Bank nie powinien, ale pobiera miesięczną opłatę za konto?

Bank może niesłusznie pobrać opłatę za konto. Konieczne jest złożenie reklamacji w takiej sprawie.

Publikacja: 02.03.2022 13:59

Błędna opłata rzadko wynika z błędu banku

Błędna opłata rzadko wynika z błędu banku

Foto: shutterstock

Pan Tomasz jest klientem Pekao SA. – W styczniu bank wadliwie pobrał mi opłatę za konto. Po wysłaniu wiadomości z prośbą o wyjaśnienie dwa tygodnie później dostałem informację, że opłata została błędnie pobrana i będzie zwrócona. Niestety, przez miesiąc opłata nie została zwrócona – narzeka pan Tomasz.

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, zapewnia, że bank stara się, aby takie sytuacje nie występowały.

– Jeśli jednak się zdarzą, to ich przyczyną może być np. nieprawidłowe działanie systemów automatycznych, co jest niezwykle sporadyczne. W takim przypadku dążymy do jak najszybszego usunięcia przyczyny błędu i zwrotu niewłaściwie pobranej opłaty na rachunek klienta – zapewnia Paweł Jurek.

Czytaj więcej

Tytuł przelewu ma znaczenie. Niby prosta sprawa, ale uważaj, co piszesz

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska mówi, że opłaty za konta są pobierane automatycznie, proces jest nadzorowany i kontrolowany.

– Przyczyną błędnego pobrania opłaty może być awaria systemu lub – częściej – błąd ludzki. Oczywiście w obu sytuacjach zwrócilibyśmy opłaty niezwłocznie – podkreśla przedstawicielka Santandera.

Zwraca uwagę, że osobną sprawą jest wypełnianie warunków zwolnienia z opłaty. Zdarza się, że klient nieświadomie nie spełni wymaganych warunków zwalniających z opłaty, a wówczas opłata jest pobrana. – Nie znaczy to jednak, że jest pobrana błędnie – dodaje Ewa Krawczyk.

Halina Karpińska, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium, przyznaje, że błędne pobieranie opłat zdarza się bardzo sporadycznie, ale jeśli już dojdzie do takiej sytuacji i bank jest jej świadomy, to stara się jak najszybciej klientów o zaistniałej sytuacji poinformować i ją naprawić.

– Jeśli to klient zauważy, że została pobrana błędna opłata, zawsze w takiej sytuacji powinien skontaktować się z bankiem, aby wyjaśnić sytuację. Tego typu zgłoszenia notujemy jednak niezwykle rzadko – podkreśla dyr. Karpińska.

Dodaje, że opłaty nie są pobierane manualnie, ale automatycznie, co znacząco minimalizuje możliwość błędu.

Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP zauważa, że opłata za prowadzenie konta lub korzystanie z karty jest pobierana tylko, jeśli nie zostanie zrealizowany warunek zwalniający z opłaty.

– U nas Konto za Zero jest bezpłatne. Bank nie pobiera pieniędzy za jego prowadzenie. Bezpłatna jest również obsługa karty debetowej, jeśli klient wykona min. pięć transakcji bezgotówkowych (z wyłączeniem przelewów) – tłumaczy Małgorzata Witkowska.

Czytaj więcej

Jak stracić pieniądze z konta przez WhatsApp, OLX, SMS, ZUS czy bank

Również Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego przyznaje, że najczęściej reklamowane przez klientów opłaty wynikają z niezrozumienia warunków ich naliczenia.

Jak zauważa Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku przyczyn błędnego pobrania opłaty za konto może być wiele.

– A trudno dywagować bez dalszych szczegółów. Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie, a każdą sytuację, którą zgłasza nam klient, rozpatrujemy najszybciej jak to możliwe, bez zbędnej zwłoki – zapewnia Kinga Wojciechowska-Rulka.

Marcin Data, dyrektor ds. rozwoju Daily Banking w Credit Agricole, zwraca uwagę, że nieoprawna wysokość opłaty może wynikać z różnych powodów, może to być np. czynnik ludzki.

– System pobiera właściwą opłatę, jednak jest ona błędna w oczach klienta – bo np. doradca niewystarczająco dobrze wytłumaczył zasady naliczania opłaty lub klient pobieżnie się z nimi zapoznał albo niewłaściwie zrozumiał – wylicza dyr. Data.

Dodaje, że klient mógł także nie zapoznać się dokładnie z komunikacją o zmianach, które weszły w międzyczasie.

Pan Tomasz jest klientem Pekao SA. – W styczniu bank wadliwie pobrał mi opłatę za konto. Po wysłaniu wiadomości z prośbą o wyjaśnienie dwa tygodnie później dostałem informację, że opłata została błędnie pobrana i będzie zwrócona. Niestety, przez miesiąc opłata nie została zwrócona – narzeka pan Tomasz.

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, zapewnia, że bank stara się, aby takie sytuacje nie występowały.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?