proc. taniej, wiec jeśli coś robię na faktury to muszę się liczyć z tym ze zwrócą mi 30 proc. mniej. Czy to zgodne z prawem? – pyta czytelniczka.
Najtańsze ubezpieczenia OC szybko podrożały względem droższych polis. To kiepska wiadomość dla oszczędnych.
Pierwsze półrocze 2023 r. zakończyło się kolejną obniżką cen OC. Średnia składka obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego spadła o 4,2 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego i wyniosła 502 zł.
Już wiemy, że minimalne wynagrodzenie będzie w 2024 roku rekordowo wysokie. Rekord pobiją również opłaty karne za brak OC dla kierowców.
Fintech zaoferuje polisy dla kierowców. Na razie tylko w Irlandii. Obiecuje elastyczne opcje płatności, brak ukrytych opłat i możliwość bezpłatnego anulowania umowy ubezpieczeniowej przez klientów w dowolnym momencie.
W ciągu dekady ceny ubezpieczeń OC mają wzrosnąć nawet dwukrotnie. Wynika to nie tylko z prognozowanej inflacji, ale także ze zwiększania się liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
71 proc. Polaków nie planuje w sylwestra wystrzelić fajerwerków, choć tylko co czwarty Polak jest im całkowicie przeciwny. 12 proc. ankietowanych przyznaje, że co roku korzysta z fajerwerków, natomiast 17 proc. nie wyklucza, że zrobi to w tym roku.
Osoby ubezpieczone mogą korzystać z darmowego leczenia w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. W pewnych przypadkach jednak możliwość ta wygasa.
W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. Polacy otrzymali 36,8 mld zł odszkodowań ubezpieczeniowych. O 40 proc. wzrosły wypłaty związane z żywiołami – gwałtowną pogodą oraz skutkami powodzi na południu kraju. Wzrosły też wypłaty za szkody komunikacyjne.
Wiele obietnic pracowniczych zostało już zrealizowanych. Zabrakło jednak odważnych, kluczowych zmian w ubezpieczeniach społecznych.
Dochowanie staranności adwokata czy radcy prawnego monitoruje do pewnego stopnia jego samorząd, a dodatkową gwarancją dla klienta jest ich obowiązkowe OC.
Rozwój techniki czy motoryzacji, z drugiej strony rozwój rynku ubezpieczeń pojazdów mechanicznych i rynku napraw pojazdów mechanicznych, powoduje, że niekiedy pojawiają się wątpliwości co do zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczenia obowiązkowego pojazdów mechanicznych. Wydaje się jednak, że pomimo tego rozwoju i nowych rozwiązań funkcjonujących we wspomnianych obszarach ponadczasowe pozostają wypowiedzi Sądu Najwyższego na ten temat.
Ogłoszenie upadłości nie prowadzi do wygaśnięcia czy rozwiązania umowy ubezpieczenia obowiązkowego ani do przedłużenia bytu prawnego takiej umowy. W pozostałych przypadkach decyzja może należeć do syndyka i sędziego komisarza.
Wzrost zysku do 6,2 mld zł, większe przychody ze sprzedaży ubezpieczeń, znacząco wyższa rentowność i dywidenda na poziomie 4,5 zł za akcję – takie cele wyznacza sobie PZU. Będzie też porządkowanie aktywów bankowych. Inwestorzy dobrze przyjęli te plany.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas