Aktualizacja: 18.01.2025 23:40 Publikacja: 24.09.2018 20:07
Foto: man writing on clipboard while insurance agent examining car after accident
Czytaj także: Stłuczka z winy cudzoziemca
Chciałabym zapytać kiedy mogę zacząć naprawiać samochód? Kolizja nie jest z mojej winy i miała miejsce 11 sierpnia. Były jedne oględziny (22.08), dwa dni później dodatkowe (24.08.) Po kilku dniach były kolejne – jakieś zewnętrzne, mierzenie, odczyty ze sterowniki czy komputera. Auto stoi prawie miesiąc, a ja nie mam nawet kosztorysu. Czy jest jakiś artykuł, jakiś paragraf określający kiedy mogę zacząć naprawiać auto? Czy już mogę skoro jest po oględzinach? Czy powinnam czekać na kosztorys? Czy może na jakaś decyzje na piśmie?
Drugie pytanie dotyczy miejsca naprawy. Chciałabym żeby moje auto było naprawiane w autoryzowanym serwisie, ale nie chcę, żeby auto było lakierowane. W serwisie tylko lakierowanie wchodzi w grę. Ja mogę we własnym zakresie zakupić elementy blachy w oryginalnym kolorze i takie zamontować na aucie. Czy mogę cześć naprawy wykonać w jednym miejscu (warsztat blacharski który zorganizuje części w oryginalnym kolorze i zamontuje je), a cała resztę prac zostawić specjalistom z serwisu autoryzowanego? Czy jest jakiś artykuł prawny, albo wyrok sądu na który mogę się powołać? Czy ubezpieczyciel może odmówić mi takiej formy naprawy auta na podstawie jakiegoś artykułu czy wyroku sądu? Obawiam się tylko, czy zwrócą mi całą kwotę – ubezpieczyciel wciąż powtarza że oni maja dostęp do tańszych części, a wszystkie usługi maja średnio 30 proc. taniej, wiec jeśli coś robię na faktury to muszę się liczyć z tym ze zwrócą mi 30 proc. mniej. Czy to zgodne z prawem? – pyta czytelniczka.
Najtańsze ubezpieczenia OC szybko podrożały względem droższych polis. To kiepska wiadomość dla oszczędnych.
Pierwsze półrocze 2023 r. zakończyło się kolejną obniżką cen OC. Średnia składka obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego spadła o 4,2 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego i wyniosła 502 zł.
Już wiemy, że minimalne wynagrodzenie będzie w 2024 roku rekordowo wysokie. Rekord pobiją również opłaty karne za brak OC dla kierowców.
Fintech zaoferuje polisy dla kierowców. Na razie tylko w Irlandii. Obiecuje elastyczne opcje płatności, brak ukrytych opłat i możliwość bezpłatnego anulowania umowy ubezpieczeniowej przez klientów w dowolnym momencie.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
W ciągu dekady ceny ubezpieczeń OC mają wzrosnąć nawet dwukrotnie. Wynika to nie tylko z prognozowanej inflacji, ale także ze zwiększania się liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Ważna, szczególnie dla ciężko poszkodowanych w wypadkach drogowych, jest wysokość sumy gwarancyjnej dla obowiązkowego OC komunikacyjnego. Suma ta określona w przepisach w chwili orzekania nie może stanowić jedynego kryterium jej waloryzacji.
Po kilku latach spadków cen komunikacyjnego OC w 2024 r. za polisy te trzeba było płacić średnio o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Prognozy mówią o dalszych wzrostach. Jeszcze długo potrwa, zanim ten segment rynku ubezpieczeń odrobi straty.
Czy firmy ubezpieczeniowe będzie stać na wypłatę odszkodowań pogorzelcom z Los Angeles? Wiele osób obawia się, że ich polisy ubezpieczeniowe mogą nie pokryć kosztów odbudowy, a przyszłe składki będą astronomiczne. Wiele firm ubezpieczeniowych musi liczyć się z problemami finansowymi, a niektóre nawet z bankructwem.
Jaki był ubiegły rok dla branży ubezpieczeniowej w Polsce i jakie główne trendy możemy obserwować w 2025 r.? Rozmawialiśmy o tym w programie Rzecz o Biznesie. Gościem Przemysława Tychmanowicza był Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Przepisy doprecyzowujące okres, po jakim przedsiębiorca może ponownie skorzystać z ulgi w składkach zwanej Mały ZUS plus, wciąż nie weszły w życie. Czy w 2025 r. ZUS nadal wymaga trzyletniej przerwy?
Miniony rok przyniósł ubezpieczycielom potężne wyzwania związane ze zmianami klimatu. Zapewne pojawią się one i w 2025 r. Do tego dojdą ryzyka, których źródłem są niekorzystne zmiany demograficzne, a rosnące koszty szkód popchną w górę ceny polis OC.
Objęcie pracownika zbiorową, bezimienną polisą opłaconą i wymaganą przez pracodawcę oznacza przychód z pracy opodatkowany PIT.
Nowy rok przyniesie wyższe kary dla piratów drogowych oraz nowe przepisy dla najmniej doświadczonych użytkowników aut. Co jeszcze czeka zmotoryzowanych w 2025 roku?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas