- To pierwsze tego typu zgłoszenie od momentu uruchomienia systemu płatności Blik w 2014 roku i z pewnością będzie ono brane pod uwagę przy pracach nad rozwijaniem użyteczności Blika – zapowiada biuro prasowe Polskiego Standardu Płatności (PSP), operatora Blika.
Czytaj więcej
Chwilowe utrudnienia systemowe czy błędnie wpisany numer telefonu odbiorcy może być przyczyną kłopotów z przelewem Blik.
Sekundy na zatwierdzanie transakcji
Na problem ze zbyt krótkim czasem zatwierdzania transakcji Blikiem zwrócił nam uwagę pan Maciej, klient Santander Bank Polska. Jest osobą niewidomą.
– Czas zatwierdzania transakcji, jest bardzo krótki. To 35- 40s. Jeśli człowiek się nie wyrobi się to transakcja jest anulowana. Więc należy całą procedurę z generowaniem kodu Blik oraz jego wpisywaniem w odpowiednie miejsce zaczynać od początku – opowiada pan Maciej.
Dodaje, że problem jest taki, że interfejs aplikacji bankowych jest różny, także w tym zakresie, co dla osoby niewidomej stanowi problem przy pierwszym kontakcie czy to z wykonywaniem transakcji, czy ogólnie z aplikacją.
Osoba niewidoma musi „obejrzeć” sobie całą aplikację z czytnikiem ekranu od deski do deski, aby poznać jej układ i w późniejszym czasie móc sprawnie po niej się poruszać.
- Zarówno poziom zaawansowania obsługi urządzenia przez osobę niewidomą jak i prędkość odczytu przez syntezę mowy są różne, indywidualne dla każdego użytkownika, dlatego też w przypadku płatności Blik to stanowi największy problem – tłumaczy czytelnik.
Jego zdaniem optymalny czas na zatwierdzenie takiej płatności powinien zawierać się między minutą a półtorej minuty, gdyż wówczas mniej zaawansowany niewidomy użytkownik nawet z powolną syntezą mowy będzie miał tego czasu znacznie więcej, co bardzo zmniejszy szansę na niepowodzenie transakcji.
- Zawsze bolało mnie, że ważność kodu Blik wynosi dwie minuty, natomiast czas na zatwierdzenie transakcji jest tak krótki. Moim zdaniem powinien być on konfigurowalny w aplikacji banku. Powinno się dać użytkownikowi wybór między standardowym czasem zatwierdzania, z możliwością wydłużenia, powiedzmy 45s, minuta, półtorej minuty, do nawet dwóch minut, czyli tyle samo co czas ważności kodu Blik – wyjaśnia czytelnik.
Zauważa, że ten problem istnieje tak naprawdę od początku istnienia Blika. Przedstawiałem on już sprawę i w swoim banku, a ten odesłał go do Blika, a on …do banku.
Czytaj więcej
Zmiana smartfona przy pozostawieniu tego samego numeru telefonu, może spowodować problemy z niektórymi usługami w aplikacjach bankowych. Ale bankowcy twierdzą, że takie sytuacje nie powinny się zdarzać.
Banki: To ustawienia operatora
Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska mówi, że czas na zatwierdzenie transakcji Blik w banku jest zgodny z wytycznymi Polskiego Standardu Płatności. - Efektywnie dla klienta to miedzy 30-45 sekund na potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku – przyznaje Ewa Krawczyk.
Zresztą niemal identycznie tłumaczą się inne banki. - Czasy na autoryzację transakcji konfiguruje Polski Standard Płatności i wymaga ich spełnienia przez bank – zauważa Pekao SA.
Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego także przyznaje, że czas na potwierdzenie transakcji internetowej wynosi 42 sekundy i wynika z konfiguracji po stronie właściciela Blika. - W przypadku pozostałych typów transakcji Blik wynosi 27 sekund – dodaje Magda Ostrowska. Podkreśla, że bank nie ma wpływu na wydłużenie czasu zatwierdzania transakcji. - Jako bank nie mamy wpływu na konfigurację – tłumaczy.
Także Piotr Wardziak, z PKO BP zaznacza, że standardy dotyczące bezpieczeństwa transakcji Blikiem wyznacza PSP, a bank dostosowuje się swoimi rozwiązaniami do wymagań partnera.
