Szkoda zachodu, kiedy brak kodu. Nie przyszedł mi SMS. Co robić?

Nie zawsze wszystkie transakcje mogą dojść do skutku, bo czasem problemem może być autoryzacyjny SMS, a dokładnie jego brak. I nie zawsze jest tak z winy banków, które radzą przejście na autoryzację mobilną.

Publikacja: 09.01.2023 13:28

Brak SMS to najczęściej awaria po stronie operatora sieci

Brak SMS to najczęściej awaria po stronie operatora sieci

Foto: shutterstock

Jeden z klientów dużego banku przed świętami Bożego Narodzenia robił zakupy w sieci. – Ale nie mogłem ich dokończyć, bo nie przyszedł mi SMS potrzebny do opłacenia zamówienia. Co robić w takiej sytuacji? – pyta.

Zdaniem Magdaleny Ostrowskiej z ING Banku Śląskiego może być wiele przyczyn powodów takich sytuacji, kiedy to nie dociera wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym.

- Zazwyczaj są to problemy po stronie urządzenia klienta, problemy z dostępem do sieci komórkowej, lub brak możliwości dostarczenia SMS przez operatorów. Te ostatnie w zdecydowanej większości dotyczą sytuacji, gdy klient znajduje się poza granicami kraju – wylicza Magdalena Ostrowska.

Jej zdanie sytuacje gdy nie następuje wysłanie SMS z powodów problemów w banku są niezwykle rzadkie.

- Skala reklamacji z tego powodu jest znikoma, zwłaszcza w stosunku do ilości wysyłanych kodów autoryzacyjnych w SMS. W przypadku gdy klient ma taki problem powinien postąpić zgodnie z tym co rekomendowane jest na stronie banku – radzi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

„Pilne! Twoje konto bankowe zostało zablokowane” to oszustwo

Co wówczas robić? Należy sprawdzić czy skrzynka odbiorcza nie jest przepełniona, wyłączyć, a potem włączyć telefon. Trzeba też upewnić się, czy numer telefonu do autoryzacji transakcji się zgadza, a gdy to nie pomaga skontaktować się operatorem własnej sieci komórkowej.

Małgorzata Witkowska z PKO BP radzi, by ustrzec się przed takimi sytuacjami bank proponuje wybór mobilnej autoryzacji w IKO jako narzędzia autoryzacji.  

- Mobilna autoryzacja nie jest zależna od działania bądź niedziałania usługi SMS, a do skutecznego autoryzowania operacji w iPKO wystarczy dostęp telefonu do Internetu oraz aktywacja aplikacji IKO wylicza przedstawicielka PKO BP.

Systemy mogą być obciążone

Jak zauważa również Krzysztof Konieczka, dyrektor działu Daily Banking w Alior Banku przyczyną niedostarczenia kodu SMS mogą być awarie techniczne po stronie banku lub pośredników procesujących transakcję płatniczą lub błędny numer telefonu klienta, na który mają być dostarczane kody autoryzacyjne.

- Choćby w  okresie świątecznym znacznie wzrasta ilość transakcji, co może skutkować zwiększonym obciążeniem systemów płatniczych i w szczególnych przypadkach opóźnieniami w dostarczaniu kodów SMS – uważa dyr. Konieczka.

Również Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje. że może się  zdarzyć, ze smskod przychodzi z opóźnieniem. - Jest to niezależne od banku, gdyż smsy są wysyłane za pośrednictwem operatorów komórkowych – mówi Ewa Krawczyk.

Czytaj więcej

Polacy wciąż przepłacają za konto w banku

Santander bank swoim klientom  w bankowości internetowej prezentujemy informację, że „wiadomości z smsKodami przesyłamy za pośrednictwem infrastruktury niezależnych od nas operatorów telefonii komórkowej i może się zdarzyć, że wiadomości będą opóźnione lub wcale ich nie otrzymasz”.

- Jeśli nie dostaniesz smsKodu, złóż jeszcze raz swoją dyspozycję później – radzi bank.

A mBank rekomenduje  klientom wykorzystanie mobilnej autoryzacji, tj. zatwierdzenia płatności poprzez aplikację mobilną banku.

- SMS-y autoryzacyjne traktujemy jako metodę dodatkową. Problem z dostarczeniem SMSa-a może wiązać się z awarią bramki SMS. Jak wspomniałem, alternatywą dla SMS jest mobilna autoryzacja – mówi Krzysztof Drozd, z biura prasowego Banku.

Biuro prasowe Pekao SA podało, że większość klientów korzysta z autoryzacji mobilnej PeoPay, zamiast kodów SMS. – I do tej metody autoryzacji zachęcamy naszych klientów – przekazuje bank.

Transakcje zatwierdzaj w aplikacji

Jak informuje  Krzysztof Kurek, z banku Millennium nie zanotował on w ostatnim czasie zgłoszeń dotyczących powiadomień autoryzacyjnych.

-  W sytuacji, gdy klient nie otrzyma SMS autoryzacyjnego, powinien  potwierdzić w banku numer telefonu zdefiniowany do otrzymywania takich powiadomień oraz  sprawdzić, jaką ma ustawioną metodę autoryzacji – SMS czy autoryzację mobilną – radzi Krzysztof Kurek.

Dodaje, że ustawienia można sprawdzić w aplikacji mobilnej i bankowości internetowej, a także podczas rozmowy z konsultantem.  

- Klient może zmienić metodę autoryzacji w zależności od swoich preferencji – może to zrobić samodzielnie po zalogowaniu lub z pomocą konsultanta – tłumaczy przedstawiciel banku Millennium.

Czytaj więcej

W bankomacie nie sprawdzaj salda. Niektóre banki pobierają opłatę

Mateusz Mazur, manager ds. Usług Bankowości Zdalnej w Credit Agricole przyznaje, że trudno jednoznacznie określić, co może być w tej konkretnej sytuacji powodem opóźnień.

- Czasami mogą to być  utrudnienia po stronie operatora telefonii komórkowej. Niemniej, żeby to właściwie zdiagnozować, trzeba sprawdzić  konkretną sytuację – po stronie klienta i banku – dodaje bankowiec.

Zapewnia, że w  Credit Agricole zdecydowana większość klientów korzysta z autoryzacji mobilnej.

- Wtedy transakcje zatwierdzają bezpośrednio w aplikacji, bez konieczności wpisywania kodów SMS – dodaje Mateusz Mazur.

Jeden z klientów dużego banku przed świętami Bożego Narodzenia robił zakupy w sieci. – Ale nie mogłem ich dokończyć, bo nie przyszedł mi SMS potrzebny do opłacenia zamówienia. Co robić w takiej sytuacji? – pyta.

Zdaniem Magdaleny Ostrowskiej z ING Banku Śląskiego może być wiele przyczyn powodów takich sytuacji, kiedy to nie dociera wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao