Przyczyna leży po stronie błędnej konfiguracji dostępu do internetu w samym telefonie, bo np. źle zdefiniowane dane dotyczące APN, serwerów itp. – Wówczas potrzebna będzie nie ponowna instalacja aplikacji bankowej, a rekonfiguracja telefonu. Jest to zazwyczaj jednorazowa czynność, którą trzeba wykonać przy pierwszym uruchomieniu telefonu, włożeniu nowej karty SIM do urządzenia – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego mBanku.

Czytaj więcej

Na ilu urządzeniach można mieć aplikację bankową

Sprawdź ustawienia

Pani Ewa, klientka PKO, od kilku tygodni ma problem z aplikacją mobilną IKO. Nie może z niej korzystać przy pomocy internetu mobilnego, a jedynie gdy korzysta z Wi-Fi.

– Już od czerwca szukam WiFi, by skorzystać z aplikacji, bo inaczej nie jestem w stanie się zalogować na stronę. Reklamowałam sprawę w banku, który zapewniał, mnie że usunął problem, a potem się okazał , że to nieprawda – opowiada kobieta.

Dodaje, że w banku nie była w stanie się dowiedzieć, co jest przyczyną takiej sytuacji. – Mówiono mi, że to z powodu prac technicznych, a te się zakończyły, a problem nadal pozostał – narzeka pani Ewa.

PKO BP nie wyjaśnił nam, co może być przyczyną takiego stanu rzeczy. - Aby rzetelnie przeanalizować sprawę, prosimy o zwolnienie nas z tajemnicy bankowej – poinformował nas Piotr Wardziak, z biura prasowego banku.

Magdalena Ostrowska, z ING Banku Śląskiego przyznaje, że do nich też trafiają tego typu zgłoszenia.

- W takich sytuacjach proponujemy klientom ponowne uruchomienie telefonu, bo najczęściej ta prosta czynność pomaga – wyjaśnia Magdalena Ostrowska.

Dodaje, że jeśli to jednak nie pomoże, to bank radzi klientom dokonać zmian w ustawieniach, a konkretnie wyzerowanie ustawień. - Jeśli dalej występują problemy to ostatnim krokiem jest następująca zmiana ustawień: ustawienia-> sieć komórkowa - > siec komórkowa danych - > pole APN -> z nazwy należy wymazać dopisek „ipv6” - mówi Magdalena Ostrowska.

Czytaj więcej

Usuń aplikację bankową, zanim oddasz telefon do naprawy

Jak zauważają pracownicy Pekao SA aplikacja bankowa działa na połączeniu internetowym, które może być zarówno z sieci komórkowej jak i WiFi.

- Jeśli działa na WiFi, a nie działa na sieci komórkowej, należy sprawdzić jakość sieci komórkowej oraz czy może nie został przekroczony limit transferu, zgodny z umową z operatorem. Nasi klienci nie zgłaszali żadnych problemów w tym zakresie – zapewnia bank.

Ważna też konfiguracja

Kinga Wojciechowska-Rulka, z mBanku mówi, że banki projektują swoje aplikacje w taki sposób, aby działały zawsze i wszędzie, a więc docelowo zarówno na WiFi, jak i transmisję danych komórkowych.

-- Nie chodzi przecież o to, żeby z bankowości mobilnej korzystać w domu, tylko wszędzie tam, gdzie się tego potrzebuje – wyjaśnia Kinga Wojciechowska-Rulka.

Zapewnia, że w mBanku nie ma z tym problemu, ale jeśli klienci zgłaszają jakieś wątpliwości, to w zdecydowanej większości przypadków przyczyna leży po stronie błędnej konfiguracji dostępu do internetu w samym telefonie, bo np. źle zdefiniowane dane dotyczące APN, serwerów itp.

- A więc potrzebna będzie nie ponowna instalacja aplikacji bankowej, a rekonfiguracja telefonu. Jest to zazwyczaj jednorazowa czynność, którą trzeba wykonać przy pierwszym uruchomieniu telefonu, włożeniu nowej karty SIM do urządzenia – dodaje przedstawicielka mBanku.

Przyznaje, że innym – najbardziej oczywistym źródłem problemów może też być wykorzystanie limitu danych mobilnych u operatora.

- Jednym z częstszych powodów jest też możliwość ograniczenia dostępu do internetu dla konkretnej aplikacji. To opcja, którą klienci mogą sami zdefiniować w ustawieniach telefonu i często robią tak np. podczas podróży, aby uniknąć opłat w roamingu – przyznaje Kinga Wojciechowska-Rulka.

I dodaje, że użytkownik chcąc ograniczyć pobieranie danych w tle przez daną aplikację, może ją ręcznie „odłączyć”, zablokować korzystanie po sieci GSM i ograniczyć wyłącznie do WiFi. – Więc warto więc sprawdzić także i te ustawienia – radzi przedstawicielka mBanku.

Czytaj więcej

Po co bank „potrzebuje” dostępu do kontaktów w telefonie

Ważny jest transfer danych

Michał Czurabski, dyrektor ds. rozwoju bankowości mobilnej, Credit Agricole mówi, że do jego banku nie wpłynęła dotąd ani jedna skarga, dotycząca tego, że aplikacja działa na WiFi, a nie działa w sieci komórkowej.

- Wydaje się to dość dziwne i trudno byłoby wytłumaczyć taką sytuację. Być może klient ma po prostu wyłączony transfer danych w sieci komórkowej i to sprawia, że aplikacja nie działa. Jeśli sprawa dotyczy naszej aplikacji prosilibyśmy klienta o bezpośredni kontakt i chętnie wyjaśnimy tę sprawę- uważa dyr. Czurabski.

Także Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje, że jej bank nie otrzymuje takich skarg. - Najbardziej prawdopodobny powód takich problemów to ustawienia w telefonie, które pozwalają aplikacji łączyć się poprzez dane sieci komórkowej – mówi Ewa Krawczyk.