O wycofani transakcji bank nie zawsze informuje

Część banków przesyła klientom wiadomość, że transakcja kartą w sieci nie doszła do skutku, inne odsyłają klientów do bankowości mobilnej czy internetowej.

Publikacja: 10.07.2023 11:14

O wycofani transakcji bank nie zawsze informuje

Foto: Adobe Stock

- Jeżeli sprzedający anuluje transakcję po nałożeniu przez nas blokady, a przed zaksięgowaniem transakcji, to kupujący nie otrzyma powiadomienia o zwolnieniu blokady – mówi Marcel Masełko, product manager w Credit Agricole.

Sprawdź transakcję w aplikacji

Pani Agnieszka pod koniec czerwca kupowała bilety lotnicze w jednej z tanich linii.

– Transakcja przebiegała bez problemu. Zapłaciłam kartą kredytową. Podałam SMS autoryzacyjny i wszystko wyglądało, że jest w porządku – relacjonuje czytelniczka.

Po kilku dniach zorientowała się, że nie dostała od przewoźnika maila z informacją o locie i numerze rezerwacji.- Próbowałam to wyjaśnić, ale wszystkie numery telefonów na stronie były wyłączone – wspomina pani Agnieszka.

Wówczas postanowiła sprawdzić jak wygląda transakcja od strony banku. Ale był problem z wejściem do aplikacji, na szczęście udało się jej dodzwonić na infolinię banku.

- Tam usłyszałam, że ostatecznie nie doszło do transakcji – mówi pani Agnieszka.

Czytaj więcej

Polacy rozpoznają atak hakera, ale nie wiedzą jak reagować

I zastanawia się głośno czy bank powinien ją dodatkowo o tym fakcie informować w momencie anulowania takiego przelewu czy też nie. Jak to wygląda w praktyce? Okazuje się, że niektóre banki informują o tym swoich klientów, a niektóre nie.

- W aplikacji informujemy również klienta push-em posiadaczy rachunków o tym, że transakcja została wycofana) – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Jak podało nam biuro prasowe Pekao SA w ramach usługi powiadomień bank informuje o transakcjach zrealizowanych i transakcjach odrzuconych.

- Klient może na bieżąco sprawdzić wszystkie transakcje w bankowości mobilnej i internetowej – podkreśla bank.

Klient sam transakcji nie cofnie

Krzysztof Kurek z banku Millennium mówi, że ten bank nie wysyła w takiej sytuacji dodatkowej komunikacji. - Klient może sprawdzić historię rachunku karty w aplikacji mobilnej i serwisie internetowym Millenet – radzi.

Marcel Masełko, Product Manager w Credit Agricole mówi, że jeżeli chodzi o transakcję kartą kredytową czy debetową to możemy ją podzielić to na dwa etapy: zablokowanie pieniędzy na rachunku i zaksięgowanie transakcji.

 - Pomiędzy blokadą pieniędzy a zaksięgowaniem może minąć najczęściej od jednego do trzech dni, a zależy to od dnia i godziny wykonania transakcji – tłumaczy ekspert Credit Agricole.

Czytaj więcej

Konta bankowe. Za niektóre SMS-y trzeba zapłacić

Dodaje, że bank wysyła powiadomienia push w aplikacji mobilnej o nałożeniu blokady na rachunku, o zaksięgowaniu transakcji czy o zwrocie z transakcji, jeżeli klient taki miał.

- Jeżeli sprzedający anuluje transakcję po nałożeniu przez nas blokady a przed zaksięgowaniem transakcji, to kupujący nie otrzyma powiadomienia o zwolnieniu blokady, ale również nie otrzyma powiadomienia o zaksięgowaniu transakcji, więc proces kończy się na powiadomieniu o blokadzie –informuje Marcel Masełko.

I dodaje, że jeżeli bank natomiast zaksięguje transakcję, a  sprzedający zwrócił pieniądze, to poinformujemy kupującego o zwrocie pieniędzy w powiadomieniu push w aplikacji mobilnej.

- Oczywiście klient może zawsze samodzielnie sprawdzić status transakcji w CA24 eBank lub apce – mówi ekspert Credit Agricole.

Magdalena Ostrowska, z ING Banku Śląskiego zauważa, że klient nie może odwołać, ani unieważnić płatności kartą.

- W sytuacji, jeśli posiadacz rachunki zrezygnuje z zakupu lub sprzedający anuluje zakup, to następuje zwrot środków na rachunek karty kredytowej – mówi Magdalena Ostrowska.

Po rozliczeniu zwrotu, klient może sprawdzić kwotę zwrotu na historii karty kredytowej w bankowości internetowej oraz mobilnej.

- Nie wysyłamy odrębnej komunikacji do klienta z uznaniem zwrotu – mówi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Zauważa też, że w przypadku przelewów można odwołać przelewy zwykłe w złotówkach, które są zlecane w Moim ING do innego banku z kont osobistych oraz firmowych w złotych.

- Środki pieniężne z tytułu takiego odwołanego zlecenia, bank zwraca na rachunek płatnika najpóźniej w najbliższym dniu roboczym – mówi Magdalena Ostrowska.

Pani Agnieszka ustaliła później, że linia lotnicza nie uznała transakcji, bo potraktowała ją jako realizowaną przez… bota.

- Jeżeli sprzedający anuluje transakcję po nałożeniu przez nas blokady, a przed zaksięgowaniem transakcji, to kupujący nie otrzyma powiadomienia o zwolnieniu blokady – mówi Marcel Masełko, product manager w Credit Agricole.

Sprawdź transakcję w aplikacji

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży