Pan Piotr kilkanaście lat temu był klientem PKO BP, ale rozstał się z tym bankiem. Teraz postanowił do niego wrócić. – Złożyłem wniosek, podałem dane, wszystko pięknie, po czym dowiedziałem się, że do aktywacji nowego konta muszę mieć nadal stary numer telefonu, czyli ten który podawałem w banku kilkanaście lat temu – opowiada. – Przecież wielu osobom zdarza się zmienić numer telefonu komórkowego.

Czytaj więcej

Niby takie samo, a opłaty różne. PKO BP i Konto za Zero

Piotr Wardziak, z biura prasowego PKO BP mówi, że bankowi zależy, by mieć aktualne dane klienta. – Dzięki temu finanse klientów będą zabezpieczone, np. konsultant zadzwoni do klienta, gdy pojawią się podejrzane operacje na jego koncie. Klient mże obsługiwać swoje finanse w aplikacji mobilnej IKO lub potwierdzać operacje na koncie kodami z SMS – wylicza Piotr Wardziak. – Jeśli ktoś klientem nie jest, a chce po latach znów nim zostać, to powinien najpierw uaktualnić numer telefonu w banku, a dopiero potem rozpocząć procedurę zakładania konta.

Czy w innych bankach wracających klientów też czekają takie przeprawy? Jak mówi Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska, jeśli ktoś ma już zadeklarowany numer telefonu, a w procesie zdalnego otwierania konta wskaże inny numer, to ten nowy numer zostanie nadpisany w systemach banku po zawarciu umowy przez klienta. – Gdy klient zakończy proces otwierania konta pozytywnie, może już używać nowego numeru telefonu – zapewnia Ewa Krawczyk.

Jak przekazał nam Marcin Data, dyrektor ds. Rozwoju Daily Banking w Credit Agricole nowy numer telefonu niekoniecznie utrudnia klientowi ponowne otwarcie konta. – Ale bywają incydentalne przypadki, gdy z powodu treści wcześniejszych umów klient musi dla otwarcia konta odwiedzić placówkę lub skontaktować się z naszą infolinią – mówi dyr. Data.

Biuro prasowe Pekao SA podaje, że jeżeli klient już kiedyś miał konto lub jakiś produkt, np. pożyczkę, w tym banku, to bez względu na numer telefonu – nieważne nowy czy stary – może otworzyć nowe konto w aplikacji mobilnej na tzw. selfie.

Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika ING Banku Śląskiego, zapewnia, że numer telefonu do autoryzacji dla bankowości internetowej nie jest powiązany z rachunkiem, a z usługą bankowość internetowa. – Jeśli klient otwiera nową usługę bankowości internetowej, to ustala nowy numer telefonu do autoryzacji – podaje Joanna Majer-Skorupa.

– Jeśli nasz były klient w momencie składania wniosku ma wszystkie produkty w statusie „zamknięty” lub „rozliczony” i ma jedynie nadane ID bez jakiegokolwiek produktu (np. były pełnomocnik, profil założony przy wpłacie gotówki), może założyć konto bez konieczności aktualizacji numeru telefonu – mówi Piotr Rutkowski, z-ca rzecznika mBanku.

Podobnie jest w Banku Millennium. – Jeśli klient miał już kiedyś konto u nas i je zamknął, a teraz składa wniosek online o otwarcie nowego konta, może to zrobić bez względu na posiadany numer telefonu. W procesie zakładania konta występują jednak także inne metody walidacji, które mogą mieć wpływ na możliwość otwarcia konta – zastrzega Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego banku.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

Czytaj więcej

Hakerzy zwiększyli limit transakcji i wyczyścili konto. Banki to monitorują?