- Prowadzimy stały monitoring techniczny naszych urządzeń, więc informacje o awarii mamy od razu po jej wystąpieniu. Jeśli awaria nie wymaga wymiany modułu to jest usuwana w ciągu kilku godzin – zapewnia Miłosz Gołębiewski, z firmy ITCARD, do której należy sieć Planet Cash.

Podkreśla, że taki komunikat w bankomacie oznacza problem sprzętowy. W większości przypadków spowodowany jest nieprawidłową wpłatą, gdy banknoty spięte były gumką lub spinaczem, uszkodzone lub zgięte, a także zdarza się że do urządzenia wkładano monety lub inne ciała obce, które mogą spowodować awarie modułu. 

Czytaj więcej

Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

Blokada funkcji depozytowej

Pani Ewelina z Warszawy kilka dni temu próbowała wpłacić pieniądze na swoje konto we wpłatomacie. Ale obeszła trzy urządzenia i wszystkie były uszkodzone. – Wszędzie pojawiał się ten sam komunikat: - błąd modułu wpłat. – Co się dzieje? Kolejny miesiąc widzę takie problemy z urządzeniami – mówi pani Ewelina.

Dopytywała nawet w swoim banku co jest tego przyczyną. Usłyszała, że taki komunikat pojawia się w przypadku zbyt dużej liczby banknotów lub przepełnionej kasetki, a także jeśli  jeśli pomiędzy banknotami przez nieuwagę znajdzie się np. inny dokument.

Co powoduje błąd modułu wpłatomatu? Czy banki lub firmy zarządzające od razu wiedzą o uszkodzeniu i je usuwają?

Justyna Fischer-Brzeska, odpowiedzialna za sieć wpłatomatów w Santander Bank Polska tłumaczy, że taki komunikat pojawia się przy awarii modułu wpłat spowodowanej uszkodzeniem części maszyny lub zacięciem.

- Przyczyną zacięcia mogą być nieprawidłowo przygotowane banknoty do wpłaty np. zniszczone, poplamione, mocno zużyte, spięte, złożone lub obce przedmioty (np. gumki, spinacze, paragony).

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Ach te magazyny"

Silniki boomu pracują pełną parą - rynek będzie rósł z uwagi na dalszy rozwój logistyki i e-commerce

OGLĄDAJ RELACJĘ

- W bankomatach dwufunkcyjnych czyli z funkcją wpłaty i wypłaty, taka awaria może całkowicie uniemożliwić korzystanie z bankomatu lub zablokować jedynie funkcję depozytową.

- Informację o takiej awarii otrzymujemy od razu po jej wystąpieniu. Maszyna zostaje naprawiona najszybciej, jak to jest możliwe, czas naprawy zależny jest od wielu czynników m.in. dostępności lokalizacji dla firmy serwisowej – zapewnia Justyna Fischer-Brzeska.

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA dodaje, że taki komunikat pojawia się na ekranie gdy nie jest dostępna funkcja wpłat.

- Takie awarie wiążą się w głównej mierze ze stanem wpłacanych banknotów. Informacja o niesprawności przekazywana jest do banku on –line –mówi Paweł Jurek.

Przyznaje, że czas potrzebny na jej usunięcie zależy od przyczyny awarii. - Zacięcie się banknotów usuwane jest zwykle bardzo szybko, a poważniejsze awarie, które powodują konieczność wymiany części - najczęściej następnego dnia roboczego – dodaje rzecznik Pekao SA.

Czytaj więcej

Jak i dlaczego znikają pieniądze we wpłatomatach

Szybko o niej wiedzą

Także PKO BP o usterce jest informowane automatycznie, natychmiast po jej wystąpieniu. - Czasami jest to też zgłaszane telefonicznie przez klientów – mówi Roman Grzyb, z biura prasowego.

Bank próbuje w takich przypadkach usunąć awarię  zdalnie, a gdy z przyczyn technicznych to jest niemożliwe,  kieruje tam ekipę serwisową.

- Zależnie od tego gdzie znajduje się wpłatomat i w jakich godzinach sygnał awarii został wygenerowany, serwisant dojeżdża do wpłatomatu w ciągu kilku lub kilkunastu godzin – zapewnia Roman Grzyb.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku zauważa, że maszyny wyświetlają ten komunikat standardowo w przypadku niesprawności.

Zapewnia, że bank usterki usuwa tak szybko, jak to możliwe, ale tempo zależy w dużej mierze od lokalizacji maszyny i tego, jak szybko może się tam dostać ekipa serwisująca wysłana przez współpracującego z bankiem operatora maszyn.  

Urządzenia zlokalizowane w oddziałach Credit Agricole są monitorowane zdalnie w trybie całodobowym przez dostawcę usług bankomatowych i wpłatomatowych, a każda zauważona awaria jest dodatkowo bezzwłocznie zgłaszana.

- Reakcje na wszelkie incydenty są realizowane na bieżąco, czasami wystarczą działania zdalne, a czasami wymagana jest interwencja serwisu pierwszego lub drugiego stopnia. Ze swojej strony dokładamy wszelkich starań, żeby utrzymać na maksymalnym poziomie ciągłość dostępności usługi wpłaty w urządzeniach dla naszych klientów – mówi Anna Strompowska, Partnership Manager

Dodaje, że bankowi zależy nam na tym, aby klienci mogli bez przeszkód korzystać z wpłatomatów w placówkach.

- Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie, kiedy klient chce wpłacić pieniądze na konto poza godzinami pracy placówki. Otwieramy także coraz więcej placówek bezgotówkowych, w których to także jedyna opcja wpłaty pieniędzy na konto. Tym bardziej zależy nam na szybkim serwisie urządzeń i ich niezawodności – podkreśla Anna Strompowska.