- Niezwykle rzadko, jednak zdarzają się takie sytuacje, że przelew na telefon trafi do niewłaściwego odbiorcy i najczęściej wynika to z ludzkiego błędu. Dotyczy to numerów telefonów komórkowych, które zarejestrowano do przelewów na telefon BLIK, a następnie zwrócono do puli operatora telefonii komórkowej, zapominając o wyrejestrowaniu z bazy do przelewów na telefon Blik – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Przelewy na telefon podbiły serca Polaków. - Nie znasz numeru rachunku a pilnie potrzebujesz zrobić przelew? Skorzystaj z przelewu na numer telefonu. Przelew błyskawicznie dotrze na konto odbiorcy – reklamują je banki.

Czytaj więcej

Wpłatomat pobrał pieniądze, nie ma ich na koncie. Co się stało? Co robić?

Zdarzają się jednak sytuacje, że choć taki przelew wyjdzie od nadawcy nie dotrze do adresata. Taki problem miała pani Eliza, klientka PKO BP.

- Zrobiłam komuś przelew na telefon, jednak ta osoba nie ma aplikacji IKO, pieniądze wiszą jako blokada. Kiedy one wrócę do mnie? – zastanawia się kobieta. Skontaktowała się z bankiem. Usłyszała, że „jeżeli w ciągu siedmiu dni nie uda się zaksięgować środków na koncie odbiorcy, to wrócą one po upływnie tego czasu na jej konto”.

Telefon nie wyrejestrowany z bazy Blik

Małgorzata Witkowska, z PKO BP mówi, że ten bank już sześć lat temu uruchomił w roku przelewy na telefon Blik i od tego czasu ich popularność wśród użytkowników IKO stale rośnie. Podobnie jest w BNP Paribas, który taką usługę oferuje od kwietnia zeszłego roku.

- Usługa przelewów na telefon jest tak skonstruowana, że nie ma możliwości wysłania takiego przelewu na numer telefonu osoby, która z niej nie korzysta. Chcąc wysłać przelew na telefon, klient widzi listę swoich kontaktów w aplikacji. Osoby, które korzystają z przelewów na telefon, są oznaczone ikonką Blik – mówi przedstawicielka PKO BP.

Podkreśla, że jeśli przy danym numerze telefonu nie ma takiego oznaczenia, to po prostu nie można na niego wysłać przelewu na telefon Blik, bo taki numer telefonu nie jest powiązany w bazie Blik z numerem rachunku bankowego do przelewu.

- Niezwykle rzadko, jednak zdarzają się takie sytuacje, że przelew na telefon trafi do niewłaściwego odbiorcy i najczęściej wynika to z ludzkiego błędu.

Dotyczy to numerów telefonów komórkowych, które zarejestrowano do przelewów na telefon Blik, a następnie zwrócono do puli operatora telefonii komórkowej, zapominając o wyrejestrowaniu z bazy do przelewów na telefon Blik – mówi Małgorzata Witkowska.

Zaznacza, że PKO BP przy aktywacji nowych aplikacji IKO weryfikuje, czy dany numer jest już zarejestrowany do przelewów na telefon.

- Jeśli jest wolny, to wykonywana jest taka rejestracja, a klient o tym informowany. Jeśli numer jest już zajęty, to właściciel rachunku dostaje taką informację odpowiednim komunikatem na ekranie smartfona – wówczas może powiązać numer telefon z kontem u nas lub nic nie robić, jeśli dany numer sam wcześniej połączył z kontem w innym banku – mówi przedstawicielka PKO BP.

Czytaj więcej

Hakerzy zwiększyli limit transakcji i wyczyścili konto. Banki to monitorują?

Santander Bank Polska oferuje taką usługę od ponad sześciu lat. - Przelew na telefon może zostać zrealizowany tylko na numer, który został wcześniej zarejestrowany w bazie powiązań Blik – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku.

Przyznaje, że może zdarzyć się sytuacja, w której ktoś zrobi przelew na numer telefonu, który np. zmienił właściciela i stary użytkownik go nie wyrejestrował a nowy nie zarejestrował. - W takiej sytuacji oczywiście klient może zgłosić się do banku, a my udzielimy pomocy analogicznie jak przy przelewie zrealizowanym na niewłaściwe konto – zapewnia Ewa Krawczyk.

Z reguły klienci korzystający z przelewów na telefon Blikiem nie powinni mieć problemów z wysłaniem gotówki, a ta powinna trafić na konto odbiorcy.

Do niezarejestrowanych przelew nie powinien wyjść

mBank przelewy na telefon oferuje już siedem lat. – Nie wyjdzie on do odbiorcy, który nie korzysta z systemu Blik – podkreśla Piotr Rutkowski, zastępca rzecznika banku.

Michał Czurabski, dyrektor ds. Rozwoju Bankowości Mobilnej w Credit Agricole mówi, że ich klienci mogą korzystać z przelewów na telefon BLIK od marca 2019 roku. - Pieniądze można przelać tylko osobie, która także korzysta z tej usługi. W momencie, w którym klient chciałby przelać pieniądze osobie, która nie korzysta z tej opcji – otrzyma komunikat w aplikacji, że nie można zrobić tego przelewu – tłumaczy ekspert.

Zespół prasowy Pekao SA zapewnia, że jeśli ktoś nie korzysta z przelewów na telefon to nie można takiej osobie tak przesłać gotówki. - W aplikacji PeoPay od razu podpowiemy, że przelew nie może zostać zrealizowany. Dodatkowo klient może zdecydować, że wybierając numer telefonu z książki adresowej będzie widział do kogo może wysłać przelew na telefon – podaje Pekao SA.

Czytaj więcej

Dowód traci ważność? Bank może zablokować konto

Krzysztof Kurek, z banku Millennium mówi, że jego klienci mogą korzystać z wygodnych i darmowych przelewów na telefon od bardzo dawna.

- Byliśmy jednym z pierwszych banków, który udostępnił takie rozwiązanie swoim klientom. Aby otrzymywać natychmiastowe przelewy na numer telefonu trzeba go wcześniej zarejestrować. Zajmuje to dosłownie chwilę i jest bardzo intuicyjne, można to zrobić w naszej aplikacji mobilnej – mówi Krzysztof Kurek.

Przyznaje, że jeżeli odbiorca przelewu nie zarejestrował swojego numeru telefonu, to nadawca nie będzie mógł zlecić takiego przelewu. Wówczas może skorzystać z tradycyjnej formy i podać numer konta.