Czy można mieć kilka kont z jednego banku w smartfonie

W niektórych bankach na jednym telefonie można korzystać z aplikacji nawet do kilku kont, a w innych – tylko z jednego rachunku.

Publikacja: 10.10.2023 10:22

Czy można mieć kilka kont z jednego banku w smartfonie

Foto: Adobe Stock

Dlaczego tak się dzieje? - Na jednym urządzeniu mobilnym klient może posiadać tylko jedną aplikację mobilną. Związane jest to z kwestiami bezpieczeństwa. Urządzenie oraz zapisane na nim dane biometryczne stanowią element identyfikacji i uwierzytelnienia klienta, co oznacza, że powinna go użytkować jedna osoba – mówi Monika Banyś, rzecznik prasowa VeloBanku.

Czytaj więcej

Co czwarty Polak popełnia ten błąd. Informacje podajemy hakerom na tacy

Jeden numer dla kilku kont

Pan Tomasz jest wieloletnim klientem Santander Bank Polska. Ma w nim konto osobiste, kartę kredytową oraz kredyt.

- W tym banku konto mają też moi rodzice, którzy są już w starszym wieku. Mam upoważnienie do tego rachunku, ale nie mogę z niego korzystać na swoim smartfonie. Dlaczego bank nie myśli o takich osobach? Przecież grupa klientów w starszym wieku stale się powiększa – zauważa pan Tomasz.

Dodaje, że kontaktował się z bankiem, gdzie usłyszał, że „, jeśli ma konto indywidualne i firmowe, to może połączyć oba NIK ze sobą i korzystać z obu rachunków na jednym urządzeniu”. 

A jak to jest z kontem rodziców, do którego ma upoważnienie? Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska – przyznaje, że jeden Numer Identyfikacyjny Klienta (NIK) jest przypisany do jednego urządzenia.

- Jeśli klient posiada kilka kont prywatnych to widzi je pod jednym NIK-iem – czyli do wszystkich swoich kont ma jeden taki numer – wyjaśnia Ewa Krawczyk.

Podkreśla, że jeśli klient posiada pełnomocnictwo do rachunku innej osoby wraz z pełnomocnictwem do usług online, to także będzie je widział po zalogowaniu się do swojej aplikacji swoim NIK-iem.

- Przypominamy, że udostępniania swojego loginu i hasła do bankowości online jest niezgodne z regulaminem usługi i może prowadzić do utraty kontroli nad kontem. Aby upoważnić kogoś do swojego rachunku niezbędne jest nadanie pełnomocnictwa w banku – podkreśla przedstawicielka Santandera.

Także Krzysztof Drozd, z biura prasowego mBanku zapewnia, że dostęp do kilku rachunków w ramach jednego smartfona jest możliwy w sytuacji, gdy konta, również te, do których posiadamy upoważnienia, są dopisane do tego samego identyfikatora klienta.

Karolina Kozakiewicz z Alior Banku przyznaje, że dostęp do kilku kont z poziomu jednego urządzenia nie jest możliwy ze względów bezpieczeństwa.

- Każde urządzenie mobilne stanowi istotny element ochrony danych klienta – tłumaczy przedstawicielka Aliora.

Jednak zastrzega, że w przypadku, gdy posiadacz rachunku ma uprawnienia do konta innej osoby, to automatycznie ma do niego dostęp z poziomu swojej aplikacji mobilnej. - Jest to rozwiązanie, które umożliwia wygodne zarządzanie różnymi kontami, zachowując jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa – wyjaśnia Karolina Kozakiewicz.

Czytaj więcej

Bez ważnego dowodu na konto nie wejdziesz

Albo kilka rachunków w jednej aplikacji

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego na koniec 2020 roku liczba osób w wieku 60 lat i więcej wyniosła 9,8 mln i w stosunku do roku poprzedniego zwiększyła się o 1,0 proc.

Według prognozy GUS, liczba ludności w wieku 60 lat i więcej w Polsce w roku 2030 ma wzrosnąć do poziomu 10,8 mln, a w 2050 r. wyniesie 13,7 mln.

Jak banki podchodzą do pełnomocnictw do kont – osób starszych, zwłaszcza rodziców? Jak przyznaje Monika Banyś, z VeloBanku obecnie nie nadaje on dostępów do bankowości elektronicznej dla pełnomocników.

- Więc nie ma możliwości obsługi przez pełnomocnika rachunku poprzez aplikację mobilną – przyznaje pani rzecznik.

Aplikacja ING Banku Śląskiego nie daje możliwości korzystania z dwóch loginów jednocześnie na jednym urządzeniu.

- Natomiast jeśli klient jest pełnomocnikiem produktów swojego rodzica, to widzi je w swojej bankowości internetowej i może wykonywać dyspozycje ze swojego systemu bankowości internetowej ze swojego loginu jako pełnomocnik – mówi Magdalena Ostrowska, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Michał Czurabski, dyrektor ds. Rozwoju Bankowości Mobilnej w Credit Agricole przyznaje, że jeśli klient ma klika kont u nich w banku to można je podpiąć pod jedno urządzenie mobilne. 

- Klient aktywuję aplikację mobilną na swoim telefonie, a potem przez nią będzie miał dostęp do swoich wszystkich rachunków. Pod warunkiem aktywacji dostępów do bankowości elektronicznej do tych rachunków – zapewnia dyr. Czurabski.

Bankowiec dodaje, że dotyczy to także kont, gdzie klient nie jest właścicielem, ale ma do nich pełnomocnictwa, np. do konta rodziców.

- Wtedy w ramach dostępów do bankowości elektronicznej także te konta będzie miał dostępne w ramach swojej aplikacji mobilnej na jednym urządzeniu – podkreśla dyr. Czurabski.

A Joanna Fatek, z PKO BP mówi, że jeśli klient ma dwa lub więcej kont w tym banku, to może je obsługiwać w jednej aplikacji mobilnej IKO. - Tak samo jeśli jest pełnomocnikiem do konta innej osoby np. właśnie rodzica. Aktywacja aplikacji IKO jest możliwa nawet na trzech smartfonach jednocześnie – dodaje Joanna Fatek.

Podkreśla, że w ramach otwartej bankowości aplikacja IKO umożliwia też wgląd do kont z 11 banków - sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji w ramach AIS czyli usługi dostępu do informacji o rachunku (ang. Account Information Service).

Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę