BLIK. Problem z wypłatą, ale konto obciążone. Na zwrot można długo czekać

Jeśli nie udało nam się przeprowadzić transakcji, a nasz rachunek został obciążony – konieczna jest reklamacja. Jej rozpatrzenie może potrwać nawet 35 dni.

Publikacja: 24.11.2021 16:11

BLIK. Problem z wypłatą, ale konto obciążone. Na zwrot można długo czekać

Foto: Adobe Stock

Pan Marek jest klientem Pekao SA. Ostatnio próbował wypłacić 2 tys. zł za pomocą kodu BLIK.

– Zarówno na aplikacji, jak i na bankomacie wyświetliła się informacja, że transakcja nie została zrealizowana, a mimo wszystko bank obciążył moje konto – opowiada mężczyzna.

Czytaj więcej

Blik nie dotarł? Co może być przyczyną kłopotów

I pyta, czy teraz ma czekać miesiąc, aż bank zwróci mu najniższą krajową na jego konto.

– Jestem ciekaw, co miałaby zrobić osoba, która otrzymuje wyłącznie taką kwotę jako miesięczne wynagrodzenie, a bank oznajmia, że pieniądze otrzyma dopiero po 15 dniach roboczych – zastanawia pan Marek. Zespół prasowy Pekao SA przyznaje, że przyczyn odmowy autoryzacji może być kilka, np. brak odpowiedzi systemu w odpowiednim czasie, podanie złego kodu transakcji, zerwanie łączności.

– Oczywiście pozytywnie rozpatrujemy uzasadnione reklamacje – zapewnia bank. Ale nie podaje jak długo to trwa.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku także zauważa, że przyczyn takiej sytuacji może być kilka, wśród najczęstszych – zwykły błąd.

– Musimy jednak odróżnić blokadę na koncie, która zostanie automatycznie usunięta po siedmiu dniach od obciążenia konta, które oznacza faktyczne obciążenie rachunku. Dopiero ta druga sytuacja jest podstawą do złożenia reklamacji – tłumaczy Kinga Wojciechowska-Rulka.

Zapewnia, że mBank reklamacje rozpatrujemy niezwłocznie. Większość z nich w jeden dzień, resztę zazwyczaj do dziesięciu dni, ale ustawowy termin na obsługę to 35 dni. – Dopiero po tym czasie możemy mówić o przedłużeniu prac – podkreśla przedstawicielka mBanku.

Również Magda Ostrowska z ING Banku Śląskiego przyznaje, że przyczyną braku wypłaty może być błąd systemowy urządzenia po stronie banku, awaria PSP (polski standard płatności), systemu BLIK-owego lub brak środków na koncie klienta.

– Reklamacje dotyczące wypłaty BLIK rozpatrywane są najszybciej jak to jest możliwe, jednakże maksymalny czas rozpatrzenia reklamacji to 15 dni kalendarzowych. Zgodnie z obowiązującymi umowami i procedurami termin ten obejmuje między innymi zgłoszenie urządzenia do rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w urządzeniu, przeprowadzenie analizy pracy urządzenia, a także analizy błędnej transakcji, co do której zgłoszona jest reklamacja – tłumaczy Magda Ostrowska.

Czytaj więcej

Problemy z przelewami po wymianie smartfona

Dodaje, że ustawa reklamacyjna KNF określa wymogi, jakie powinna spełniać odpowiedź wydłużenia reklamacji.

– W przypadku uzasadnionego braku możliwości udzielenia odpowiedzi w terminie informujemy klienta o: przyczynach opóźnienia, okolicznościach, które muszą jeszcze zostać ustalone dla rozpatrzenia sprawy, wskazujemy przewidywany termin udzielenia odpowiedzi, który nie może być dłuższy niż 35 dni roboczych od dnia otrzymania reklamacji – podaje przedstawicielka ING Banku Śląskiego. Jak zauważa Przemysław Sobczuk, menedżer zespołu obsługi kart kredytowych w Credit Agricole, najczęstszymi sytuacjami, kiedy nie można wypłacić gotówki z bankomatu za pomocą BlLIK-a, są: błędnie wprowadzony kod, problem techniczny po stronie bankomatu lub łączności między uczestnikami transakcji.

– Sytuacje, w których – mimo odrzucenia transakcji – obciąża ona konto, zdarzają się niezwykle rzadko. Tego typu sytuacje wyjaśniamy z dostawcą BLIK-a – mówi Przemysław Sobczuk

Zapewnia, że bank każdą reklamację rozpatruje indywidualnie i stara się, aby klient jak najszybciej otrzymał odpowiedź.

– W sytuacjach, w których w realizację usługi zaangażowanych jest kilka instytucji, a tak jest np. w BLIK-u, czas obsługi reklamacji może się wydłużyć. Wynika to z konieczności analizy sytuacji w banku, a także u partnerów. Jeśli jednak potrzebujemy więcej czasu na rozpatrzenie reklamacji, zawsze informujemy o tym klienta – zastrzega przedstawiciel Credit Agricole.

Pan Marek jest klientem Pekao SA. Ostatnio próbował wypłacić 2 tys. zł za pomocą kodu BLIK.

– Zarówno na aplikacji, jak i na bankomacie wyświetliła się informacja, że transakcja nie została zrealizowana, a mimo wszystko bank obciążył moje konto – opowiada mężczyzna.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej