Blik zbyt szybki dla niepełnosprawnych. „Nie wiedzieliśmy o tym”

Część osób niepełnosprawnych ma problem z zatwierdzaniem transakcji Blikiem, bo czas na to przeznaczony, 30-45 sekund jest dla nich zwyczajnie za krótki.

Publikacja: 02.10.2021 19:43

Blik zbyt szybki dla niepełnosprawnych.  „Nie wiedzieliśmy o tym”

Foto: Adobe Stock

- To pierwsze tego typu zgłoszenie od momentu uruchomienia systemu płatności Blik w 2014 roku i z pewnością będzie ono brane pod uwagę przy pracach nad rozwijaniem użyteczności Blika – zapowiada  biuro prasowe Polskiego Standardu Płatności (PSP), operatora Blika.

Czytaj więcej

Blik nie dotarł? Co może być przyczyną kłopotów

Sekundy na zatwierdzanie transakcji

Na problem ze zbyt krótkim czasem zatwierdzania transakcji Blikiem zwrócił nam uwagę pan Maciej, klient Santander Bank Polska. Jest osobą niewidomą.

– Czas zatwierdzania transakcji, jest bardzo krótki. To 35- 40s. Jeśli człowiek się nie wyrobi się to transakcja jest anulowana. Więc należy całą procedurę z generowaniem kodu Blik oraz jego wpisywaniem w odpowiednie miejsce zaczynać od początku – opowiada pan Maciej.

Dodaje, że problem jest taki, że interfejs aplikacji bankowych jest różny, także w tym zakresie, co dla osoby niewidomej stanowi problem przy pierwszym kontakcie czy to z wykonywaniem transakcji, czy ogólnie z aplikacją.

Osoba niewidoma musi „obejrzeć” sobie całą aplikację z czytnikiem ekranu od deski do deski, aby poznać jej układ i w późniejszym czasie móc sprawnie po niej się poruszać.

- Zarówno poziom zaawansowania obsługi urządzenia przez osobę niewidomą jak i prędkość odczytu przez syntezę mowy są różne, indywidualne dla każdego użytkownika, dlatego też w przypadku płatności Blik to stanowi największy problem – tłumaczy czytelnik.

Jego zdaniem optymalny czas na zatwierdzenie takiej płatności powinien zawierać się między minutą a półtorej minuty, gdyż wówczas mniej zaawansowany niewidomy użytkownik nawet z powolną syntezą mowy będzie miał tego czasu znacznie więcej, co bardzo zmniejszy szansę na niepowodzenie transakcji.

- Zawsze bolało mnie, że ważność kodu Blik wynosi dwie minuty, natomiast czas na zatwierdzenie transakcji jest tak krótki. Moim zdaniem powinien być on konfigurowalny w aplikacji banku. Powinno się dać użytkownikowi wybór między standardowym czasem zatwierdzania, z możliwością wydłużenia, powiedzmy 45s, minuta, półtorej minuty, do nawet dwóch minut, czyli tyle samo co czas ważności kodu Blik – wyjaśnia czytelnik.

Zauważa, że ten problem istnieje tak naprawdę od początku istnienia Blika. Przedstawiałem on już sprawę i w swoim banku, a ten odesłał go do Blika, a on …do banku.

Czytaj więcej

Problemy z przelewami po wymianie smartfona

Banki: To ustawienia operatora

Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska mówi, że czas na zatwierdzenie transakcji Blik w banku jest zgodny z wytycznymi Polskiego Standardu Płatności. - Efektywnie dla klienta to miedzy  30-45 sekund na potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku – przyznaje Ewa Krawczyk.

Zresztą niemal identycznie tłumaczą się inne banki. - Czasy na autoryzację transakcji konfiguruje Polski Standard Płatności i wymaga ich spełnienia przez bank – zauważa Pekao SA.

Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego także przyznaje, że czas na potwierdzenie transakcji internetowej wynosi 42 sekundy i wynika z konfiguracji po stronie właściciela Blika. - W przypadku pozostałych typów transakcji Blik wynosi 27 sekund – dodaje Magda Ostrowska. Podkreśla, że bank nie ma wpływu na wydłużenie czasu zatwierdzania transakcji. - Jako bank nie mamy wpływu na konfigurację – tłumaczy.

 Także Piotr Wardziak, z PKO BP zaznacza, że standardy dotyczące bezpieczeństwa transakcji Blikiem wyznacza PSP, a bank dostosowuje się swoimi rozwiązaniami do wymagań partnera.

