Problemy z bankową aplikacją w smartfonie. Co może być przyczyną

Bez poprawnie usuniętej aplikacji bankowej w smartfonie nie da się jej zainstalować ponownie. Jeśli nie potrafimy sobie z tym poradzić sami warto poprosić o pomoc ekspertów z oddziału.

Publikacja: 06.03.2023 13:17

Problemy z bankową aplikacją w smartfonie. Co może być przyczyną

Foto: Adobe stock

- Aby móc aktywować aplikację, klient powinien usunąć zbędne urządzenia zaufane w serwisie internetowym lub u doradcy banku. A przed każdym oddaniem telefonu do serwisu, wymianie telefonu czy przywracaniu do ustawień fabrycznych urządzenia można usunąć swoje urządzenie zaufane z poziomu aplikacji mobilnej. To automatycznie zwolni miejsce i umożliwi ponowną aktywację na nowym telefonie – mówi Michał Czurabski, dyrektor ds. Rozwoju Bankowości Mobilnej w Credit Agricole.

Czytaj więcej

Mail z banku i link. "Dla mnie to lipa, ale niektórzy mogą się naciąć"

Aplikacja na kilku urządzeniach zaufanych

Pan Łukasz ostatnio miał problem ze swoim smartfonem. – Urządzenie miało zepsuty system operacyjny. Dało się to naprawić, ale po zainstalowaniu aplikacji bankowej ukazał mi się komunikat, że mam podpięte zbyt dużo urządzeń i najpierw muszę je usunąć, żeby aktywować ją na – mówi pan Łukasz.

Zapewnia, że jego telefon to jedyne urządzenie jakie od roku jest podpięte pod aplikacje. - Nigdzie indziej jej nie mam. Jak mam dostać się do mojego konta w aplikacji, żeby ją aktywować na nowo? – pyta mężczyzna

Jak podaje biuro prasowe Pekao SA takie sytuacje wynikają ze względów bezpieczeństwa.

- Aplikacja bankowa tego samego klienta na wielu urządzeniach jednocześnie może świadczyć o tym, że ktoś próbuje się podszyć pod jej właściciela – uważa bank.

Radzi, by w takim przypadku najlepiej usunąć zaufane urządzenie mobilne z aplikacji przez serwis internetowy Pekao24 lub dzwoniąc na infolinię, gdzie - po uprzedniej weryfikacji - konsultant usunie aplikację w imieniu klienta, a następnie ponownie przeprowadzić instalację aplikacji - tłumaczy Pekao SA.

Bank podaje, że gdyby klient sam chciał prawidłowo usunąć aplikację powinien wybrać w opcji „wyrejestrowanie aplikacji” dostępną z profilu w ustawieniach.

Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska mówi, przyznaje, że ze względów bezpieczeństwa ponowna instalacja aplikacji mobilnej wymaga aktywacji.

- Liczba równocześnie aktywnych aplikacji to maksymalnie pięć, a jeśli limit jest już wykorzystany. to nie jest możliwe aktywowanie nowej aplikacji, dopóki z listy nie zostanie usunięta któraś z poprzednich. Klient może to zrobić w bankowości internetowej, gdzie w ustawieniach znajdzie opcję zarządzania listą aplikacji – mówi Ewa Krawczyk.

Czytaj więcej

Pan Mariusz w Azji kupił lokalną kartę SIM. Problemy z aplikacją bankową

Ale niezbyt wielu

Także Halina Karpińska, dyrektorka Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium zauważa, że klient może otrzymać taki komunikat w przypadku, gdy jednocześnie ma aktywną aplikację na pięciu urządzeniach, a chce dodać ją na kolejnym.

- W takiej sytuacji należy zalogować się do Millenetu – naszej bankowości internetowej, gdzie można usunąć nieużywane urządzenia np. to, które uległo wcześniejszej awarii – mówi dyr. Karpińska.

Jej zdaniem, sytuacje, gdy klient nie może aktywować aplikacji na nowym urządzeniu, ponieważ ma ich już maksymalną dozwoloną ilość, są jednostkowe.

– Gdy klient nie wie, gdzie może usunąć nieużywane urządzenia, powinien skontaktować się z bankiem, gdzie natychmiast otrzyma informacje – dodaje dyr. Karpińska.

