Bankomat nie wypłacił pieniędzy, ale zniknęły z konta. Co robić?

Przerwana transakcja w bankomacie? Jeśli nie dostaliśmy gotówki, a konto zostało obciążone, trzeba złożyć reklamację.

Publikacja: 28.01.2023 13:16

Bankomat nie wypłacił pieniędzy, ale zniknęły z konta. Co robić?

Foto: Adobe Stock

Pani Izabela kilka dni temu próbowała wypłacić 150 zł w bankomacie w jednym z centrów handlowych na warszawskiej Pradze Północ.

– Włożyłam kartę do urządzenia. Podałam PIN i żądaną kwotę. Bankomat oddał kartę i pojawił się komunikat, że „transakcja nie może być zrealizowana” – opowiada pani Izabela.

Zadzwoniła na infolinię banku, a tam dowiedziała się, że gotówka, którą chciała wypłacić, może zostać zablokowana, ale powinna wrócić na konto do siedmiu dni. – Jak nie będzie pieniędzy na koncie po tym terminie, powinnam złożyć reklamację – usłyszała pani Izabela. Małgorzata Witkowska z PKO BP twierdzi, że najczęstszą przyczyną przerwania transakcji w bankomacie jest chwilowa przerwa na łączach już po zautoryzowaniu transakcji PIN-em, a wtedy informacja o transakcji nie wraca na czas do bankomatu. – Blokada, która się nie rozliczy, może się utrzymywać na rachunku do siedmiu dni – mówi przedstawicielka PKO BP.

Czytaj więcej

Wpłatomat tego banku może zapytać skąd mamy tak dużo pieniędzy

Jak zauważa Patrycja Rajczykowska-Strugalska, dyrektor Biura Otwartej Bankowości w Santander Bank Polska, przyczyny przerwania transakcji mogą być różne, m.in. związane z oprogramowaniem urządzenia lub awarią sprzętu. – Bank nie oczekuje dowodów od klienta na to, że nie otrzymał gotówki. Wystarczy, że klient złoży reklamację – mówi Rajczykowska-Strugalska.

Zdaniem Mirelli Gmur-Dzieduszyckiej z banku Millennium przyczyną braku wypłaty może być zacięcie się mechanizmu wydającego gotówkę.

Anna Strompowska, partnership manager w Credit Agricole, mówi, że czasem trudno wskazać jednoznaczną przyczynę takiej sytuacji – może to być problem zarówno po stronie samego urządzenia, jak i po stronie szeroko rozumianej łączności. – Czy konto klienta zostanie obciążone niezrealizowaną wypłatą, czy też nie, uzależnione jest od tego, w którym momencie dojdzie do przerwania transakcji – dodaje Anna Strompowska.

– Niewłaściwie nałożona blokada na koncie uwalnia się w ciągu siedmiu dni, ale pieniądze można odblokować szybciej po kontakcie klienta z bankiem – mówi przedstawicielka Credit Agricole. Jeśli zdarzyłoby się tak, że bankomat wyda pieniądze, kiedy klient już odejdzie od urządzania, to taka sytuacja powinna zostać zarejestrowana przez monitoring i jest podstawą do rozpatrzenia reklamacji – zapewnia Anna Strompowska.

Krzysztof Drozd z mBanku podaje, że powodem przerwania transakcji może być zbyt mały limit dzienny wypłat ustawiony na karcie. – Poprawnie działający bankomat nie ma możliwości wydania pieniędzy z opóźnieniem – zapewnia Drozd.

Czytaj więcej

Polacy wciąż przepłacają za konto w banku

Jeśli banknoty zostały w maszynie, operator cofa blokadę na karcie, a kwota „wraca” na rachunek. – Jeśli banknoty nie są wydane, to wracają do kasety zrzutowej i podczas rozliczenia maszyny operator ma nadwyżkę, z której rozlicza reklamację klienta – mówi Krzysztof Drozd. Podkreśla, że jeśli po wpisaniu PIN-u i wyborze kwoty klient otrzymał zwrotnie swoją kartę, to może wskazywać na problemy z łącznością bankomatu, problemy bankomatu, np. awarię dyspensera, zacięcie banknotów lub brak banknotów do zrealizowania wypłaty.

– W takim przypadku bank powinien dostać z bankomatu informację o braku możliwości dokończenia wypłaty i blokada wypłaconej kwoty zostanie anulowana automatycznie – mówi przedstawiciel mBanku.

Klient zawsze ma prawo do reklamowania transakcji i odzyskania pieniędzy zgodnie z procedurą tzw. chargeback. To usługa bankowa pozwalająca na zwrot pieniędzy przy błędnie zrealizowanych transakcjach.

Pieniądze pani Izabeli po kilku dniach były już na koncie.

Pani Izabela kilka dni temu próbowała wypłacić 150 zł w bankomacie w jednym z centrów handlowych na warszawskiej Pradze Północ.

– Włożyłam kartę do urządzenia. Podałam PIN i żądaną kwotę. Bankomat oddał kartę i pojawił się komunikat, że „transakcja nie może być zrealizowana” – opowiada pani Izabela.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej