- Teoretycznie mogą się takie sytuacje zdarzyć, że okres objęty zestawieniem opłat i prowizji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Są wysyłane raz w roku, ale mogą być generowane w różnych miesiącach i obejmują okres od ostatniego zestawienia do określonej daty z bieżącego roku – poinformowało nas biuro prasowe Pekao SA.
Czytaj więcej
Choć na rynku dostępnych jest dużo ofert darmowych kont, wiele osób z nich nie korzysta lub korzysta nieumiejętnie. Bankom przynosi to profity, z których same nie zrezygnują.
Zestawienie generowane w różnych miesiącach
Klientką tego banku jest pani Ilona. W grudniu dostała roczne zestawienie opłat, jak każda osoba, która ma rachunek bankowy.
Banki wysyłają je już od czterech lat, bo to wymóg ustawy o usługach płatniczych, która nałożyła na podmioty prowadzące rachunki nowe obowiązki, w tym przekazywanie zestawienia takich opłat.
Pani Ilona mocno się zdziwiła przeglądając „szczegółowe zestawienie zapłaconych opłat za rachunek”.
W rubryce dotyczącej prowadzenia rachunku płatniczego bank poinformował ją, że „liczba przypadków skorzystania z usługi” i liczba przypadków naliczania opłaty wynosi… 17.
- Czy według bankowców rok ma 17 miesięcy? Ubiegłoroczne zestawienie wskazywało na 12. Skąd teraz dodatkowe miesiące? - zastanawia się pani Ilona.
Zapytaliśmy więc bank jak to jest z tymi przypadkami naliczania opłat? Czy rok, rzeczywiście jest dłuższy niż 12 miesięcy?
- Teoretycznie mogą się takie sytuacje zdarzyć, że okres objęty zestawieniem opłat i prowizji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Są wysyłane raz w roku, ale mogą być generowane w różnych miesiącach i obejmują okres od ostatniego zestawienia do określonej daty z bieżącego roku – podało biuro Pekao SA.
Przyznało, że „może się zatem zdarzyć taka sytuacja, że okres objęty zestawieniem obejmuje więcej niż 12 miesięcy i wtedy byłaby to informacja prawidłowa”.
- Jednak takie przypadki wymagają indywidualnej analizy i wyjaśnienia. Jeżeli taka sytuacja się zdarzy, to klient powinien to wyjaśnić z bankiem – poradziło biuro prasowe banku.
Jego pracownicy dodali, że „bank Pekao S.A. nie stwierdza w reklamacjach klientów takich przypadków”.
Czytaj więcej
Czasem za darmo, a czasem nawet 2 złote trzeba zapłacić za sprawdzenie stanu konta w obcym bankomacie.
Różne warunki do konta
Czy w innych bankach też zdarzają się roczne rozliczenia, które obejmują dłuższy okres niż 12 miesięcy?
Krzysztof Kurek z Banku Millennium mówi, że bank udostępnia cenniki między innymi na stronie internetowej, gdzie klienci mogą w każdej chwili zweryfikować tabele opłat dla swoich produktów.
- W razie wątpliwości zawsze zapraszamy do kontaktu z pracownikiem banku poprzez telefon, email lub w placówce. Reklamacje związane z zestawieniem opłat należą do rzadkości. W większości przypadków klienci są zaskoczeni faktem, że bank ma obowiązek wystawić taki dokument po zamknięciu rachunku – mówi Krzysztof Kurek.
Jak mówi Krzysztof Konieczka, dyrektor Działu Daily Banking w Alior Banku naliczanie opłaty za prowadzenie rachunku płatniczego widocznych na rocznym zestawieniu opłat oznacza, że prowadzenie rachunku nie jest bezwarunkowo bezpłatne.