W ING Banku Śląskim klient może mieć aktywną aplikację mobilną na maksymalnie trzech urządzeniach.

- W sytuacji, kiedy próbuje aktywować aplikację na urządzeniu ponad limit, prosimy o wcześniejsze usunięcie jednego ze sparowanych urządzeń. Można to zrobić logując się do bankowości na innym urządzeniu, w sekcji Ustawienia. Ograniczenie to wynika ze względów bezpieczeństwa – mówi Magdalena Ostrowska, z biura prasowego banku.

Czytaj więcej

Egzotyczna lokalizacja może zablokować konto w banku

Wyrejestruj urządzenie zanim ponowisz instalację aplikacji

Także w PKO BP każdy użytkownik może mieć zainstalowaną na trzech urządzeniach jednocześnie.

- Przy czwartej próbie instalacji na kolejnym urządzeniu lub takim, na którym aplikacja nie była wyrejestrowana) użytkownik dostaje informację i wyjaśnienie, że nie może już zainstalować IKO na tym dodatkowym smartfonie – zauważa Grzegorz Culepa, z biura prasowego.

Dodaje, że czasami zdarza się, że użytkownik odinstalowuje aplikację IKO lub przywraca ustawienia smartfonu do ustawień fabrycznych bez wcześniejszego wyrejestrowania aplikacji z urządzenia.

- W takiej sytuacji w bankowych systemach aplikacja jest nadal widoczna jako aktywna, ponieważ bank nie ma wiedzy o działaniach i ustawieniach użytkownika w jego urządzeniu i oczywiście nie może decydować o usuwaniu aplikacji z tego urządzenia, dlatego też konieczne jest wcześniejsze wyrejestrowanie aplikacji – podkreśla Grzegorz Culepa.

Radzi, by w sytuacji, gdy wyczerpaliśmy limit zaufanych urządzeń najprościej będzie skorzystać z innego, które zostało przez nas dodane jako zaufane, zalogować się do serwisu transakcyjnego i w ustawieniach usunąć zbędne urządzenia, z których już nie korzystamy.

- A jeśli jednak „pod ręką” mamy wyłącznie wspomniany smartfon możemy zalogować się do serwisu transakcyjnego korzystając z „jednorazowego dostępu” i tak jak wcześniej usunąć zbędne urządzenia z listy zaufanych. Przy ponownym logowaniu będzie można dodać nasz smartfon jako „urządzenie zaufane” – mówi bankowiec z PKO BP

W mBanku klient może dodać maksymalnie dziesięć „urządzeń zaufanych” (np. smartfon, komputer, czy tablet).

- Jeśli smartfon wrócił z serwisu i przywrócono na nim ustawienia fabryczne, oznacza to, że zostały również wyczyszczone dane przeglądarki. Dlatego, gdy osoba próbuje zalogować się do serwisu transakcyjnego używając tego urządzenia, system uważa, że wykonujemy tę operację z innego „niezaufanego” sprzętu – uważa Krzysztof Drozd z mBanku.

I tłumaczy, że możemy porównać to do sytuacji, gdy wymieniamy dowód osobisty, ponieważ poprzedni stracił ważność. - Osoba jest ta sama, jednak seria i nr dowodu osobistego już nie – mówi bankowiec. Radzi w takiej sytuacji skorzystać z innego telefonu komputera, które zostały wcześniej przez nas dodane jako zaufane, zalogować się do serwisu transakcyjnego i w ustawieniach usunąć zbędne urządzenia, z których nie korzystamy.

- Aby móc aktywować aplikację, klient powinien usunąć zbędne urządzenia zaufane w serwisie internetowym lub u doradcy banku. A przed każdym oddaniem telefonu do serwisu, wymianie telefonu czy przywracaniu do ustawień fabrycznych urządzenia można usunąć swoje urządzenie zaufane z poziomu aplikacji mobilnej. To automatycznie zwolni miejsce i umożliwi ponowną aktywację na nowym telefonie – mówi Michał Czurabski, dyrektor ds. Rozwoju Bankowości Mobilnej w Credit Agricole.

Aplikacja na kilku urządzeniach zaufanych

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej