Polacy od lat postrzegają banki jako liderów w obszarze cyberbezpieczeństwa, a 55 proc. badanych uważa, że stosują one najwyższe standardy i raczej czują się spokojni o bezpieczeństwo swoich oszczędności – to główne wnioski z najnowszej edycji Raportu „Cyberbezpieczny Portfel”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich.

Jak wynika z przywołanego w raporcie badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2022” przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster na zlecenie WIB, w ciągu ostatniego roku, utrzymały się trendy korzystania z wielu rodzajów usług tylko w formie elektronicznej. Obecnie, oprócz spraw bankowych i urzędowych (67 proc.), Polacy chętniej kupują już w internecie niż w stacjonarnych punktach. Głównie online kupujemy odzież (34 proc.) i sprzęt elektroniczny (23 proc.). I 71 proc. czuje się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej (konto internetowe/aplikacja/karta płatnicza).

Czytaj więcej

Uważajmy! Najlepsze sposoby hakerów na okradanie nas

Wynika to z faktu, że Polacy dalej wyraźnie ufają bankom w obszarze cyberbezpieczeństwa. Jako liderów niezmiennie postrzegają sektor bankowy – uważa tak prawie 57 proc. respondentów. Wraz z postępem digitalizacji, wysokie jest również zaufanie do firm technologicznych – 31 proc. (od 2020 r. wzrost o 9 p. p.), a także do służb mundurowych – 30 proc. i instytucji rządowych – 24 proc. W przypadku dwóch ostatnich, w ciągu dwóch lat, zanotowano jednak nieznaczne spadki zaufania: wojsko i policja – 9 p. p., instytucje rządowe – 7 p. p. Spadek zaufania zanotował także transport lotniczy – 9 proc. (spadek o 7 p. p.).

Na pytanie czy czują się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej, prawie 3/4 ankietowanych odpowiedziało „raczej tak”. 73 proc. ankietowanych uważa, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansowych usług elektronicznych ponosi bank. A znaczna część Polaków ocenia, że banki jako liderzy zaufania stosują wysokie (55 proc.) lub najwyższe standardy (15 proc.). Respondenci czują się zatem względnie spokojni o bezpieczeństwo powierzonych pieniędzy. Tylko 2 proc. z nich poddaje pod wątpliwość bezpieczeństwo swoich danych i wskazuje, że instytucje finansowe mają słabe zabezpieczenia. Zaufanie do banków widać także w badaniach o aplikację bankową i konto internetowe. Prawie 3/4 ankietowanych raczej czuje się bezpiecznie korzystając z cyfrowych usług oferowanych przez swój bank. Dodatkowo, aż 17 proc. jest przekonana o swoim poczuciu bezpieczeństwa. Tylko 3 na 10 respondentów deklaruje, że to klient powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych w sieci, co z punktu widzenia tego, że to użytkownik jest najważniejszym bo ostatnim ogniwem bezpieczeństwa, wzbudza i będzie wzbudzać niepokój wśród ekspertów. Bo 51 proc. Polaków deklaruje, że posiada zainstalowane i aktualne oprogramowanie antywirusowe na telefonie komórkowym, a 44 proc. stosuje kod PIN jako rodzaj zabezpieczenia/blokady ekranu w swoim telefonie.

Czytaj więcej

Hakerzy zwiększyli limit transakcji i wyczyścili konto. Banki to monitorują?

A postrzegając jako dobry swój poziom cyberbezpieczeństwa w bankowości, konsumenci w znacznej części nie są skłonni dodatkowo płacić za wzrost poziomu zabezpieczeń – tak zadeklarowało 41 proc. respondentów. Pozostała część mogłaby zapłacić nie więcej niż kilka (38 proc.) lub kilkanaście złotych miesięcznie (15 proc.). Bo konsumenci deklarują w badaniach, że wypełniają zalecenia bankowe dotyczące bezpieczeństwa i widocznie nie widzą sensu ponoszenia dodatkowych opłat z tego tytułu. Ponad 70 proc. twierdzi, że nie otwiera załączników lub nie klika w linki od nieznanych nadawców. Ponadto przeszło połowa deklaruje, że nie podaje swoich danych takich jak numeru telefonu lub adresu w mediach społecznościowych i na różnego rodzaju forach. Co drugi z ankietowanych twierdzi również, że zwraca należytą uwagę na symbol kłódki i https://

przed adresem strony internetowej banku. Aż 70 proc. nie klika w podejrzane linki i załączniki, a 62 proc. wskazało, że nie przechowuje danych do logowania do bankowości w portfelu lub smartfonie.