Egzotyczna lokalizacja może zablokować konto w banku

Nie zawsze klient polskiego banku dostanie autoryzacyjne SMS-y na zagraniczny numer telefonu, a gdy spróbuje zainstalować aplikację z egzotycznej lokalizacji, może stracić dostęp do wszystkich bankowych usług.

Publikacja: 05.12.2022 13:34

Bank może nałożyć blokadę ze względów bezpieczeństwa

Bank może nałożyć blokadę ze względów bezpieczeństwa

Foto: shutterstock

Pani Katarzyna od kilku lat mieszka w Ugandzie, ale pracuje zdalnie w Polsce. – Kilka tygodni temu zostałam brutalnie napadnięta, zabrano mi telefon, na szczęście nic mi się nie stało. Niestety, w telefonie miałam polską kartę SIM – przypisaną do polskiego konta w Pekao SA – opowiada kobieta.

Jednak na całe szczęście okazało się, że nie ma problemu z wyrobieniem duplikatu karty SIM. Zajęło to zaledwie kilka dni. Tyle że nowa karta telefonii komórkowej przyszła na adres jej rodziców w Polsce.

– Ale pojawił się problem, bo nie miałam tej karty przy sobie, co mi uniemożliwia korzystanie z serwisu bankowego. Postanowiłam więc zmienić numer do autoryzacji operacji bankowych na ugandyjski – mówi pani Katarzyna.

Czytaj więcej

Fałszywy wyciąg z banku, można stracić pieniądze. Jak nie dać się oszukać

Dodaje, że już wcześniej używała tego samego numeru do transakcji w mBanku. I wszystko super działało. Jednak tym razem okazało się, że SMS-y z Pekao SA nie dochodzą na ten numer.

– Na początku wyglądało to w ten sposób, że dochodził jeden na kilkadziesiąt wysłanych. Konsultant w banku poradził mi, żeby uniknąć problemu, mogę zainstalować aplikację PeoPay. Tak też uczyniłam, no i stało się najgorsze, blokada wszystkich usług – opowiada czytelniczka.

Dlaczego się stało? Kobieta dowiedziała się w banku, że powodem była rejestracji aplikacji bankowej z podejrzanej dla banku lokalizacji.

– Jak to jest możliwe, skoro już kilkakrotnie dzwoniłam w związku z niedochodzącymi SMS-ami? Zgłaszałam, gdzie przebywam. Ponadto jako numer do autoryzacji zarejestrowałam na swoim koncie numer ugandyjski – wylicza pani Katarzyna.

Przyznaje, że zdaje sobie sprawę, że to kwestia niedorobionego, źle działającego systemu. – Ale dlaczego to właśnie ja mam być ofiarą tych niedoróbek? – zastanawia się.

Minął pierwszy tydzień, gdy bank przyjął jej zgłoszenie techniczne. Przez dwa dni pracownicy banku dzwonili do klientki kilka razy i wyglądało na to, że ktoś się jej sprawą zajmuje. Potem była przerwa ze względu na weekend. A później bank przestał się do kobiety odzywać.

Czytaj więcej

Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Zadzwoniła więc do niego sama. – Na infolinii musiałam kolejnej osobie tłumaczyć, co się stało. Wtedy usłyszałam, że nikt nie zajmuje się sprawą, która cały czas ma „status oczekującej” – mówi pani Katarzyna.

Pytała w banku: „jak to możliwe, skoro miała kilka telefonów z banku w tej sprawie?”. Wówczas usłyszała, że „to może prywatnie ktoś do mnie dzwonił, on nic nie może zrobić”.

Pani Katarzyna skontaktowała się z bankiem przez Messengera. Dostała informację, że czas oczekiwania to przeciętnie 14 do 30 dni, ale może się wydłużyć.

– I to ma być poważne zajęcie się problemem klienta? Mam zablokowane konto i wszystkie usługi, przebywam za granicą i nie mam możliwości udania się do placówki, a wkrótce muszę zapłacić ratę kredytu, niedługo też skończą mi się pieniądze na życie – mówi załamana.

I podejmuje kolejną próbę telefonicznego kontaktu z bankiem. Udaje się jej połączyć i po raz kolejny opowiada o swoich problemach. I po raz kolejny bank zapewnia, że jej pomoże.

Pani Katarzyna skontaktowała się też z operatorem telefonii na miejscu. Tam zapewniono ją, że nie ma ustawionych blokad i nie ma zgłoszeń o niedochodzących SMS-ach z zagranicznych banków od innych użytkowników.

Więc po raz kolejny kobieta zadzwoniła do banku i kolejny raz musiała opowiadać o swoim problemie.

Pani Katarzyna od kilku lat mieszka w Ugandzie, ale pracuje zdalnie w Polsce. – Kilka tygodni temu zostałam brutalnie napadnięta, zabrano mi telefon, na szczęście nic mi się nie stało. Niestety, w telefonie miałam polską kartę SIM – przypisaną do polskiego konta w Pekao SA – opowiada kobieta.

Jednak na całe szczęście okazało się, że nie ma problemu z wyrobieniem duplikatu karty SIM. Zajęło to zaledwie kilka dni. Tyle że nowa karta telefonii komórkowej przyszła na adres jej rodziców w Polsce.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej