Podczas transakcji w bankomacie niektórym zdarza się sprawdzać przy okazji stan swojego konta. Jeśli to urządzenie własnego banku, wówczas sprawa jest prosta – usługa jest bezpłatna.
Gorzej, gdy korzystamy z obcego bankomatu. – Klienci ponoszą opłatę za sprawdzenie stanu dostępnych środków w obcych bankomatach, o ile bankomat udostępnia taką usługę. Opłata za każdą operację wynosi złotówkę – podaje biuro prasowe Pekao SA. Opłata w roku 2022 nie była zmieniana.
Bank przypomina, że sprawdzenie stanu środków w jego bankomatach jest bezpłatne.
– Z naszych analiz sprzed 1,5 roku wynikało, że klienci bardzo rzadko korzystają z tego rodzaju usługi w obcych bankomatach, bo stan środków można sprawdzić w każdej chwili w bankowości elektronicznej Pekao24, w aplikacji PeoPay, z których klienci korzystają bardzo chętnie – podaje Pekao SA.
I dodaje, że saldo klienci sprawdzają głównie w bankomatach Pekao, rzadko w obcych urządzeniach.
Z kolei klienci ING Banku Śląskiego za sprawdzanie stanu konta w jego bankomatach oraz sieci Planet Casch nie płacą, ale w pozostałych urządzeniach usługa jest płatna – 1,5 zł.
Posiadacze rachunków w Banku Millennium za darmo sprawdzą stan konta w jego bankomatach. Ale już w urządzeniach Planet Cash czy Santander Bank Polska, podobnie jak za sam wydruk, muszą ponieść opłatę w wysokości 0,5 zł. Tyle samo kosztuje wydruk z bankomatów Millennium.
Czytaj więcej
Zdarza się, że urządzenia do wypłaty gotówki nie działają do odwołania. Dlaczego? Nie zawsze są zepsute. Czasami powody są zupełnie inne.
A sprawdzanie stanu konta w pozostałych bankomatach to już 2 zł. – Ustalanie wysokości salda to około 7 proc. wszystkich transakcji wykonywanych w bankomatach – mówi Krzysztof Kurek.
PKO Bank Polski poleca klientom, aby stan swojego konta, w tym także historię transakcji, sprawdzali w najwygodniejszy sposób, czyli w aplikacji mobilnej IKO lub serwisie transakcyjnym iPKO.
– Jest to jednak możliwe również przy użyciu karty debetowej w bankomacie i wówczas taka operacja jest bezpłatna niezależnie od rodzaju posiadanego konta – mówi Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP.
Przyznaje, że opłata w wysokości 1,99 zł pobierana jest jednak za każdy wydruk w bankomacie z wysokością salda konta lub z historią ostatnich pięciu transakcji rozliczonych na koncie.
– Bezpłatnie można to sprawdzić w aplikacji mobilnej IKO czy w serwisie iPKO – mówi Małgorzata Witkowska.
Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska mówi, że sprawdzenie salda w bankomacie, w zależności od rodzaju karty, to koszt 0 lub 2 zł. – Dla karty walutowej to koszt 0,5 jednostki, w której jest rachunek. Opłaty te nie zmieniły się w tym roku – mówi Ewa Krawczyk.
Czytaj więcej
Nie zawsze klient polskiego banku dostanie autoryzacyjne SMS-y na zagraniczny numer telefonu, a gdy spróbuje zainstalować aplikację z egzotycznej lokalizacji, może stracić dostęp do wszystkich bankowych usług.
Płacić nie muszą klienci BNP Paribas, i to niezależnie, z jakiego bankomatu korzystają. – Przy najpopularniejszym rachunku, tj. Koncie Otwartym na Ciebie, usługa jest darmowa – podaje bank.
Z jego danych wynika, że ok. 40 proc. wszystkich transakcji sprawdzenia salda jest realizowane w obcych bankomatach.
Z kolei Agnieszka Gorzkowicz, z Credit Agricole mówi, że klienci mogą bezpłatnie i przede wszystkim bardzo wygodnie szybko sprawdzić saldo w aplikacji mobilnej. – I nie muszą się nawet do niej logować – zauważa przedstawicielka Credit Agricole.
Jak mówią nam operatorzy bankomatów, opłata za sprawdzenie konta pobierana jest przez wydawcę karty, a jej wysokość zgodna jest z tabelą opłat i prowizji banku.