Wpłatomat pobrał pieniądze, nie ma ich na koncie. Co się stało? Co robić?

Choć wpłatomat przyjął gotówkę i to potwierdził, to pieniądze nie trafiły na konto? Co się z nią dzieje? Zostały w urządzeniu. W takiej sytuacji trzeba złożyć reklamację i czekać na jej rozpatrzenie.

Publikacja: 26.07.2022 12:39

Wpłatomat pobrał pieniądze, nie ma ich na koncie. Co się stało? Co robić?

Foto: Adobe Stock

- W zależności od sytuacji trwa to zwykle kilka dni. Każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie i tak szybko, jak to jest możliwe – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Wpłata offline

Pani Zofia prawie dwa tygodnie temu skorzystała z wpłatomatu dużego banku. - Dostałam potwierdzenie wpłaty i niby wszystko super, ale pieniędzy nie ma na koncie - opowiada.

Dodaje, że praktycznie od razu jak to zauważył to złożyłam reklamację. - Tyle że nadal te pieniądze do mnie nie wróciły a infolinia milczy. Jakiekolwiek inne próby kontaktu też nieudane. Co ja mam z głodu umrzeć przez waszą niekompetencję? - pyta

Czy takie sytuacje często się zdarzają? Co jest ich przyczyną? Biuro prasowe Pekao SA przyznaje, że takie wypadki są.

- Przyczyny mogą być różne, ale zdecydowanie najczęściej w wyniku braku łączności między bankomatem, a system centralnym tzw. wpłata offline - wylicza bank.

I tłumaczy, że bankomat nie dostaje żadnej odpowiedzi na zapytanie autoryzacyjne i nie wie czy wpłata została zaksięgowana czy nie, a urządzenie bezpiecznie dla banku zakłada, że księgowanie się powiodło i zatrzymuje pieniądze.

- Reklamacja jest potrzebna. Bank stara się je rozpatrzyć tak szybko, jak to możliwe. Terminy rozpatrywania reklamacji płatniczych określa ustawa o usługach płatniczych i regulaminy reklamacyjne i tych terminów nie przekraczamy – zapewnia Pekao SA.

Czytaj więcej

Gotówka utknęła we wpłatomacie. Mogła być podrobiona lub zużyta

Dodaje, że pomimo tego „każdą reklamację rozpatrujemy indywidualnie i każdą sprawę z prośbą o przyspieszenie staramy się traktować priorytetowo”.

Zdaniem Małgorzaty Witkowskiej z PKO BP przyczyną braku księgowania mogą być różne ale zawsze tego typu sytuacje są wyjaśniane w trybie reklamacji i tego typu sytuacje nie występują często. - Przyjęte banknoty pozostają w urządzeniu. Rozpatrzenie reklamacji trwa zwykle kilka dni.. Każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie i tak szybko, jak to jest możliwe – mówi Małgorzata Witkowska.

Jak podaje Justyna Fischer-Brzeska, odpowiedzialna za bankomaty w Santander Bank Polska wydanie potwierdzenia przez wpłatomat oznacza, że dla urządzenia ta transakcja zakończyła się poprawnie.

- Jeśli gotówka nie została zaksięgowana na koncie klienta, to przyczyną może być problem techniczny lub opóźnienie w księgowaniu tej transakcji. W przypadku braku pieniędzy na koncie, zawsze jest konieczne złożenie reklamacji.  Większość reklamacji rozpatrywana jest do trzech dni roboczych – zapewnia Justyna Fischer –Brzeska.

Urządzenie rejestruje transakcje

Także Piotr Rutkowski, zastępca rzecznika mBanku przyznaje, że przyczyny takiej sytuacji mogą być bardzo różne. - Tego typu reklamacje rozpatrujemy bardzo szybko, zdecydowaną większość nawet w ciągu jednego dnia. Jednak każda sytuacja jest inna i wymaga indywidualnego podejścia – zastrzega Piotr Rutkowski.

Jak przyznaje Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole sytuacje, w których klient wpłacił pieniądze i nie zostały zaksięgowane na koncie są incydentalne.

- Mogą one wynikać z błędu po stronie urządzenia, np. zacięcie się banknotów wewnątrz urządzenia lub z powodu błędu systemowego. W przypadku błędów systemowych, po zdiagnozowaniu problemu, pieniądze księgujemy na rachunku klienta automatycznie – klient nie musi składać reklamacji. W innych przypadkach klient musi złożyć reklamację - zapewnia Anna Strompowska.

Czytaj więcej

Wpłatomat nieczynny, w okienku opłata. Można reklamować

Podkreśla, że reklamacje związane z korzystaniem z wpłatomatów klient może złożyć bezpośrednio u nas lub w firmie, która jest właścicielem urządzenia. Ten bank nie ma własnych takich urządzeń.

- Wpłatomaty wyposażone są w urządzenia i oprogramowanie pozwalające prześledzić przebieg poszczególnych transakcji dokonanych przy ich wykorzystaniu. Przebieg operacji jest nagrywany przy użyciu kamer przemysłowych oraz zapisywany w pamięci urządzenia – mówi przedstawicielka Credit Agricole.

Podkreśla, że dodatkowo w przypadku złożenia reklamacji dotyczącej działania wpłatomatu właściciel urządzenia przeprowadza oględziny urządzenia oraz przelicza znajdujące się w nim banknoty czyli innymi słowy weryfikowane są poprawność zapisów znajdujących się w pamięci urządzenia z nagraniem z kamer oraz fizycznym sprawdzeniem liczby banknotów znajdujących się w urządzeniu.

- Większość reklamacji rozpatrujemy do siedmiu dni roboczych. Jeśli jednak klientowi zależy na krótszym terminie, to możemy rozpatrzeć reklamację w trybie przyspieszonym – zapowiada  [Anna Strompowska.

- W zależności od sytuacji trwa to zwykle kilka dni. Każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie i tak szybko, jak to jest możliwe – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Wpłata offline

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej