Transfer Elixir z poślizgiem. Dlaczego do tego dochodzi?

Opóźnienia w przelewach w ramach systemu Elixir nie zawsze wynikają z problemów u banku nadawcy. Czasem leżą po stronie odbiorcy.

Publikacja: 30.04.2023 12:27

Transfer Elixir z poślizgiem. Dlaczego do tego dochodzi?

Foto: AdobeStock

- Tegu typu opóźnienia są bardzo rzadkie. Mogą one wynikać z problemów technicznych u wszystkich uczestników zaangażowanych w proces wysyłki i odbioru przelewu bankowego. W takich przypadkach klient, który robił przelew, powinien złożyć reklamację w swoim banku – mówi Mariusz Chmieliński, Dyrektor Departamentu Płatności i Kart, w Credit Agricole.

Dodaje, że zgodnie z ustawą regulująca proces rozpatrywania reklamacji przez banki, bank ma maksymalnie 35 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji. My takie reklamacje najczęściej rozpatrujemy do pięciu dni roboczych.

Czytaj więcej

Nowe oszustwo na „rachunek rezerwowy”. Dzwonią z numeru banku

Powinien być, a nie ma przelewu

Pani Beata zrobiła przelew między swoimi kontami w dwóch różnych bankach. Odbywał się on w ramach Elixiru czyli elektronicznego systemu rozliczeń międzybankowych, a wszystkie transakcje skierowane do systemu rozliczane są w czasie jednej z trzech sesji odbywających się każdego dnia.

Ale mimo tego pieniądze tego samego dnia nie doszły, ani następnego. - Jeśli pieniądze docierają do naszego banku, to natychmiast pojawiają się na rachunku odbiorcy. Proszę sprawdzić u nadawcy lub w jego banku. Jeśli trzeba złożyć reklamację, to również należy to zrobić w banku nadawcy. Trudno nam odpowiadać za pieniądze, które do naszego banku nie dotarły – odpowiedział pan pani Beacie.

Ta sprawdziła, że z banku – nadawcy pieniądze wyszły. – Dlaczego więc nie doszły? Czy wina może leżeć po stronie banku odbiorcy, w którym jak sprawdzałam tamtego dnia było prawie ponad 50 proc. więcej zgłaszanych awarii wynikających z przelewów. Czy to może mieć związek z moją sytuacją – pyta pani Beata.

Jak podaje biuro prasowe banku Pekao SA system Elixir opuszcza maksymalnie trzy sesje wychodzące i trzy sesje przychodzące w ciągu doby.

- Nie wszystkie banki uczestniczą we wszystkich sesjach rozliczeniowych systemu Elixir, a Decyzja o uczestnictwie w poszczególnych sesjach zależy od banków – tłumaczy bank.

Podkreśla, że aby sprawdzić kiedy środki trafią na rachunek odbiorcy, należy sprawdzić obsługę sesji wychodzącej z banku nadawcy lub obsługę sesji przychodzącej w banku odbiorcy przelewu oraz harmonogram rozliczeń sesji ELIXIR w Krajowej Izbie Rozliczeniowej. ( (https://www.banki.kir.pl/elixir/system-elixir/).

Czytaj więcej

Minimalne limity kart kredytowych w bankach

Różne godziny sesji w bankach

Godzina graniczna dla przelewów Elixir  w Pekao S.A. zlecanych w systemie bankowości elektronicznej to 14:25, a dla przelewów zlecanych w placówce banku to 11:45.

-Każdy bank ma wewnętrznie, indywidualnie ustalone godziny, do których przyjmuje płatności z realizacją w danej sesji rozliczeniowej lub w danym dniu. Przelewy zlecane po godzinie granicznej kierowane są do rozliczenia w kolejnej sesji lub w kolejnym dniu roboczym. Klienci często o tym nie pamiętają i zwracają się z roszczeniami do banku odbiorcy przelewu – zauważa Karolina Kozakiewicz, z Alior Banku.

Podkreśla, że przelew powinien zostać zaksięgowany na rachunku odbiorcy w dacie jego wpływu do banku . - Pomijając sytuacje awarii systemów powodem opóźnień może być przekroczenie godziny granicznej zlecenia przelewu, czyli jeśli przelew został zlecony po godzinie granicznej, będzie wysłany dopiero w kolejnej sesji lub kolejnego dnia roboczego – wylicza Karolina Kozakiewicz.

Różne powody opóźnień

Jak informuje Emilia Kasperczak z mBanku powodem opóźnienia mogą być problemy techniczne, po stronie banku odbiorcy, nadawcy lub KIR.

A Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego mówi, że przelew krajowy wychodzący złożony w placówce bankowej lub poprzez system bankowości internetowej (realizowany w trybie standardowym) bank wykonuje poprzez uznanie rachunku banku odbiorcy najpóźniej w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu, w którym nastąpił moment otrzymania zlecenia płatniczego.

- Jeśli odbiorca nie otrzymał przelewu to powinien zgłosić się do nadawcy. Nadawca w swoim banku może poprosić o sprawdzenie, dlaczego taki przelew nie dotarł, lub nie został zrealizowany. Zgodnie z Ustawą o usługach płatniczych mamy 15 dni roboczych na udzielenie odpowiedzi – tłumaczy Magdalena Ostrowska.

Dodaje, że w trakcie tych 15 dni bank analizuje zgłoszenie i jeśli przelew od nas wyszedł to dodatkowo podejmujemy kontakt z bankiem odbiorcy.

- Zazwyczaj na zgłoszenie odpowiadamy jednak szybciej – średnio zajmuje nam to do siedmiu dni kalendarzowych. Jak tylko otrzymujemy odpowiedź z banku to wracamy do nadawcy z informacją – podaje przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Czytaj więcej

Kiedy bank nalicza opłatę za kartę kredytową. Każdy ma swoje zasady

A czasem kumulacja przelewów

Zdaniem Ewy Krawczyk, z Santander Bank Polska powodem wydłużenia czasu zaksięgowania płatności na rachunku klienta może być opóźnienie wystawienia sesji przez KIR, awaria po stronie KIR lub dużej wielkości sesja, a co się z tym wiąże, wydłużony czas przetwarzania przyjętych płatności w systemach banku, aż do zaksięgowania na rachunku odbiorcy .

- Nie są to przypadki bardzo częste, ale duże sesje zdarzają się zwłaszcza w okolicach 10-go dnia miesiąca lub dni świątecznych czy wolnych od pracy. Może się również zdarzyć, że z jakiegoś powodu bank odbiorcy nie księguje w danym dniu roboczym płatności przesyłanych w ostatniej, trzeciej, sesji eliksiru – takie zasady powinny jednak znaleźć się w regulaminie kont – zauważa Ewa Krawczyk. Do pani Beaty ostatecznie przelew dotarł po dwóch dniach.

- Tegu typu opóźnienia są bardzo rzadkie. Mogą one wynikać z problemów technicznych u wszystkich uczestników zaangażowanych w proces wysyłki i odbioru przelewu bankowego. W takich przypadkach klient, który robił przelew, powinien złożyć reklamację w swoim banku – mówi Mariusz Chmieliński, Dyrektor Departamentu Płatności i Kart, w Credit Agricole.

Dodaje, że zgodnie z ustawą regulująca proces rozpatrywania reklamacji przez banki, bank ma maksymalnie 35 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji. My takie reklamacje najczęściej rozpatrujemy do pięciu dni roboczych.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”