- Generalnie podstawowym dokumentem tożsamości jest ważny dokument ze zdjęciem stwierdzający tożsamość, w tym obowiązkowo dla pełnoletnich obywateli Polski jest to dowód osobisty – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego mBanku.

Pan Marek, klient tego banku zgubił dowód osobisty. – Zgłosiłem to w urzędzie i czekam na nowy dokument. Jednak muszę podpisać aneks do umowy. Jak mogę się w takiej sytuacji uwierzytelnić w banku – pyta.

Czytaj więcej

Co robić, gdy wyślemy pieniądze na zły rachunek bankowy

Kinga Wojciechowska-Rulka przyznaje, że w określonych sytuacjach pełnoletni klient może okazać polski paszport. Ale ten dokument musi być ważny i nie może figurować w Systemie Dokumentów Zastrzeżonych.

- Poprawnie zweryfikowany pod kątem autentyczności paszport polski może być podstawą przeprowadzeniu w banku różnych czynności – mówi Wojciechowska-Rulka.

Co można w banku załatwić z paszportem? Można potwierdzić tożsamość w celu oznaczenia w wewnętrznych systemach jego obecności i identyfikacji w placówce. Można zrealizować zlecenia płatnicze jak wpłata czy wypłata gotówkowa, przelew, zlecenie stałe, polecenie zapłaty, ale też złożyć reklamację.

Poza tym od klienta z paszportem bank może przyjąć wypowiedzenie umowy (rachunku, karty kredytowej, KO, DSD, KRB), czy wniosek o zmianę trybu autoryzacji na kody SMS, albo zablokować autoryzację operacji kodami SMS czy mobilną autoryzacją.

Dodatkowo taki dokument może być uznany przy realizacji dyspozycji związanych bezpieczeństwem środków klienta jak zastrzeżenie karty, dokumentu tożsamości, zgłoszenie przelewu kwestionowanego, założenie blokady na rachunku klienta w związku z podejrzeniem phishingu, czy do wprowadzenia zmiany danych dla klienta.

- A także legitymując się paszportem polskim klient ma możliwość złożenia jednorazowo, za pośrednictwem mLinii lub w placówce banku, wniosku o awaryjne odblokowanie transakcji z racji-nieaktualnego dokument tożsamości. Na jej podstawie, paszport polski jest rejestrowany w systemie banku jako drugi dokument tożsamości – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Czytaj więcej

Prawie straciła wszystkie pieniądze. Nie wiedziała, że podszywają się pod bank

Podkreśla, że wraz z rozszerzeniem katalogu dyspozycji przyjmowanych na podstawie paszportu polskiego bank zniósł obowiązek jednoczesnego przedstawienia przez klienta zaświadczenia o złożeniu wniosku o wydaniu dowodu osobistego.

Jak zauważa Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA tryb identyfikacji klienta powinien być zgodny z obowiązującą metodą identyfikacji, ale w szczególnym przypadku np. gdy klient utracił wszystkie dokumenty może się ona odbyć na podstawie porównania danych w systemie oraz wzoru podpisu oraz zadania dodatkowych pytań związanych z produktami, czy usługami, jakie klient posiada w banku. - Po pozytywnej identyfikacji klient może podpisać aneks – mówi Paweł Jurek.

Jak mówi Piotr Sycz, specjalista Transformacji Bankowości Detalicznej w Credit Agricole klienci indywidualni potwierdzają swoją tożsamość na podstawie dowodu osobistego, paszportu, karty pobytu, czy legitymacji szkolnej - w przypadku klienta małoletniego,

 - Gdy klient nie może okazać żadnego z tych dokumentów, bo np. je stracił, to w wyjątkowych przypadkach potwierdzam tożsamość klienta w inny sposób. Wtedy klient może zlecać nam operacje posprzedażowe – w obrębie swoich produktów – jak np. spłata karty kredytowej czy podpisanie aneksu do umowy – mówi Piotr Sycz.

Czytaj więcej

Pieniądze na rachunku zmarłego. Mała kwota, duży problem

Także jak zauważa Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska zgodnie z obowiązującymi w banku procedurami dokumentami stwierdzającymi tożsamość wymaganymi do identyfikacji klienta są: dowód osobisty (polski lub państwa unijnego), paszport polski czy dokument potwierdzający pobyt wystawiony przez polskie organa administracji państwowej. Może to być karta pobytu, karta pobytu członka rodziny obywatela UE,   karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,  dokument potwierdzający prawo stałego pobytu. A także polski dokument tożsamości cudzoziemca.

- Zatem jeśli zamiast dowodu przedstawi inny dokument z listy, może w placówce załatwiać swoje sprawy – zapewnia Ewa Krawczyk.

Joanna Fatek, z biura prasowego PKO BP zauważa, że jeżeli klient ma już konto to większość spraw załatwi online za pomocą serwisu transakcyjnego iPKO lub aplikacji mobilnej IKO. - Jeżeli jednak klient chciałby założyć rachunek w PKO Banku Polskim – oprócz dowodu osobistego honorujemy również paszport – dodaje Joanna Fatek.