O wycofani transakcji bank nie zawsze informuje

Część banków przesyła klientom wiadomość, że transakcja kartą w sieci nie doszła do skutku, inne odsyłają klientów do bankowości mobilnej czy internetowej.

Publikacja: 10.07.2023 11:14

O wycofani transakcji bank nie zawsze informuje

Foto: Adobe Stock

- Jeżeli sprzedający anuluje transakcję po nałożeniu przez nas blokady, a przed zaksięgowaniem transakcji, to kupujący nie otrzyma powiadomienia o zwolnieniu blokady – mówi Marcel Masełko, product manager w Credit Agricole.

Sprawdź transakcję w aplikacji

Pani Agnieszka pod koniec czerwca kupowała bilety lotnicze w jednej z tanich linii.

– Transakcja przebiegała bez problemu. Zapłaciłam kartą kredytową. Podałam SMS autoryzacyjny i wszystko wyglądało, że jest w porządku – relacjonuje czytelniczka.

Po kilku dniach zorientowała się, że nie dostała od przewoźnika maila z informacją o locie i numerze rezerwacji.- Próbowałam to wyjaśnić, ale wszystkie numery telefonów na stronie były wyłączone – wspomina pani Agnieszka.

Wówczas postanowiła sprawdzić jak wygląda transakcja od strony banku. Ale był problem z wejściem do aplikacji, na szczęście udało się jej dodzwonić na infolinię banku.

- Tam usłyszałam, że ostatecznie nie doszło do transakcji – mówi pani Agnieszka.

Czytaj więcej

Polacy rozpoznają atak hakera, ale nie wiedzą jak reagować

I zastanawia się głośno czy bank powinien ją dodatkowo o tym fakcie informować w momencie anulowania takiego przelewu czy też nie. Jak to wygląda w praktyce? Okazuje się, że niektóre banki informują o tym swoich klientów, a niektóre nie.

- W aplikacji informujemy również klienta push-em posiadaczy rachunków o tym, że transakcja została wycofana) – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Jak podało nam biuro prasowe Pekao SA w ramach usługi powiadomień bank informuje o transakcjach zrealizowanych i transakcjach odrzuconych.

- Klient może na bieżąco sprawdzić wszystkie transakcje w bankowości mobilnej i internetowej – podkreśla bank.

Klient sam transakcji nie cofnie

Krzysztof Kurek z banku Millennium mówi, że ten bank nie wysyła w takiej sytuacji dodatkowej komunikacji. - Klient może sprawdzić historię rachunku karty w aplikacji mobilnej i serwisie internetowym Millenet – radzi.

Marcel Masełko, Product Manager w Credit Agricole mówi, że jeżeli chodzi o transakcję kartą kredytową czy debetową to możemy ją podzielić to na dwa etapy: zablokowanie pieniędzy na rachunku i zaksięgowanie transakcji.

 - Pomiędzy blokadą pieniędzy a zaksięgowaniem może minąć najczęściej od jednego do trzech dni, a zależy to od dnia i godziny wykonania transakcji – tłumaczy ekspert Credit Agricole.

Czytaj więcej

Konta bankowe. Za niektóre SMS-y trzeba zapłacić

Dodaje, że bank wysyła powiadomienia push w aplikacji mobilnej o nałożeniu blokady na rachunku, o zaksięgowaniu transakcji czy o zwrocie z transakcji, jeżeli klient taki miał.

- Jeżeli sprzedający anuluje transakcję po nałożeniu przez nas blokady a przed zaksięgowaniem transakcji, to kupujący nie otrzyma powiadomienia o zwolnieniu blokady, ale również nie otrzyma powiadomienia o zaksięgowaniu transakcji, więc proces kończy się na powiadomieniu o blokadzie –informuje Marcel Masełko.

I dodaje, że jeżeli bank natomiast zaksięguje transakcję, a  sprzedający zwrócił pieniądze, to poinformujemy kupującego o zwrocie pieniędzy w powiadomieniu push w aplikacji mobilnej.

- Oczywiście klient może zawsze samodzielnie sprawdzić status transakcji w CA24 eBank lub apce – mówi ekspert Credit Agricole.

Magdalena Ostrowska, z ING Banku Śląskiego zauważa, że klient nie może odwołać, ani unieważnić płatności kartą.

- W sytuacji, jeśli posiadacz rachunki zrezygnuje z zakupu lub sprzedający anuluje zakup, to następuje zwrot środków na rachunek karty kredytowej – mówi Magdalena Ostrowska.

Po rozliczeniu zwrotu, klient może sprawdzić kwotę zwrotu na historii karty kredytowej w bankowości internetowej oraz mobilnej.

- Nie wysyłamy odrębnej komunikacji do klienta z uznaniem zwrotu – mówi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Zauważa też, że w przypadku przelewów można odwołać przelewy zwykłe w złotówkach, które są zlecane w Moim ING do innego banku z kont osobistych oraz firmowych w złotych.

- Środki pieniężne z tytułu takiego odwołanego zlecenia, bank zwraca na rachunek płatnika najpóźniej w najbliższym dniu roboczym – mówi Magdalena Ostrowska.

Pani Agnieszka ustaliła później, że linia lotnicza nie uznała transakcji, bo potraktowała ją jako realizowaną przez… bota.

Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką