Jeden z klientów dużego banku przed świętami Bożego Narodzenia robił zakupy w sieci. – Ale nie mogłem ich dokończyć, bo nie przyszedł mi SMS potrzebny do opłacenia zamówienia. Co robić w takiej sytuacji? – pyta.
Zdaniem Magdaleny Ostrowskiej z ING Banku Śląskiego może być wiele przyczyn powodów takich sytuacji, kiedy to nie dociera wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym.
- Zazwyczaj są to problemy po stronie urządzenia klienta, problemy z dostępem do sieci komórkowej, lub brak możliwości dostarczenia SMS przez operatorów. Te ostatnie w zdecydowanej większości dotyczą sytuacji, gdy klient znajduje się poza granicami kraju – wylicza Magdalena Ostrowska.
Jej zdanie sytuacje gdy nie następuje wysłanie SMS z powodów problemów w banku są niezwykle rzadkie.
- Skala reklamacji z tego powodu jest znikoma, zwłaszcza w stosunku do ilości wysyłanych kodów autoryzacyjnych w SMS. W przypadku gdy klient ma taki problem powinien postąpić zgodnie z tym co rekomendowane jest na stronie banku – radzi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.
Czytaj więcej
W sezonie świątecznym widać nasilenie działań phishingowych, w których narzędziem dostarczania manipulacyjnych wiadomości jest telefon. Taka wersja phishingu jest czasami określana jako „vishing”, a oszustwa związane z wiadomościami tekstowymi nazywane są – od skrótu SMS – „smishingiem”.
Co wówczas robić? Należy sprawdzić czy skrzynka odbiorcza nie jest przepełniona, wyłączyć, a potem włączyć telefon. Trzeba też upewnić się, czy numer telefonu do autoryzacji transakcji się zgadza, a gdy to nie pomaga skontaktować się operatorem własnej sieci komórkowej.
Małgorzata Witkowska z PKO BP radzi, by ustrzec się przed takimi sytuacjami bank proponuje wybór mobilnej autoryzacji w IKO jako narzędzia autoryzacji.
- Mobilna autoryzacja nie jest zależna od działania bądź niedziałania usługi SMS, a do skutecznego autoryzowania operacji w iPKO wystarczy dostęp telefonu do Internetu oraz aktywacja aplikacji IKO wylicza przedstawicielka PKO BP.
Systemy mogą być obciążone
Jak zauważa również Krzysztof Konieczka, dyrektor działu Daily Banking w Alior Banku przyczyną niedostarczenia kodu SMS mogą być awarie techniczne po stronie banku lub pośredników procesujących transakcję płatniczą lub błędny numer telefonu klienta, na który mają być dostarczane kody autoryzacyjne.
- Choćby w okresie świątecznym znacznie wzrasta ilość transakcji, co może skutkować zwiększonym obciążeniem systemów płatniczych i w szczególnych przypadkach opóźnieniami w dostarczaniu kodów SMS – uważa dyr. Konieczka.
Również Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje. że może się zdarzyć, ze smskod przychodzi z opóźnieniem. - Jest to niezależne od banku, gdyż smsy są wysyłane za pośrednictwem operatorów komórkowych – mówi Ewa Krawczyk.
Czytaj więcej
Choć na rynku dostępnych jest dużo ofert darmowych kont, wiele osób z nich nie korzysta lub korzysta nieumiejętnie. Bankom przynosi to profity, z których same nie zrezygnują.
Santander bank swoim klientom w bankowości internetowej prezentujemy informację, że „wiadomości z smsKodami przesyłamy za pośrednictwem infrastruktury niezależnych od nas operatorów telefonii komórkowej i może się zdarzyć, że wiadomości będą opóźnione lub wcale ich nie otrzymasz”.
- Jeśli nie dostaniesz smsKodu, złóż jeszcze raz swoją dyspozycję później – radzi bank.
A mBank rekomenduje klientom wykorzystanie mobilnej autoryzacji, tj. zatwierdzenia płatności poprzez aplikację mobilną banku.
- SMS-y autoryzacyjne traktujemy jako metodę dodatkową. Problem z dostarczeniem SMSa-a może wiązać się z awarią bramki SMS. Jak wspomniałem, alternatywą dla SMS jest mobilna autoryzacja – mówi Krzysztof Drozd, z biura prasowego Banku.
Biuro prasowe Pekao SA podało, że większość klientów korzysta z autoryzacji mobilnej PeoPay, zamiast kodów SMS. – I do tej metody autoryzacji zachęcamy naszych klientów – przekazuje bank.
Transakcje zatwierdzaj w aplikacji
Jak informuje Krzysztof Kurek, z banku Millennium nie zanotował on w ostatnim czasie zgłoszeń dotyczących powiadomień autoryzacyjnych.
- W sytuacji, gdy klient nie otrzyma SMS autoryzacyjnego, powinien potwierdzić w banku numer telefonu zdefiniowany do otrzymywania takich powiadomień oraz sprawdzić, jaką ma ustawioną metodę autoryzacji – SMS czy autoryzację mobilną – radzi Krzysztof Kurek.
Dodaje, że ustawienia można sprawdzić w aplikacji mobilnej i bankowości internetowej, a także podczas rozmowy z konsultantem.
- Klient może zmienić metodę autoryzacji w zależności od swoich preferencji – może to zrobić samodzielnie po zalogowaniu lub z pomocą konsultanta – tłumaczy przedstawiciel banku Millennium.
Czytaj więcej
Czasem za darmo, a czasem nawet 2 złote trzeba zapłacić za sprawdzenie stanu konta w obcym bankomacie.
Mateusz Mazur, manager ds. Usług Bankowości Zdalnej w Credit Agricole przyznaje, że trudno jednoznacznie określić, co może być w tej konkretnej sytuacji powodem opóźnień.
- Czasami mogą to być utrudnienia po stronie operatora telefonii komórkowej. Niemniej, żeby to właściwie zdiagnozować, trzeba sprawdzić konkretną sytuację – po stronie klienta i banku – dodaje bankowiec.
Zapewnia, że w Credit Agricole zdecydowana większość klientów korzysta z autoryzacji mobilnej.
- Wtedy transakcje zatwierdzają bezpośrednio w aplikacji, bez konieczności wpisywania kodów SMS – dodaje Mateusz Mazur.