Pan Mariusz w Azji kupił lokalną kartę SIM. Problemy z aplikacją bankową

Ponowną instalację aplikacji nie zawsze da się przeprowadzić, korzystając z zagranicznego numeru telefonu komórkowego.

Publikacja: 08.07.2022 16:14

Pan Mariusz w Azji kupił lokalną kartę SIM. Problemy z aplikacją bankową

Foto: Adobe Stock

Pan Mariusz, klient Pekao SA, wypoczywa na wakacjach w Azji. Aby mieć tańszy dostęp do internetu, kupił lokalną kartę SIM do swojego telefonu. – Nie mogłem zalogować się do aplikacji bankowej, odinstalowałem ją więc i zainstalowałem ponownie. Przy próbie ponownego logowania do aplikacji mam cały czas wiadomość ze system PeoPay chwilowo niedostępny – opowiada.

Jak poinformowało nas biuro prasowe Pekao SA, w przypadku PeoPay warunkiem koniecznym, aby klient mógł się połączyć z bankiem, jest posiadanie internetu, który może pochodzić z karty SIM polskiej lub zagranicznej. Przyznaje jednak, że jeśli klient potrzebuje zainstalować aplikację od nowa, wówczas przeprowadza się aktywację, podczas której bank oddzwania do klienta na pozostawiony w banku zaufany numer telefonu. – Klient musi mieć możliwość odebrania tego telefonu, aby dokończyć poprawnie aktywację – zastrzega bank.

A jak to wygląda w innych bankach – czy do aktywacji lub ponownego zainstalowania aplikacji polski numer jest niezbędny? Jak poinformował nas Piotr Wardziak, z PKO BP, aktywacja aplikacji IKO (i tym samym jej kolejne aktualizacje) jest możliwa tylko na numerach operatorów krajowych sieci komórkowych.

Czytaj więcej

Czym płacić za granicą? Zwykłą kartą, wielowalutową, gotówką?

Jakub Adamus, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w Santander Bank Polska informuje, że gdy klient chce zainstalować aplikację, do potwierdzenia wymagany będzie smsKod wysyłany na numer telefonu podany w banku. – Klient, próbując sparować aplikacje za pomocą serwisu transakcyjnego, musi odebrać połączenie głosowe z banku – mówi Piotr Rutkowski, zastępca rzecznika mBanku.

Podkreśla, że dla banku nie ma znaczenia czy numer jest zagraniczny czy polski, jeżeli ten numer jest zarejestrowany w banku. – Jeśli klient ma już sparowaną aplikację na swoim telefonie, to może korzystać z zagranicznego numeru, wystarczy że do telefonu włoży „orientalną” kartę SIM – tłumaczy rzecznik. Zaznacza, że jeśli klient chce sparować aplikację bez dostępu do numeru zarejestrowanego w banku, to nie da rady.

W BNP Paribas kod SMS potrzebny jest podczas aktywacji aplikacji. – Jeśli klientowi chodzi o zmianę numeru telefonu do kodów SMS może ustawić zagraniczny numer telefonu jako numer do kodów SMS – twierdzi BNP Paribas.

Zwraca uwagę, że podczas zmiany numeru do kodów autoryzacja, czyli kod SMS, przychodzi na dotychczasowy numer, a oznacza to, że użytkownik musi najpierw zmienić numer do autoryzacji (zatwierdzając zmianę kodem SMS wysłanym na dotychczasowy numer), a dopiero potem zmienić kartę w telefonie.

Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika ING Banku Śląskiego, zapewnia, że klient może zmienić numer do autoryzacji na numer z dowolnego kraju. – W tym celu musi przejść proces zmiany numeru do autoryzacji. Wymaga to podania kodu autoryzacyjnego, który klient otrzyma na stary numer telefonu, a następnie kodu autoryzującego, który wysyłamy na nowy numer telefonu – podaje Joanna Majer-Skorupa.

Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Konta Bankowe
Z lokat dostaniemy coraz mniej. 8 proc. w jednym banku