Historia rachunku bankowego niedostępna. Co jest tego przyczyną

Przepraszamy. Historia Twoich rachunków jest chwilowo niedostępna – taki komunikat widzą czasem klienci w swojej bankowości elektronicznej. Sprawdzamy, co jest tego przyczyną.

Publikacja: 24.02.2022 14:37

Historia rachunku bankowego niedostępna. Co jest tego przyczyną

Foto: Adobe Stock

Historia rachunku bankowego to zestawienie wszystkich operacji wykonanych na koncie w konkretnym okresie. Zawiera zarówno wpływy, takie jak przelewy przychodzące czy zwroty środków na kartę, jak i wydatki: przelewy wychodzące, płatności kartą, pobrane opłaty i prowizje.

Czytaj więcej

UKNF: Nie panikujmy, gdy nie działa bankowość elektroniczna. Hakerzy tego chcą

A dostęp do archiwum operacji na koncie, zwłaszcza tych najświeższych, ułatwia gospodarowanie pieniędzmi na co dzień.

Ale nie tylko. Bywa, że taki dokument zwykle trzeba przedstawić bankowi, w którym starasz się o kredyt, żeby potwierdzić regularność dochodów. Historia może być też przydatna choćby w takim czasie jak teraz, gdy wypełniamy roczne rozliczenie podatkowe PIT i chcielibyśmy sprawdzić sumę darowizn, które można odliczyć od podatku.

Albo gdy chcemy się upewnić, czy w danym miesiącu wykonaliśmy już określoną liczbę transakcji kartą, niezbędną do zwolnienia z opłaty za obsługę. Albo potrzebujemy powtórzyć przelew do odbiorcy, którego wcześniej nie zapisaliśmy w przelewach zdefiniowanych, ale gdzieś w historii jest jego numer konta.

Tymczasem okazuje się, że bywają sytuacje, iż nie można skorzystać z bankowego archiwum. – Przepraszamy. Historia Twoich rachunków jest chwilowo niedostępna – taki komunikat zobaczyła w swojej aplikacji bankowej pani Agnieszka, klientka Pekao SA. – Co się dzieje? Co jest powodem takiej sytuacji? – pyta kobieta.

Paweł Jurek, rzecznik prasowy Pekao SA, mówi, że informacja dotycząca braku dostępu do historii rachunku może być spowodowana zaplanowanymi pracami wykonywanymi po stronie IT banku. – Ich celem jest usprawnienie lub modyfikacja usług. – O planowanych pracach oraz czasie ich trwania informujemy z wyprzedzeniem – zapewnia Paweł Jurek.

Michał Czurabski, dyrektor ds. rozwoju bankowości mobilnej w Credit Agricole, przyznaje, że trudno jednoznacznie określić przyczynę takiej sytuacji, jak i czas naprawy. – To może być błąd aplikacji, który występuje tylko u tego klienta lub np. całej aplikacji – tłumaczy. Podkreśla, że bank zawsze w takiej sytuacji zachęca klientów, aby skontaktowali się z nim. – Tak jak w przypadku każdej innej niestandardowej sytuacji lub takiej, która budzi wątpliwości klienta – radzi.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku mówi, że stara się on, aby klienci mieli jak najwygodniejszy dostęp do narzędzi bankowości mobilnej i elektronicznej.

– Mogą jednak zdarzać się sytuacje niestandardowe, które staramy się rozwiązywać najszybciej jak to możliwe – przyznaje Kinga Wojciechowska-Rulka. Jak zauważa Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska, najbardziej powszechną przyczyną takiego komunikatu jest niedostępność systemu lub utrudnienia w jego działaniu. – Oczywiście po usunięciu utrudnień historia jest dostępna – zapewnia Ewa Krawczyk.

Czytaj więcej

Tytuł przelewu ma znaczenie. Niby prosta sprawa, ale uważaj, co piszesz

A Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego przyznaje, że każdy przypadek zgłoszonej niedostępności jest analizowany odrębnie. – Dbamy o jak najszybsze rozwiązanie problemów, jeśli wystąpią – dodaje.

Halina Karpińska, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium, mówi, że z obserwacji banku wynika, iż najczęściej taka sytuacja jest spowodowana niestabilnym łączem internetowym, z którego korzysta klient.

– Jeśli zobaczy on taki komunikat, powinien się najpierw upewnić, że zasięg telefonii komórkowej jest wystarczający lub – jeśli jest to możliwe – skorzystać z łącza szerokopasmowego – radzi dyr. Karpińska.

Jak zauważa Małgorzata Witkowska z PKO BP, generalnie analizując – powody mogą być rozmaite, np. zerwanie połączenia z siecią GSM na telefonie klienta, zerwanie wymiany danych smartfona z bankiem, przerwa techniczna w banku itp.

– W przypadku aplikacji mobilnej IKO takie przypadki zdarzają się sporadycznie, a PKO Bank Polski usuwa najszybciej jak to możliwe wszelkie awarie i utrudnienia w działaniu aplikacji – dodaje Małgorzata Witkowska.

Historia rachunku bankowego to zestawienie wszystkich operacji wykonanych na koncie w konkretnym okresie. Zawiera zarówno wpływy, takie jak przelewy przychodzące czy zwroty środków na kartę, jak i wydatki: przelewy wychodzące, płatności kartą, pobrane opłaty i prowizje.

A dostęp do archiwum operacji na koncie, zwłaszcza tych najświeższych, ułatwia gospodarowanie pieniędzmi na co dzień.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej