Naliczone odsetki mogą szybko zniknąć, gdy bank się pomyli

Nawet jeśli już odsetki od lokaty czy na rachunku oszczędnościowym pojawią się na koncie, to i tak mogą szybko zniknąć, jeśli bank dokona ich korekty, bo źle wcześniej naliczył.

Publikacja: 29.09.2020 17:21

Naliczone odsetki mogą szybko zniknąć, gdy bank się pomyli

Foto: Adobe Stock

– W przypadku takiego zdarzenia każdy klient ma prawo do złożenia reklamacji w zakresie odsetek naliczonych na jego produkcie depozytowym – tłumaczy Alior Bank.

Warto sprawdzić: Zalegasz bankowi? Przypomną o tym nawet w czasie snu

Błąd w systemie

Pani Iza jest klientką ING Banku Śląskiego. Oprócz ROR-u ma w nim kartę kredytową oraz rachunek oszczędnościowy. We wrześniu przeżyła spory zawód w związku z oszczędnościami.

– Bezpieczne instrumenty typu lokaty czy nawet konta oszczędnościowe są już nieopłacalne. Mało tego- na koncie oszczędnościowym nawet straciłam, bo bank zabrał kilkanaście złotych. I nie wiedziałam z jakiego powodu – opowiada kobieta.

Od pracowników banku usłyszała, że „w lipcu i w sierpniu źle naliczono odsetki, dlatego trzeba było zrobić korektę na koncie”. – Przepraszamy za tę sytuację – dodali bankowcy.

Jak się okazało nie tylko pani Iza miała taką sytuację, ale do naszej sytuacji dotarło kilka innych podobnych sygnałów. Pan Piotr skarżył się, że z tego powodu stracił od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych na każdym koncie.

W podobnej sytuacji znaleźli się też inni klienci.– Dlaczego bank pobrał i zaksięgował z mojego konta pieniądze z powodu błędnego naliczenia odsetek, bez poinformowania wcześniej o tym klientów? Przecież ma możliwości by to zrobić w aplikacji czy w panelu klienta – pyta oburzony pan Maciej.

On też kontaktował się z ING Bankiem Śląskim w tej sprawie. Usłyszał przepraszam. – Bankowcy powiedzieli, że zdają sobie sprawę, że” nie była to komfortowa sytuacja i nie tak to powinno wyglądać. Obiecali też zająć się tematem – opowiada nam pan Karol.

Jak przyznaje Mirella Gmur, z biura prasowego ING Banku Śląskiego w lipcu i sierpniu rzeczywiście nastąpiła nieprawidłowość systemowa w naliczaniu odsetek na niektórych rachunkach oszczędnościowych klientów banku.

– Przyczyną był błąd systemowy, na który złożyło się kilka okoliczności m.in. wcześniej ogłoszona zmiana oprocentowania, transakcje dokonywane w trybie offline, kapitalizacja odsetek.  W skutek tego, system nieprawidłowo naliczył odsetki na niektórych rachunkach oszczędnościowych bez uwzględnienia zmiany oprocentowania – wyjaśnia Mirella Gmur.

Warto sprawdzić: Płacił odsetki za cudze transakcje. Jak to możliwe?

16 września bank dokonał korekty księgowej błędnie naliczonych i wypłaconych odsetek na takich rachunkach oszczędnościowych.

– Mamy możliwość dokonania takiej korekty zgodnie z zapisami Regulaminu świadczenia przez ING Bank Śląsku usług w ramach prowadzenia rachunków płatniczych dla osób fizycznych oraz regulaminu świadczenia przez ING Bank Śląski usług w ramach prowadzenia rachunków bankowych – informuje przedstawicielka banku.

Przyznaje, że bank zdaje sobie sprawę, że dla klientów może to być sytuacja niekomfortowa dlatego ze zrozumieniem odpowiadamy na pytania i rzetelnie wyjaśniamy przyczyny takiego stanu rzeczy.

– Dokładamy też wszelkich starań, aby tego typu sytuacje się nie zdarzały. Na bieżąco podejmujemy działania kontrolne, dzięki którym możemy szybko reagować i eliminować niedoskonałości a jednostkowe kwestie błędnie naliczonego oprocentowania występują niezwykle rzadko – zapewnia Mirella Gmur.

Często winny człowiek

Czy w innych bankach też zdarzały się podobne sytuacje, że naliczono błędnie odsetki na korzyść klienta – wyższe zamiast niższych? – U nas nie miały miejsca – zapewnia Kamila Nowak, z biura prasowego Pekao SA. Podobnie mówi Iwona Radomska z PKO BP -Nie odnotowaliśmy takich przypadków – zapewnia.

Także Hanna Niemiec-Kłak, Senior Product Manager w Credit Agricole zapewnia, że ten bank nie odnotował takiej sytuacji. = Dlatego też trudno mówić o reakcjach klientów. Na pewno duże znaczenie tutaj miałaby dobrze poprowadzona komunikacja, empatyczne i indywidualne podejście do klientów- mówi Hanna Niemiec-Kłak.

Biuro prasowe Alior Banku też zapewnia, że w ostatnim czasie nie mieli takiej sytuacji. – W przypadku takiego zdarzenia każdy klient ma prawo do złożenia reklamacji w zakresie odsetek naliczonych na jego produkcie depozytowym. Bank rozpatruje ją w terminie określonym w obowiązującym regulaminie rachunków – zapewnia Alior Bank.

Dodaje, że „każda tego typu sytuacja zawsze jest analizowana indywidualnie i na tej podstawie bank przedstawia klientowi swoje stanowisko oraz propozycję rozwiązania. Jeśli reklamacja jest zasadna bank niezwłocznie dokonuje niezbędnej korekty odsetek na rachunku klienta”.

Warto sprawdzić: Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska mówi, że od dawna bank nie miał takiej sytuacji.

– W dłuższej historii możemy znaleźć pojedyncze przypadki drobnych korekt wynikających z błędów technicznych. Poziom oprocentowania depozytu jest zawsze uregulowany w umowie z klientem i ewentualne jego zmiany są wprowadzane w formie przewidzianej w umowie lub regulaminie- mówi Ewa Krawczyk.

I dodaje, że przykładowo, w tym roku w ślad za decyzjami Rady Polityki Pieniężnej, przeprowadziliśmy obniżki oprocentowania depozytów, o których informowaliśmy naszych klientów, przy czym żadna z tych zmian nie niosła za sobą błędów, a tym samym nie wymagała dokonywania korekt.

Kinga Wojciechowska-Rulka, z mBanku przyznaje, że „takie sytuacje zdarzają się, jednak należą do wyjątków spowodowanych najczęściej zwykłym błędem ludzkim”.

Oszczędności
Ostra walka o nasze e-portfele
Oszczędności
Tyle Polacy oddali fiskusowi z tytułu podatku Belki
Oszczędności
W Europie Środkowej i Centralnej wciąż niższy popyt na złoto
Materiał Promocyjny
Jak zacząć oszczędzanie w złocie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej