Szkoda zachodu, kiedy brak kodu. Nie przyszedł mi SMS. Co robić?

Nie zawsze wszystkie transakcje mogą dojść do skutku, bo czasem problemem może być autoryzacyjny SMS, a dokładnie jego brak. I nie zawsze jest tak z winy banków, które radzą przejście na autoryzację mobilną.

Publikacja: 09.01.2023 13:28

Brak SMS to najczęściej awaria po stronie operatora sieci

Brak SMS to najczęściej awaria po stronie operatora sieci

Foto: shutterstock

Jeden z klientów dużego banku przed świętami Bożego Narodzenia robił zakupy w sieci. – Ale nie mogłem ich dokończyć, bo nie przyszedł mi SMS potrzebny do opłacenia zamówienia. Co robić w takiej sytuacji? – pyta.

Zdaniem Magdaleny Ostrowskiej z ING Banku Śląskiego może być wiele przyczyn powodów takich sytuacji, kiedy to nie dociera wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym.

- Zazwyczaj są to problemy po stronie urządzenia klienta, problemy z dostępem do sieci komórkowej, lub brak możliwości dostarczenia SMS przez operatorów. Te ostatnie w zdecydowanej większości dotyczą sytuacji, gdy klient znajduje się poza granicami kraju – wylicza Magdalena Ostrowska.

Jej zdanie sytuacje gdy nie następuje wysłanie SMS z powodów problemów w banku są niezwykle rzadkie.

- Skala reklamacji z tego powodu jest znikoma, zwłaszcza w stosunku do ilości wysyłanych kodów autoryzacyjnych w SMS. W przypadku gdy klient ma taki problem powinien postąpić zgodnie z tym co rekomendowane jest na stronie banku – radzi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

„Pilne! Twoje konto bankowe zostało zablokowane” to oszustwo

Co wówczas robić? Należy sprawdzić czy skrzynka odbiorcza nie jest przepełniona, wyłączyć, a potem włączyć telefon. Trzeba też upewnić się, czy numer telefonu do autoryzacji transakcji się zgadza, a gdy to nie pomaga skontaktować się operatorem własnej sieci komórkowej.

Małgorzata Witkowska z PKO BP radzi, by ustrzec się przed takimi sytuacjami bank proponuje wybór mobilnej autoryzacji w IKO jako narzędzia autoryzacji.  

- Mobilna autoryzacja nie jest zależna od działania bądź niedziałania usługi SMS, a do skutecznego autoryzowania operacji w iPKO wystarczy dostęp telefonu do Internetu oraz aktywacja aplikacji IKO wylicza przedstawicielka PKO BP.

Systemy mogą być obciążone

Jak zauważa również Krzysztof Konieczka, dyrektor działu Daily Banking w Alior Banku przyczyną niedostarczenia kodu SMS mogą być awarie techniczne po stronie banku lub pośredników procesujących transakcję płatniczą lub błędny numer telefonu klienta, na który mają być dostarczane kody autoryzacyjne.

- Choćby w  okresie świątecznym znacznie wzrasta ilość transakcji, co może skutkować zwiększonym obciążeniem systemów płatniczych i w szczególnych przypadkach opóźnieniami w dostarczaniu kodów SMS – uważa dyr. Konieczka.

Również Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje. że może się  zdarzyć, ze smskod przychodzi z opóźnieniem. - Jest to niezależne od banku, gdyż smsy są wysyłane za pośrednictwem operatorów komórkowych – mówi Ewa Krawczyk.

Czytaj więcej

Polacy wciąż przepłacają za konto w banku

Santander bank swoim klientom  w bankowości internetowej prezentujemy informację, że „wiadomości z smsKodami przesyłamy za pośrednictwem infrastruktury niezależnych od nas operatorów telefonii komórkowej i może się zdarzyć, że wiadomości będą opóźnione lub wcale ich nie otrzymasz”.

- Jeśli nie dostaniesz smsKodu, złóż jeszcze raz swoją dyspozycję później – radzi bank.

A mBank rekomenduje  klientom wykorzystanie mobilnej autoryzacji, tj. zatwierdzenia płatności poprzez aplikację mobilną banku.

- SMS-y autoryzacyjne traktujemy jako metodę dodatkową. Problem z dostarczeniem SMSa-a może wiązać się z awarią bramki SMS. Jak wspomniałem, alternatywą dla SMS jest mobilna autoryzacja – mówi Krzysztof Drozd, z biura prasowego Banku.

Biuro prasowe Pekao SA podało, że większość klientów korzysta z autoryzacji mobilnej PeoPay, zamiast kodów SMS. – I do tej metody autoryzacji zachęcamy naszych klientów – przekazuje bank.

Transakcje zatwierdzaj w aplikacji

Jak informuje  Krzysztof Kurek, z banku Millennium nie zanotował on w ostatnim czasie zgłoszeń dotyczących powiadomień autoryzacyjnych.

-  W sytuacji, gdy klient nie otrzyma SMS autoryzacyjnego, powinien  potwierdzić w banku numer telefonu zdefiniowany do otrzymywania takich powiadomień oraz  sprawdzić, jaką ma ustawioną metodę autoryzacji – SMS czy autoryzację mobilną – radzi Krzysztof Kurek.

Dodaje, że ustawienia można sprawdzić w aplikacji mobilnej i bankowości internetowej, a także podczas rozmowy z konsultantem.  

- Klient może zmienić metodę autoryzacji w zależności od swoich preferencji – może to zrobić samodzielnie po zalogowaniu lub z pomocą konsultanta – tłumaczy przedstawiciel banku Millennium.

Czytaj więcej

W bankomacie nie sprawdzaj salda. Niektóre banki pobierają opłatę

Mateusz Mazur, manager ds. Usług Bankowości Zdalnej w Credit Agricole przyznaje, że trudno jednoznacznie określić, co może być w tej konkretnej sytuacji powodem opóźnień.

- Czasami mogą to być  utrudnienia po stronie operatora telefonii komórkowej. Niemniej, żeby to właściwie zdiagnozować, trzeba sprawdzić  konkretną sytuację – po stronie klienta i banku – dodaje bankowiec.

Zapewnia, że w  Credit Agricole zdecydowana większość klientów korzysta z autoryzacji mobilnej.

- Wtedy transakcje zatwierdzają bezpośrednio w aplikacji, bez konieczności wpisywania kodów SMS – dodaje Mateusz Mazur.

Jeden z klientów dużego banku przed świętami Bożego Narodzenia robił zakupy w sieci. – Ale nie mogłem ich dokończyć, bo nie przyszedł mi SMS potrzebny do opłacenia zamówienia. Co robić w takiej sytuacji? – pyta.

Zdaniem Magdaleny Ostrowskiej z ING Banku Śląskiego może być wiele przyczyn powodów takich sytuacji, kiedy to nie dociera wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej