Jednak kara za brak tego ubezpieczenia to i tak niewinna dolegliwość w porównaniu z odszkodowaniem, które często musi zapłacić kierowca bez polisy poszkodowanym przez siebie osobom.

Od stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie wynosić będzie 3010 zł, a to oznacza, że kary za brak ubezpieczenia posiadaczy pojazdów mechanicznych będą wyższe.

Czytaj więcej

Ubezpieczenie OC. Kiedy można nie kupić polisy

Polisę OC muszą mieć wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych, dopóki pojazd jest zarejestrowany, bez względu na jego stan techniczny i to, czy jest on aktualnie użytkowany. Polisa ta automatycznie zostaje przedłużona na kolejne 12 miesięcy, o ile właściciel samochodu jej nie wypowiedział i o ile opłacił wszystkie raty składki. W przypadku sprzedaży samochodu nowy właściciel może korzystać z OC zbywcy tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC. Ten ostatni przypadek to jedna z najczęstszych sytuacji, gdy kierowca nie jest świadomy tego, że nie ma ubezpieczenia OC.

Od 1 stycznia 2022 r. właściciel samochodu osobowego, który nie kupi polis OC, będzie musiał liczyć się z karą w wysokości 6020 zł, a ciężarówki 9030 zł. Coraz trudniej też jest uniknąć kary, gdyż Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który zajmuje się egzekwowaniem tych opłat, dysponuje coraz skuteczniejszymi narzędziami do identyfikacji właścicieli aut bez OC.

Czytaj więcej

Gdzie opłaca się ubezpieczyć samochód. Ranking OC 2021

Pełną wysokość kary musi zapłacić właściciel pojazdu w sytuacji, gdy okres bez ubezpieczenia przekracza 14 dni. W przypadku krótszych okresów bez ubezpieczenia sankcja jest mniejsza: gdy okres bez ubezpieczenia nie przekracza trzech dni kara, wynosi 20 proc. pełnej opłaty, zaś przy przerwie w braku OC dłuższej niż trzy dni, a nieprzekraczającej 14 dni – 50 proc. tej opłaty.

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od rodzaju pojazdu, okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli. W 2022 r. opłaty wyniosą: za samochody osobowe 6020 zł, za samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy 9030 zł, a za pozostałe pojazdy 2003 zł.

Opłata za brak OC w okresie nieprzekraczającym 14 dni wynosi odpowiednio 3010 zł, 4515 zł i 502 zł, a gdy przerwa nie przekracza trzech dni – 1204 zł, 1806 zł i 201 zł.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Polisa OC chroni posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością płacenia z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Jeśli właściciel auta nie ma polisy OC, świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza.

Czytaj więcej

Polisy OC zaczęły drożeć. Od razu gwałtownie

Kierowcom nie opłaca się nie mieć OC nie tylko ze względu na kary za brak tego ubezpieczenia, ale przede wszystkim ze względu na rosnące odszkodowania wypłacane poszkodowanym w wypadkach. Jeśli dochodzi do uszkodzenia samochodu, to średnio jest to koszt rzędu 8–10 tys. Gorzej, jeśli w wypadku poważnie ucierpiał człowiek, wówczas odszkodowanie może sięgnąć nawet 1 mln zł.