- Najczęstszą przyczyną reklamacji jest niespełnienie warunków koniecznych do zwolnienia z opłaty za rachunek. Banki zazwyczaj oferują bezpłatne rachunki jedynie dla aktywnych klientów, a warunkiem zwolnienia z opłaty jest np. comiesięczne zasilenie rachunku wynagrodzeniem i lub dokonanie określonej liczby lub wartości transakcji kartą płatniczą lub Blikiem. Niespełnienie tych warunków w danym miesiącu skutkuje naliczeniem opłaty widocznej na wyciągu z rachunku oraz w zestawieniu opłat – tłumaczy dyr. Konieczka.
Zwraca uwagę, że kolejną przyczyną reklamacji związanych z naliczeniem opłaty za prowadzenie rachunku może być zakończenie okresu promocyjnego, w którym prowadzenie rachunku było bezpłatne.
- Banki oferują promocje, w których prowadzenie rachunku bankowego jest bezwarunkowo bezpłatne jedynie przez jakiś czas np. 6 lub 12 miesięcy. W przypadku kont dla młodych bezpłatne prowadzenie rachunku obwiązuje zazwyczaj do ukończenia określonego wieku – najczęściej 18 lub 26 lat. Po okresie promocyjnym bank zaczyna naliczać opłaty – mówi dyr. Konieczka.
Dodaje, że klient który uważa, że naliczona opłata została pobrana niesłusznie, powinien skontaktować się ze bankiem w celu wyjaśnienia tej sytuacji.
Alior Bank dostarcza klientom zestawienie opłat razem z wyciągiem z rachunku w trybie miesięcznym dlatego nie odnotował zwiększonej ilości reklamacji związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego pod koniec tego roku.
Czytaj więcej
Nie zawsze klient polskiego banku dostanie autoryzacyjne SMS-y na zagraniczny numer telefonu, a gdy spróbuje zainstalować aplikację z egzotycznej lokalizacji, może stracić dostęp do wszystkich bankowych usług.
Zawsze można złożyć reklamację
Małgorzata Witkowska, z PKO BP mówi, że opłaty za prowadzenie rachunku płatniczego zależą od kilku zmiennych, m.in.: banku, w którym prowadzone jest konto lub rodzaju samego rachunku.
- W ofertach banków są konta, w przypadku których nie można uniknąć opłaty – opłata jest stała, są również takie, gdzie opłaty można uniknąć przy spełnieniu określonych warunków. Takimi warunkami są najczęściej liczba transakcji lub wpływy na konto – dodaje Małgorzata Witkowska.
Dariusz Błaszczyk, lider w Biurze Rzecznika Klienta z Credit Agricole mówi, że w ich banku opłaty za prowadzenie rachunku pobierane są w okresach miesięcznych, dDlatego liczba takich opłat dla pojedynczego rachunku nie powinna być większa niż 12 w całym roku. - Ta zasada dotyczy rachunku głównego, ale także rachunków walutowych, których klient może mieć kilka – zapewnia Dariusz Błaszczyk.
Dodaje, że na rozliczeniu rocznym w osobnych rubrykach prezentujemy opłaty za rachunek główny (maksymalna liczba opłat wynosi 12 szt.) oraz za rachunki walutowe (maksymalna liczba opłat wynosi 12 szt. za każdy rachunek walutowy).
- Jeśli klient ma lub miał w danym okresie więcej niż jeden rachunek walutowych, to suma pobranych opłat mogła być większa niż 12 sztuk – zauważa bankowiec.
Przyznaje, że jeśli zestawienie budzi jakiekolwiek wątpliwości to zawsze poleca klientom kontakt z bankiem.
- Tylko indywidualne sprawdzenie rachunku klienta oraz otrzymanego rozliczenia pozwala stwierdzić ewentualną rozbieżność. Oczywiście zawsze klient ma możliwość zgłoszenia reklamacji, jeśli otrzymane wyjaśnienie nie spełni jego oczekiwań – mówi Dariusz Błaszczyk. Zapewnia, że w przypadku jego banku liczba takich reklamacji jest znikoma.
Pani Ilona złożyła reklamację, a teraz czeka na odpowiedź swojego banku.