Polacy ufają bankom w cyberprzestrzeni

71 proc. Polaków czuje się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej. Ale tylko 51 proc. deklaruje, że posiada zainstalowane i aktualne oprogramowanie antywirusowe na telefonie komórkowym, a 44 proc. stosuje kod PIN.

Publikacja: 23.07.2022 12:58

Polacy ufają bankom w cyberprzestrzeni

Foto: Adobe Stock

Polacy od lat postrzegają banki jako liderów w obszarze cyberbezpieczeństwa, a 55 proc. badanych uważa, że stosują one najwyższe standardy i raczej czują się spokojni o bezpieczeństwo swoich oszczędności – to główne wnioski z najnowszej edycji Raportu „Cyberbezpieczny Portfel”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich.

Jak wynika z przywołanego w raporcie badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2022” przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster na zlecenie WIB, w ciągu ostatniego roku, utrzymały się trendy korzystania z wielu rodzajów usług tylko w formie elektronicznej. Obecnie, oprócz spraw bankowych i urzędowych (67 proc.), Polacy chętniej kupują już w internecie niż w stacjonarnych punktach. Głównie online kupujemy odzież (34 proc.) i sprzęt elektroniczny (23 proc.). I 71 proc. czuje się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej (konto internetowe/aplikacja/karta płatnicza).

Czytaj więcej

Uważajmy! Najlepsze sposoby hakerów na okradanie nas

Wynika to z faktu, że Polacy dalej wyraźnie ufają bankom w obszarze cyberbezpieczeństwa. Jako liderów niezmiennie postrzegają sektor bankowy – uważa tak prawie 57 proc. respondentów. Wraz z postępem digitalizacji, wysokie jest również zaufanie do firm technologicznych – 31 proc. (od 2020 r. wzrost o 9 p. p.), a także do służb mundurowych – 30 proc. i instytucji rządowych – 24 proc. W przypadku dwóch ostatnich, w ciągu dwóch lat, zanotowano jednak nieznaczne spadki zaufania: wojsko i policja – 9 p. p., instytucje rządowe – 7 p. p. Spadek zaufania zanotował także transport lotniczy – 9 proc. (spadek o 7 p. p.).

Na pytanie czy czują się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej, prawie 3/4 ankietowanych odpowiedziało „raczej tak”. 73 proc. ankietowanych uważa, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansowych usług elektronicznych ponosi bank. A znaczna część Polaków ocenia, że banki jako liderzy zaufania stosują wysokie (55 proc.) lub najwyższe standardy (15 proc.). Respondenci czują się zatem względnie spokojni o bezpieczeństwo powierzonych pieniędzy. Tylko 2 proc. z nich poddaje pod wątpliwość bezpieczeństwo swoich danych i wskazuje, że instytucje finansowe mają słabe zabezpieczenia. Zaufanie do banków widać także w badaniach o aplikację bankową i konto internetowe. Prawie 3/4 ankietowanych raczej czuje się bezpiecznie korzystając z cyfrowych usług oferowanych przez swój bank. Dodatkowo, aż 17 proc. jest przekonana o swoim poczuciu bezpieczeństwa. Tylko 3 na 10 respondentów deklaruje, że to klient powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych w sieci, co z punktu widzenia tego, że to użytkownik jest najważniejszym bo ostatnim ogniwem bezpieczeństwa, wzbudza i będzie wzbudzać niepokój wśród ekspertów. Bo 51 proc. Polaków deklaruje, że posiada zainstalowane i aktualne oprogramowanie antywirusowe na telefonie komórkowym, a 44 proc. stosuje kod PIN jako rodzaj zabezpieczenia/blokady ekranu w swoim telefonie.

Czytaj więcej

Hakerzy zwiększyli limit transakcji i wyczyścili konto. Banki to monitorują?

A postrzegając jako dobry swój poziom cyberbezpieczeństwa w bankowości, konsumenci w znacznej części nie są skłonni dodatkowo płacić za wzrost poziomu zabezpieczeń – tak zadeklarowało 41 proc. respondentów. Pozostała część mogłaby zapłacić nie więcej niż kilka (38 proc.) lub kilkanaście złotych miesięcznie (15 proc.). Bo konsumenci deklarują w badaniach, że wypełniają zalecenia bankowe dotyczące bezpieczeństwa i widocznie nie widzą sensu ponoszenia dodatkowych opłat z tego tytułu. Ponad 70 proc. twierdzi, że nie otwiera załączników lub nie klika w linki od nieznanych nadawców. Ponadto przeszło połowa deklaruje, że nie podaje swoich danych takich jak numeru telefonu lub adresu w mediach społecznościowych i na różnego rodzaju forach. Co drugi z ankietowanych twierdzi również, że zwraca należytą uwagę na symbol kłódki i https://

przed adresem strony internetowej banku. Aż 70 proc. nie klika w podejrzane linki i załączniki, a 62 proc. wskazało, że nie przechowuje danych do logowania do bankowości w portfelu lub smartfonie.

Polacy od lat postrzegają banki jako liderów w obszarze cyberbezpieczeństwa, a 55 proc. badanych uważa, że stosują one najwyższe standardy i raczej czują się spokojni o bezpieczeństwo swoich oszczędności – to główne wnioski z najnowszej edycji Raportu „Cyberbezpieczny Portfel”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich.

Jak wynika z przywołanego w raporcie badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2022” przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster na zlecenie WIB, w ciągu ostatniego roku, utrzymały się trendy korzystania z wielu rodzajów usług tylko w formie elektronicznej. Obecnie, oprócz spraw bankowych i urzędowych (67 proc.), Polacy chętniej kupują już w internecie niż w stacjonarnych punktach. Głównie online kupujemy odzież (34 proc.) i sprzęt elektroniczny (23 proc.). I 71 proc. czuje się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej (konto internetowe/aplikacja/karta płatnicza).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej