Oddała smartfon do naprawy we Włoszech. Z konta zniknęło 400 tys. zł

Podczas pobytu we Włoszech mieszkanka województwa opolskiego oddała do naprawy telefon, przez co straciła równowartość prawie 400 tys. zł.

Publikacja: 16.05.2023 16:47

Oddała smartfon do naprawy we Włoszech. Z konta zniknęło 400 tys. zł

Foto: Adobe Stock

Jak ustrzec się takich sytuacji? - Najlepiej jest zresetować telefon i przywrócić go do ustawień fabrycznych. Wcześniej oczywiście trzeba skopiować dane, zdjęcia – utworzyć tzw. wersję zapasową, żeby bez problemu wgrać po naprawie całość na telefon – radzi Agnieszka Gorzkowicz, z Credit Agricole.

Czytaj więcej

Nowe oszustwo na „rachunek rezerwowy”. Dzwonią z numeru banku

Policjanci z Nysy na początku maja przyjęli zgłoszenie o podejrzeniu popełnienia oszustwa. Na komendę policji zgłosiła się kobieta, która twierdziła, że oszuści skorzystali z danych na jej telefonie.

Kobieta powiedziała policjantom, że podczas pobytu we Włoszech zepsuł się jej smartfon, który oddała do miejscowego punktu napraw.

Według właścicielki, gdy urządzenie z zainstalowanymi na nim aplikacjami było w serwisie, z jej konta bankowego zniknęło ok. 87 tys. euro czyli niemal 400 tys. złotych.

Policja przypomina, że obecne smartfony często dają możliwość korzystania z różnego rodzaju usług — w tym bankowych i mogą być źródłem wielu informacji chętnie wykorzystywanych przez przestępców. Dlatego mundurowi apelują o odpowiednie zabezpieczanie tych urządzeń przed dostępem osób trzecich.

A chodzi m.in. o ustawienie blokady ekranu - hasło lub PIN. - Jest to najbardziej skuteczna blokada ekranu – podkreślają policjanci z Nysy. Radzą też, by korzystać z zaufanych aplikacji i aktualizacji oprogramowania z oficjalnego sklepu z aplikacjami dla swojego smartfona. Warto też ograniczyć uprawnienia dla aplikacji. - Aktualizuj oprogramowanie, kiedy jest to możliwe – podkreśla policja.

Przyznaje, że dobrze jest też zainstalować program antywirusowy, który posiada szereg zabezpieczeń i zwiększy ochronę telefonu.

– Dobrze jest też ograniczyć łączność bezprzewodową, a korzystać rozważnie z sieci publicznych. Warto też wyłączyć Bluetooth, jeśli z niego nie korzystasz i zainstalować usługę VPN czyli Virtual Private Network to wirtualna, prywatna sieć – mówią policjanci.

Dodają, że warto również skonfigurować zdalny dostęp do telefonu pod kątem zdalnego czyszczenia oraz lokalizowania w przypadku kradzieży.

Czytaj więcej

Oszustwo na wakacje last minute. Na co uważać, żeby nie stracić pieniędzy

Mł. insp. Andrzej Borowiak, rzecznik wielkopolskiej policji radzi też by przed oddaniem telefonu do naprawy wyjąć z niego kartę SIM, a rzeczy zapisane w aparacie przenieść do chmury. – W telefonie nie powinno być danych do logowania w aplikacjach bankowych. Niektóre osoby robią zdjęcia, bądź wpisują takie dane – przyznaje policjant.

Jak zauważa Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole niektórzy użytkownicy nie chcą sięgać po tak radykalne rozwiązania i tylko usuwają prywatne zdjęcia, zdjęcia kart płatniczych czy loginów.

- Przy takim podejściu koniecznie jest także wylogowanie się z aplikacji bankowej, a najlepiej ze wszystkich aplikacji. To dość sporo rzeczy do wykonania i można o czymś zapomnieć. Dlatego ja rekomendowałabym po prostu przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych – mówi Agnieszka Gorzkowicz.

Z najnowszych danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że wartość fraudów kartami w IV kw. 2022 roku była najwyższa w historii, ale zmniejszyła się liczba i wartość oszustw przeprowadzonych przy pomocy przelewów.

Od października do grudnia zanotowano 10,6 tys. takich przypadków, a ich wartość osiągnęła 47,3 mln zł.

W porównaniu z okresem lipiec-wrzesień oznacza to zmniejszenie o odpowiednio 17 proc. i 12,5 proc. Średnia nieznacznie wzrosła z 4,2 tys. zł do 4,45 tys. zł.

Czytaj więcej

Oszustwo na chwilówkę. Jak nie dać się naciąć

Co ciekawe, pod względem liczby najwięcej oszustw jest przeprowadzanych w aplikacjach mobilnych – 47,2 proc., a pod względem wartości – w internecie: 74 proc.

Z danych NBP wynika, że w IV kw. ubiegłego roku banki odnotowały najwyższą w historii wartość fraudów przy wykorzystaniu kart płatniczych. Wyniosła ona ponad 25 mln zł, co oznacza, że wzrosła w porównaniu z poprzednim kwartałem aż o 41,5 proc.

Jak ustrzec się takich sytuacji? - Najlepiej jest zresetować telefon i przywrócić go do ustawień fabrycznych. Wcześniej oczywiście trzeba skopiować dane, zdjęcia – utworzyć tzw. wersję zapasową, żeby bez problemu wgrać po naprawie całość na telefon – radzi Agnieszka Gorzkowicz, z Credit Agricole.

Policjanci z Nysy na początku maja przyjęli zgłoszenie o podejrzeniu popełnienia oszustwa. Na komendę policji zgłosiła się kobieta, która twierdziła, że oszuści skorzystali z danych na jej telefonie.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej