Co sprawia, że twój laptop nie jest dla banku „zaufany ”?

Jeśli komputer, laptop, tablet czy smartfon, których używamy w bankowości elektronicznej dodamy do tzw. urządzeń zaufanych, wówczas zwiększamy bezpieczeństwo własnego rachunku i mamy ułatwione logowanie do serwisu banku.

Publikacja: 14.03.2022 10:58

Co sprawia, że twój laptop nie jest dla banku  „zaufany ”?

Foto: Adobe Stock

Ale co gdy IP urządzenia stale się zmienia, albo klient „czyści ciasteczka” z urządzenia ?

- Proponujemy mobilną autoryzację w IKO i logowanie dwuetapowe. Po wprowadzeniu loginu i hasła, potwierdzamy logowanie w aplikacji mobilnej – radzi Małgorzata Witkowska, z PKO BP.

Czytaj więcej

Chciała sprzedać ubrania na Vinted. Prawie straciła wszystkie pieniądze

Choć dodajesz, urządzenie nie jest zaufane

Klientka tego banku zastanawiała się jaki jest sens dodawania laptopa do tzw. urządzeń zaufanych, skoro dużo osób ma zmienne IP.

- Następnego dnia znów jest niezaufane. Znów dodałam do zaufanych, przy kolejnym logowaniu znów. Przestałam się w to bawić po piątym dodaniu tego samego laptopa – opowiada kobieta.

Inny klient tego samego banku mówi, że choć ma stałe IP korzysta z aktualnej przeglądarki Firefoxa i używa zawsze tego samego laptopa to jest on wciąż nowym urządzeniem. - Przed wyjściem czyszczę dane przeglądarki – przyznaje.

Małgorzata Witkowska z PKO BP mówi, że usługa dodawania urządzeń zaufanych zwiększa bezpieczeństwo i ułatwia logowanie do serwisu iPKO klientom, którzy często używają tych samych urządzeń.

- Jeśli z powodów technicznych, korzystanie z tego rozwiązania nie jest możliwe, to aby zwiększyć bezpieczeństwo, proponujemy mobilna autoryzację w IKO i logowanie dwuetapowe - po wprowadzeniu loginu i hasła, potwierdzamy logowanie w aplikacji mobilnej – tłumaczy.

Podkreśla, że procedura logowania jest wtedy szybka, przyjazna i przede wszystkim bezpieczna – w serwisie iPKO wybieramy wówczas dyspozycję „przejdź do serwisu”.

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje, że dodawanie urządzenia do zaufanych to z jednej strony uproszczenie dla klienta, który może logować się na danym urządzeniu bez wpisywania każdorazowo smsKodu, a po drugie bezpieczeństwo.

- Przy dodawaniu urządzenia zaufanego brane pod uwagę jest szereg zmiennych - nie tylko IP komputera. Jeśli dochodzi za każdym razem do sytuacji, że komputer jest niezaufany, mimo jego zaufania chwilę wcześniej, to taką sytuację najlepiej zgłosić do danego banku w celu analizy – radzi Ewa Krawczyk.

Czytaj więcej

Limit BLIK a rachunek bankowy. Nie dla wszystkich jest to jasne

Nie tylko IP ma znaczenie

Jak podkreśla Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku podczas logowania w ramach „urządzenia zaufanego” bank sprawdza nie tylko adres IP, ale też inne cechy urządzenia jak system operacyjny czy „ciasteczka”.

- Oznacza to , że IP to tylko jeden z listy czynników i fakt, że on się zmienia niekoniecznie oznacza, że bank od razu oznacza urządzenie jako niezaufane – tłumaczy Kinga Wojciechowska-Rulka.

Jak mówi Michał Czurabski, dyrektor ds. Rozwoju Bankowości Mobilnej w Credit Agricole dodawanie do urządzeń zaufanych ma w pewien sposób ułatwić użytkownikowi korzystanie z bankowości elektronicznej, aby nie musiał za każdym razem podawać dodatkowych haseł w procesach uwierzytelnienia użytkownika czy przy autoryzacji wybranych operacji.

- Więc jeśli klient nie doda urządzenia do listy urządzeń zaufanych, to będzie musiał wykonać więcej kroków, aby zrealizować jakąś operację - mówi dyr. Czurabski.

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA zauważa, że zmienne IP nie jest przeszkodą w korzystaniu z zapamiętanych zaufanych urządzeń.

- Bank tworząc to rozwiązanie kierował się w równym stopniu bezpieczeństwem oraz wygodą użytkowania. W opisywanym przypadku najprawdopodobniej to ustawienia przeglądarki są powodem takiego zachowania (np. automatyczne czyszczenie danych przez przeglądarkę po jej zamknięciu) – uważa Paweł Jurek.

Dodaje, że niemniej jednak każdy przypadek należy zweryfikować indywidualnie, dlatego zachęca klientów, którzy mają taki problem do kontaktu np. poprzez pocztę wewnętrzną dostępną po zalogowaniu do Pekao24 czy PeoPay.  

Ale co gdy IP urządzenia stale się zmienia, albo klient „czyści ciasteczka” z urządzenia ?

- Proponujemy mobilną autoryzację w IKO i logowanie dwuetapowe. Po wprowadzeniu loginu i hasła, potwierdzamy logowanie w aplikacji mobilnej – radzi Małgorzata Witkowska, z PKO BP.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy