Nawet za granicą odblokujesz konto

Zapomniałeś hasła do aplikacji bankowej, a jesteś na feriach czy wyjeździe poza granicami Polski? Są sposoby, by nie zostać odciętym od pieniędzy.

Publikacja: 12.02.2025 05:21

Jeśli klient zapomni lub zgubi hasło do aplikacji bankowej, bank oferuje procedury pozwalające odzys

Jeśli klient zapomni lub zgubi hasło do aplikacji bankowej, bank oferuje procedury pozwalające odzyskać dostęp do konta

Foto: AdobeStock

Wystarczy wejść na stronę logowania do serwisu iPKO, wybrać „pomoc w logowaniu”, a następnie „Odzyskaj hasło”. Na ekranie pojawi się opcja wyboru jednego z dwóch sposobów odzyskania dostępu – potrzebny będzie login i numer telefonu lub aplikacja IKO – tłumaczy Piotr Wardziak z biura prasowego PKO BP.

Aktualny numer

Pani Natasha jest Ukrainką, która od kilku lat mieszka w Polsce. Ma konto osobiste w jednym z największych polskich banków. Korzysta z jego aplikacji. Ostatnio z przyczyn rodzinnych musiała wrócić do swojego kraju. – I pojawiły się problemy, bo straciłam dostęp do aplikacji bankowej. Zwyczajnie nie pamiętam hasła. Mam ze sobą umowę, ale hasła nie zapisałam. Co mogę zrobić? – zastanawia się.

Skontaktowała się ze bankiem. Ten doradził zamówienie hasła inicjalnego na stronie internetowej, czy jego zmianę w aplikacji, bądź skorzystanie z pomocy wirtualnego doradcy po połączeniu na infolinię.

Czy da się za granicą odzyskać hasło do bankowości mobilnej czy internetowej? Banki zapewniają, że oczywiście. Ważne, by mieć ze sobą numer telefonu, który podawaliśmy podczas zakładania rachunku.

– To jedna z najważniejszych informacji, o której ochronę dbamy ze szczególną starannością. Gdy wpadnie w niepowołane ręce, jego wykorzystanie może potencjalnie prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji finansowych, w tym utraty pieniędzy – przestrzega Piotr Wardziak z PKO BP. Podkreśla, że w przypadku braku dostępu do telefonu z numerem podanym do wiadomości banku, zdalne odblokowanie dostępu do serwisu iPKO będzie możliwe wyłącznie za pomocą aplikacji IKO.

– Jeśli klient zablokował dostęp do niej z powodu wielokrotnego błędnego wpisania PIN, to może odblokować go w serwisie internetowym iPKO – mówi bankowiec z PKO BP.

A jeśli IKO zostało zablokowane z innych przyczyn lub klient używa na telefonie mobilnej autoryzacji – to, aby odblokować dostęp, konieczny będzie kontakt z infolinią.

PKO BP nie zdradza, czy zablokowanie konta lub aplikacji klienta za granicą to częste sytuacje. – Zawsze rekomendujemy aktualizowanie danych kontaktowych, aby w razie potrzeby klienci mogli sprawnie odzyskać dostęp do swojego konta niezależnie od miejsca, w którym się znajdują – podkreśla Piotr Wardziak.

Nawet za granicą

Jak z kwestią zablokowanych kont radzą sobie inne banki? Michał Mazur, ekspert cyberbezpieczeństwa w Santander Bank Polska mówi, że klient ma różne możliwości zmiany hasła.

– Może wykorzystać do tego aplikację mobilną, a jeśli klient ma telefon, na który dostaje kody SMS, to może skontaktować się z infolinią, aby otrzymać nowe hasło esemesem. Przy braku takiego telefonu trzeba skontaktować się z infolinią banku – radzi Mazur.

Także Wojciech Dubiel, dyrektor działu produktu w Alior Mobile, zauważa, że jeśli klient ma dostęp do telefonu zaufanego, może odblokować dostęp do bankowości poprzez selfservice na stronie logowania lub w kanałach zdalnych obsługi w Contact Center.

