Pani Izabela kilka dni temu próbowała wypłacić 150 zł w bankomacie w jednym z centrów handlowych na warszawskiej Pradze Północ.

– Włożyłam kartę do urządzenia. Podałam PIN i żądaną kwotę. Bankomat oddał kartę i pojawił się komunikat, że „transakcja nie może być zrealizowana” – opowiada pani Izabela.

Zadzwoniła na infolinię banku, a tam dowiedziała się, że gotówka, którą chciała wypłacić, może zostać zablokowana, ale powinna wrócić na konto do siedmiu dni. – Jak nie będzie pieniędzy na koncie po tym terminie, powinnam złożyć reklamację – usłyszała pani Izabela. Małgorzata Witkowska z PKO BP twierdzi, że najczęstszą przyczyną przerwania transakcji w bankomacie jest chwilowa przerwa na łączach już po zautoryzowaniu transakcji PIN-em, a wtedy informacja o transakcji nie wraca na czas do bankomatu. – Blokada, która się nie rozliczy, może się utrzymywać na rachunku do siedmiu dni – mówi przedstawicielka PKO BP.

Czytaj więcej

Wpłatomat tego banku może zapytać skąd mamy tak dużo pieniędzy

Jak zauważa Patrycja Rajczykowska-Strugalska, dyrektor Biura Otwartej Bankowości w Santander Bank Polska, przyczyny przerwania transakcji mogą być różne, m.in. związane z oprogramowaniem urządzenia lub awarią sprzętu. – Bank nie oczekuje dowodów od klienta na to, że nie otrzymał gotówki. Wystarczy, że klient złoży reklamację – mówi Rajczykowska-Strugalska.

Zdaniem Mirelli Gmur-Dzieduszyckiej z banku Millennium przyczyną braku wypłaty może być zacięcie się mechanizmu wydającego gotówkę.

Anna Strompowska, partnership manager w Credit Agricole, mówi, że czasem trudno wskazać jednoznaczną przyczynę takiej sytuacji – może to być problem zarówno po stronie samego urządzenia, jak i po stronie szeroko rozumianej łączności. – Czy konto klienta zostanie obciążone niezrealizowaną wypłatą, czy też nie, uzależnione jest od tego, w którym momencie dojdzie do przerwania transakcji – dodaje Anna Strompowska.

– Niewłaściwie nałożona blokada na koncie uwalnia się w ciągu siedmiu dni, ale pieniądze można odblokować szybciej po kontakcie klienta z bankiem – mówi przedstawicielka Credit Agricole. Jeśli zdarzyłoby się tak, że bankomat wyda pieniądze, kiedy klient już odejdzie od urządzania, to taka sytuacja powinna zostać zarejestrowana przez monitoring i jest podstawą do rozpatrzenia reklamacji – zapewnia Anna Strompowska.

Krzysztof Drozd z mBanku podaje, że powodem przerwania transakcji może być zbyt mały limit dzienny wypłat ustawiony na karcie. – Poprawnie działający bankomat nie ma możliwości wydania pieniędzy z opóźnieniem – zapewnia Drozd.

Czytaj więcej

Polacy wciąż przepłacają za konto w banku

Jeśli banknoty zostały w maszynie, operator cofa blokadę na karcie, a kwota „wraca” na rachunek. – Jeśli banknoty nie są wydane, to wracają do kasety zrzutowej i podczas rozliczenia maszyny operator ma nadwyżkę, z której rozlicza reklamację klienta – mówi Krzysztof Drozd. Podkreśla, że jeśli po wpisaniu PIN-u i wyborze kwoty klient otrzymał zwrotnie swoją kartę, to może wskazywać na problemy z łącznością bankomatu, problemy bankomatu, np. awarię dyspensera, zacięcie banknotów lub brak banknotów do zrealizowania wypłaty.

– W takim przypadku bank powinien dostać z bankomatu informację o braku możliwości dokończenia wypłaty i blokada wypłaconej kwoty zostanie anulowana automatycznie – mówi przedstawiciel mBanku.

Klient zawsze ma prawo do reklamowania transakcji i odzyskania pieniędzy zgodnie z procedurą tzw. chargeback. To usługa bankowa pozwalająca na zwrot pieniędzy przy błędnie zrealizowanych transakcjach.

Pieniądze pani Izabeli po kilku dniach były już na koncie.