- W naszej aplikacji  osoby niewidome i niedowidzące mogą od maja tego roku wygodniej korzystać z Asystenta głosowego IKO. Został on dostosowany do współpracy z czytnikami ekranu Talkback (Android) i VoiceOver (iOS) – mówi przedstawiciel PKO BP.

Dodaje, że to programy, które ułatwiają osobom niepełnosprawnym interakcję z urządzeniami mobilnymi, dzięki odczytywaniu tekstów, które pojawiają się na ekranie. 

- W przypadku wykrycia aktywnego czytnika ekranu, uruchamiany jest specjalny tryb Asystenta zapewniający płynną obsługę głosową - czytnik służy w takim przypadku do nawigacji i odczytywania niektórych elementów wyświetlonych na ekranie. W przypadku płatności Blikiem asystent głosowy odczytuje kod BLIK co może przyspieszyć proces zatwierdzania transakcji – dodaje Piotr Wardziak.

Czytaj więcej

Po co bank „potrzebuje” dostępu do kontaktów w telefonie

Operator: To najdłuższy bezpieczny czas

Jak informuje biuro prasowe PSP Proces poprawnego zrealizowania transakcji Blikiem wymaga komunikacji pomiędzy kilkoma systemami informatycznymi, a cały proces realizacji transakcji projektowany był na podstawie badań i analiz uwzględniających zarówno zachowanie klientów, jak i wymagania infrastruktury technologicznej stron zaangażowanych w poprawne rozliczenie płatności.

 - Wprowadzone rozwiązanie musiało optymalnie spełniać wymagania techniczne oraz zapewniać niezawodność realizacji transakcji, podczas której niezbędna jest sprawna komunikacji pomiędzy kilkoma różnymi systemami różnych podmiotów – takich jak bank, PSP, agent rozliczeniowy oraz merchant (np. sklep internetowy) – wyjaśnia operator Blika.

Zwraca uwagę, że przy budowie całego systemu przyjęto maksymalnie najdłuższy możliwy czas na cały ten proces komunikacji, który dla klienta przekłada się na 30-45 sekund na potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku.

- Wydłużenie tego czasu zwiększałoby ryzyko zakłóceń w komunikacji niezbędnej dla poprawnego rozliczenia transakcji. Przyjęto rozwiązanie optymalne dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację transakcji oraz w najlepszym stopniu spełniające oczekiwania użytkowników co do szybkości, wygody i bezpieczeństwa transakcji – tłumaczy biuro prasowe PSP.

Zmiany potrzebne u wszystkich

Przedstawiciele operatora zwracają też uwagę, że każdy bank indywidualnie projektuje swój interfejs aplikacji mobilnej oraz uwzględnia udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących, jednak w każdej aplikacji banku udostępniającej Blika, proces realizacji transakcji przez użytkownika jest jednolity i zgodny z wypracowanym standardem.

- Jakiekolwiek zmiany w procesie realizacji transakcji wymagałyby prac zarówno ze strony PSP jak i wszystkich banków udostępniających w swoich aplikacjach mobilnych płatności Blik oraz agentów rozliczeniowych. Zmiany musiałyby także dotyczyć wszystkich użytkowników. Nie ma bowiem możliwości personalizowania ustawień dotyczących procesu realizacji transakcji wyłącznie dla wybranych użytkowników – zauważają przedstawiciele Polskiego Standardu Płatności.

 Podkreślają, że warto też zwrócić uwagę na różnicę dotyczącą czasu ważności kodu Blik wygenerowanego w aplikacji mobilnej (2 minuty) oraz czasu na potwierdzenie transakcji (30-45 sekund) w aplikacji mobilnej.

- Samo wygenerowanie kodu BLIK w aplikacji mobilnej banku nie inicjuje jeszcze procesu komunikacji dotyczącej transakcji – dopiero jego wpisanie przez użytkownika na stronie internetowej sklepu, w terminalu lub bankomacie inicjuje proces komunikacji niezbędny do realizacji transakcji – podaje operator Blika.

I zapowiada, że przy pracach nad rozwijaniem użyteczności Blika będzie brany pod uwagę problem z czasem zatwierdzania transakcji przez osoby niewidzące.

Konta Bankowe
E-zakupy w bankowej aplikacji. Pomysł mBanku to rewolucja?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych