Tylko najlepsze lokaty i rachunki oszczędnościowe oprocentowane są średnio powyżej 5 proc. – z danych zebranych przez HREIT wynika, że w styczniu było to 5,46 proc. To o 0,18 pkt. proc. mniej niż w grudniu 2023 roku. W ciągu 13 miesięcy spadku oprocentowanie promocyjnych depozytów zdążyło już zejść z ponad 7,5 proc. w grudniu 2022 roku. Początkowo zmiany te były efektem spodziewanych, a potem faktycznie dokonywanych przez Radę Polityki Pieniężnej cięć stóp procentowych. Ale RPP od listopada stóp nie obniża – a banki tak. – Może więc coś jest na rzeczy w przewidywaniach sugerujących, że w bieżącym roku RPP wróci na ścieżkę dalszego łagodzenia polityki monetarnej. To uzasadniałoby redukowanie oprocentowania, którym banki kuszą oszczędzających. Podobny jest zresztą też kierunek, w którym podąża oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych. Minister Finansów zarówno w emisji styczniowej, jak i lutowej konsekwentnie pogarsza warunki, na których sprzedaje papiery kierowane do inwestorów detalicznych – podkreśla Bartosz Turek, główny analityk HRE Investment Trust.
Oprocentowanie depozytów spada
Czytaj więcej
Niemal połowa Polaków gromadzi pieniądze, aby zabezpieczyć się przed skutkami inflacji. Ale aż 53...
Zmiany w promocyjnych depozytach przeważnie idą dokładnie w tym samym kierunku, w którym podąża oprocentowanie standardowych lokat. To drugie jest zazwyczaj o co najmniej 1 pkt. proc. niższe niż to, które banki oferują w ramach promocji. Dlatego chociaż nie ma jeszcze dokładnych danych publikowanych przez NBP Bartosz Turek szacuje, że przeciętna lokata oprocentowana jest w przedziale 4 - 4,5 proc.
Z danych zebranych przez HREIT wynika, że w ciągu miesiąca aż 14 banków pogorszyło ofertę promocyjnych depozytów. W czołówce uplasowały się oferty z oprocentowaniem z trudem przekraczającym 6-7 proc. – Znaleźliśmy właściwie tylko jedną instytucję, która kosmetycznie ponad ten próg wykracza, ale jak to w przypadku promocyjnych depozytów zazwyczaj bywa, oferta obarczona jest kilkoma dodatkowymi warunkami – podkreśla przedstawiciel HRE Investment Trust. Klasycznymi rozwiązaniami są: limit kwoty, krótki okres korzystania z promocyjnego oprocentowania oraz kierowanie tych ofert do nowych klientów lub co najmniej osób, które przynoszą do banku nowe środki. Nierzadko warunkiem koniecznym jest też korzystanie z dodatkowych produktów (karta, konto, aplikacja mobilna).