- W naszej aplikacji osoby niewidome i niedowidzące mogą od maja tego roku wygodniej korzystać z Asystenta głosowego IKO. Został on dostosowany do współpracy z czytnikami ekranu Talkback (Android) i VoiceOver (iOS) – mówi przedstawiciel PKO BP.
Dodaje, że to programy, które ułatwiają osobom niepełnosprawnym interakcję z urządzeniami mobilnymi, dzięki odczytywaniu tekstów, które pojawiają się na ekranie.
- W przypadku wykrycia aktywnego czytnika ekranu, uruchamiany jest specjalny tryb Asystenta zapewniający płynną obsługę głosową - czytnik służy w takim przypadku do nawigacji i odczytywania niektórych elementów wyświetlonych na ekranie. W przypadku płatności Blikiem asystent głosowy odczytuje kod BLIK co może przyspieszyć proces zatwierdzania transakcji – dodaje Piotr Wardziak.
Czytaj więcej
Bankowe aplikacje chcą mieć dostęp do kontaktów w smartfonach klientów, jednak posiadacze rachunków nie muszą się na to zgadzać.
Operator: To najdłuższy bezpieczny czas
Jak informuje biuro prasowe PSP Proces poprawnego zrealizowania transakcji Blikiem wymaga komunikacji pomiędzy kilkoma systemami informatycznymi, a cały proces realizacji transakcji projektowany był na podstawie badań i analiz uwzględniających zarówno zachowanie klientów, jak i wymagania infrastruktury technologicznej stron zaangażowanych w poprawne rozliczenie płatności.
- Wprowadzone rozwiązanie musiało optymalnie spełniać wymagania techniczne oraz zapewniać niezawodność realizacji transakcji, podczas której niezbędna jest sprawna komunikacji pomiędzy kilkoma różnymi systemami różnych podmiotów – takich jak bank, PSP, agent rozliczeniowy oraz merchant (np. sklep internetowy) – wyjaśnia operator Blika.
Zwraca uwagę, że przy budowie całego systemu przyjęto maksymalnie najdłuższy możliwy czas na cały ten proces komunikacji, który dla klienta przekłada się na 30-45 sekund na potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku.
- Wydłużenie tego czasu zwiększałoby ryzyko zakłóceń w komunikacji niezbędnej dla poprawnego rozliczenia transakcji. Przyjęto rozwiązanie optymalne dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację transakcji oraz w najlepszym stopniu spełniające oczekiwania użytkowników co do szybkości, wygody i bezpieczeństwa transakcji – tłumaczy biuro prasowe PSP.
Zmiany potrzebne u wszystkich
Przedstawiciele operatora zwracają też uwagę, że każdy bank indywidualnie projektuje swój interfejs aplikacji mobilnej oraz uwzględnia udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących, jednak w każdej aplikacji banku udostępniającej Blika, proces realizacji transakcji przez użytkownika jest jednolity i zgodny z wypracowanym standardem.
- Jakiekolwiek zmiany w procesie realizacji transakcji wymagałyby prac zarówno ze strony PSP jak i wszystkich banków udostępniających w swoich aplikacjach mobilnych płatności Blik oraz agentów rozliczeniowych. Zmiany musiałyby także dotyczyć wszystkich użytkowników. Nie ma bowiem możliwości personalizowania ustawień dotyczących procesu realizacji transakcji wyłącznie dla wybranych użytkowników – zauważają przedstawiciele Polskiego Standardu Płatności.
Podkreślają, że warto też zwrócić uwagę na różnicę dotyczącą czasu ważności kodu Blik wygenerowanego w aplikacji mobilnej (2 minuty) oraz czasu na potwierdzenie transakcji (30-45 sekund) w aplikacji mobilnej.
- Samo wygenerowanie kodu BLIK w aplikacji mobilnej banku nie inicjuje jeszcze procesu komunikacji dotyczącej transakcji – dopiero jego wpisanie przez użytkownika na stronie internetowej sklepu, w terminalu lub bankomacie inicjuje proces komunikacji niezbędny do realizacji transakcji – podaje operator Blika.
I zapowiada, że przy pracach nad rozwijaniem użyteczności Blika będzie brany pod uwagę problem z czasem zatwierdzania transakcji przez osoby niewidzące.