Historia rachunku bankowego to zestawienie wszystkich operacji wykonanych na koncie w konkretnym okresie. Zawiera zarówno wpływy, takie jak przelewy przychodzące czy zwroty środków na kartę, jak i wydatki: przelewy wychodzące, płatności kartą, pobrane opłaty i prowizje.

Czytaj więcej

UKNF: Nie panikujmy, gdy nie działa bankowość elektroniczna. Hakerzy tego chcą

A dostęp do archiwum operacji na koncie, zwłaszcza tych najświeższych, ułatwia gospodarowanie pieniędzmi na co dzień.

Ale nie tylko. Bywa, że taki dokument zwykle trzeba przedstawić bankowi, w którym starasz się o kredyt, żeby potwierdzić regularność dochodów. Historia może być też przydatna choćby w takim czasie jak teraz, gdy wypełniamy roczne rozliczenie podatkowe PIT i chcielibyśmy sprawdzić sumę darowizn, które można odliczyć od podatku.

Albo gdy chcemy się upewnić, czy w danym miesiącu wykonaliśmy już określoną liczbę transakcji kartą, niezbędną do zwolnienia z opłaty za obsługę. Albo potrzebujemy powtórzyć przelew do odbiorcy, którego wcześniej nie zapisaliśmy w przelewach zdefiniowanych, ale gdzieś w historii jest jego numer konta.

Tymczasem okazuje się, że bywają sytuacje, iż nie można skorzystać z bankowego archiwum. – Przepraszamy. Historia Twoich rachunków jest chwilowo niedostępna – taki komunikat zobaczyła w swojej aplikacji bankowej pani Agnieszka, klientka Pekao SA. – Co się dzieje? Co jest powodem takiej sytuacji? – pyta kobieta.

Paweł Jurek, rzecznik prasowy Pekao SA, mówi, że informacja dotycząca braku dostępu do historii rachunku może być spowodowana zaplanowanymi pracami wykonywanymi po stronie IT banku. – Ich celem jest usprawnienie lub modyfikacja usług. – O planowanych pracach oraz czasie ich trwania informujemy z wyprzedzeniem – zapewnia Paweł Jurek.

Michał Czurabski, dyrektor ds. rozwoju bankowości mobilnej w Credit Agricole, przyznaje, że trudno jednoznacznie określić przyczynę takiej sytuacji, jak i czas naprawy. – To może być błąd aplikacji, który występuje tylko u tego klienta lub np. całej aplikacji – tłumaczy. Podkreśla, że bank zawsze w takiej sytuacji zachęca klientów, aby skontaktowali się z nim. – Tak jak w przypadku każdej innej niestandardowej sytuacji lub takiej, która budzi wątpliwości klienta – radzi.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku mówi, że stara się on, aby klienci mieli jak najwygodniejszy dostęp do narzędzi bankowości mobilnej i elektronicznej.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

– Mogą jednak zdarzać się sytuacje niestandardowe, które staramy się rozwiązywać najszybciej jak to możliwe – przyznaje Kinga Wojciechowska-Rulka. Jak zauważa Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska, najbardziej powszechną przyczyną takiego komunikatu jest niedostępność systemu lub utrudnienia w jego działaniu. – Oczywiście po usunięciu utrudnień historia jest dostępna – zapewnia Ewa Krawczyk.

Czytaj więcej

Tytuł przelewu ma znaczenie. Niby prosta sprawa, ale uważaj, co piszesz

A Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego przyznaje, że każdy przypadek zgłoszonej niedostępności jest analizowany odrębnie. – Dbamy o jak najszybsze rozwiązanie problemów, jeśli wystąpią – dodaje.

Halina Karpińska, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium, mówi, że z obserwacji banku wynika, iż najczęściej taka sytuacja jest spowodowana niestabilnym łączem internetowym, z którego korzysta klient.

– Jeśli zobaczy on taki komunikat, powinien się najpierw upewnić, że zasięg telefonii komórkowej jest wystarczający lub – jeśli jest to możliwe – skorzystać z łącza szerokopasmowego – radzi dyr. Karpińska.

Jak zauważa Małgorzata Witkowska z PKO BP, generalnie analizując – powody mogą być rozmaite, np. zerwanie połączenia z siecią GSM na telefonie klienta, zerwanie wymiany danych smartfona z bankiem, przerwa techniczna w banku itp.

– W przypadku aplikacji mobilnej IKO takie przypadki zdarzają się sporadycznie, a PKO Bank Polski usuwa najszybciej jak to możliwe wszelkie awarie i utrudnienia w działaniu aplikacji – dodaje Małgorzata Witkowska.