– Telefon zaufany potrzebny jest nie do samego odblokowania dostępu, a do pierwszego logowania w serwisie po ponownym uruchomieniu – tłumaczy dyr. Dubiel.

Za granicą można też zmienić nasz numer kontaktowy z bankiem, choć to wiąże się z pewnymi procedurami.

– Trzeba wypełnić specjalny wniosek pobrany ze strony banku, a potem poświadczyć go u konsula lub zagranicznego notariusza i właściwego dla danego kraju urzędu nadającego klauzulę apostille. Tak wypełniony wniosek można dołączyć do wiadomości e-mailowej i przesłać do banku – mówi Marcelina Piątek, menedżer zespołu procesów i planowania w Alior Banku.

Podkreśla, że niezbędne jest, aby wiadomość została wysłana z adresu e-mail podanego do wiadomości banku lub można dołączyć formularz do wiadomości przesłanej przez bankowość internetową lub Kantor Walutowy czy też przesłać na adres korespondencyjny banku.

Ryzyko blokady konta

W Pekao SA także klient ma możliwość skorzystania ze zdalnego odzyskania dostępu i utworzenia hasła na nowo. – Proces wymaga, aby klient znał swoje dane osobowe, numer oraz aby miał dostęp do adresu e-mail i numeru telefonu, który został podany u nas. Po podaniu danych system poprosi o wprowadzenie kodu wysłanego na adres e-mail oraz kodu SMS wysłanego na numer telefonu, który jest w systemie, później trzeba będzie utworzyć hasło na nowo – podkreśla Pekao SA.

I zapewnia, że skorzystanie z opcji jest możliwe nawet w przypadku zablokowania serwisu internetowego lub całej usługi Pekao24, jeśli ta blokada jest wynikiem wyłącznie błędnych prób logowania.

Kolejną możliwością jest kontakt z infolinią banku, by anulować hasło. Do takiego zlecenia i późniejszego zalogowania należy znać PIN do usługi Pekao24. – W przypadku aplikacji PeoPay i problemów z PIN-em, należy przejść na nowo proces aktywacji aplikacji. Właściciel konta musi podać swój numer klienta, PESEL oraz mieć dostęp do telefonu podanego w banku – wyjaśnia Pekao SA.

W Credit Agricole klienci mogą samodzielnie zmienić hasło. – Zrobią to na stronie logowania do CA24 eBank. Trzeba wybrać opcję „Pomoc w logowaniu”, później „zmianę hasła” – mówi Łukasz Warachim z Credit Agricole.

Podkreśla, że wystarczy, że klient odpowie na kilka pytań. W ten sposób się uwierzytelnia, a bank krok po kroku prowadzi go aż do skutecznej zmiany hasła.

– W aplikacji mobilnej można samodzielnie zmienić hasło. Na stronie logowania zamieściliśmy opcję „Nie pamiętam PIN-u mobilnego”. I tam klient może ponownie aktywować aplikację i nadać sobie nowe hasło. W tym przypadku jest to PIN – dodaje Warachim.

Podkreśla, że klient zmieni w ten sposób hasło, jeśli wcześniej maksymalnie trzy razy wprowadził błędne hasło lub login, a jeśli prób było więcej, to odblokowanie dostępu i zmiana hasła są możliwe dopiero w oddziale.

– W obu procesach dla CA24 eBank i CA24 Mobile wykorzystujemy numer telefonu, który klient wskazał jako numer do autoryzacji. To dla nas kluczowy element uwierzytelnienia klienta. Niestety, brak tego numeru telefonu wiąże się z koniecznością wizyty w placówce – mówi przedstawiciel Credit Agricole.

Wystarczy wejść na stronę logowania do serwisu iPKO, wybrać „pomoc w logowaniu”, a następnie „Odzyskaj hasło”. Na ekranie pojawi się opcja wyboru jednego z dwóch sposobów odzyskania dostępu – potrzebny będzie login i numer telefonu lub aplikacja IKO – tłumaczy Piotr Wardziak z biura prasowego PKO BP.

Aktualny numer

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Konta Bankowe
E-zakupy w bankowej aplikacji. Pomysł mBanku to rewolucja?
Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych