Czasem występują też problemy techniczne jak np.: brak połączenia z hostem autoryzacyjnym, czy zacięcia banknotów w trakcie procesu wypłacania w samym bankomacie.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

Klient ING Banku Śląskiego próbował wypłacić gotówkę w bankomacie z „żubrem”. Nie udało się.

– Na urządzeniu pojawił się komunikat, ż z tej karty płatność nie może być zrealizowana. Dlaczego? Musiałem szukać innego bankomatu – pyta pan Marcin.

Bankomat nie odróżnia czy to swój czy obcy klient

Paweł Jurek rzecznik Pekao SA mówi, że w przypadku ich bankomatów może być wyświetlany komunikat: „Transakcja nie może zostać zrealizowana, proszę spróbować później”.

Przypomina, że ogólnie, w procesie autoryzacji transakcji klienta innego banku biorą udział trzy strony – urządzenie, system akceptanta i system wydawcy karty.

– Komunikat „transakcja nie może zostać zrealizowana, proszę spróbować później” może zostać wygenerowany na podstawie jednego z tych trzech systemów lub np. z powodu braku łączności pomiędzy nimi – tłumaczy Paweł Jurek.

Dodaje, że w tym konkretnym przypadku trzeba by było sprawdzić konkretną transakcję.

Warto sprawdzić: „Idiotyczne” limity techniczne bankomatów i wpłatomatów

Jak zauważa Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP bankomaty tego banku mogą odrzucić wypłatę gotówki z kilku przyczyn i nie ma tutaj rozróżniania, czy jest to klient tego banku, czy innego.

– Są to głównie: brak środków na koncie, błędny PIN, karta zastrzeżona/przeterminowana itp. Przyczyną są też czasami problemy techniczne, które mogą się sporadycznie pojawić np.: brak połączenia z hostem autoryzacyjnym, czy zacięcia banknotów w trakcie procesu wypłacania w samym bankomacie – wylicza Małgorzata Witkowska.

Zbyt dużo gotówki nie wypłaci

Także Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska zauważa, że oprócz braku środków na koncie klienta do najczęstszych przyczyn odrzucenia transakcji może być   błędny PIN,  czy zerowy albo przekroczony dzienny lub miesięczny limit wypłat z karty.

Poza tym klient użył  karty zablokowanej, zastrzeżonej bądź nieważnej, czy brakowało nominału w bankomacie do wypłaty wymaganej kwoty.

– Mogło też brakowało środków w bankomacie, albo doszło do jego awarii – wylicza Ewa Krawczyk.

Także jak zauważa Mirella Gmur –Dzieduszycka, z biura prasowego ING Banku Śląskiego poza brakiem gotówki na koncie klienta jest kilka innych powodów, dla których transakcja wypłaty może nie zostać zrealizowana.

– Na pomarańczowych maszynach z logo ING klient otrzymuje wtedy komunikat, że transakcja nie może być zrealizowana. Powody odrzucenia wypłaty może być awaria sprzętowa modułu, brak gotówki w maszynie – wylicza Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Warto sprawdzić: Limit wypłaty z bankomatu w popularnych bankach

Poza tym powodem odrzucenia transakcji może być też zbyt wysoka kwota do jednorazowej wypłaty w bankomacie, kwota powyżej limitu (dziennego, tygodniowego, kwotowego) dla danego użytkownika karty, wprowadzenie niewłaściwego PIN-u czy kwestie związane z łącznością.

Były problemy? Dzwoń do banku

Jak informuje Justyna Wydra, z biura prasowego BNP Paribas operatorem urządzeń samoobsługowych zainstalowanych w oddziałach tego banku jest Planet Cash.

– Jedynym limitem nałożonym przez operatora na klientów niebędących naszymi klientami jest poziom jednorazowej kwoty wypłaty, który wynosi tysiąc złotych. Ilość takich wypłat dla klientów nie jest ograniczona – mówi Justyna Wydra.

Zapewnia, że operator usługi nie wprowadził innych obostrzeń. – Przyczyny każdego błędu są weryfikowane indywidulanie. Doświadczenie pokazuje, że większość zgłoszeń dotyczy limitów kwot jednorazowej wypłaty – przyznaje przedstawicielka BNP Paribas.

Dodaje, że „kwestie dotyczące braku autoryzacji lub odmowy weryfikuje najczęściej bank wydawcy karty.

– Sieć akceptacji nie może wprowadzać mechanizmów automatycznej odmowy, ponieważ jest to niezgodne z przepisami organizacji płatniczych – podkreśla Justyna Wydra.

Warto sprawdzić: Więcej pięćsetek w obiegu, ale z ich wypłatą nie jest różowo

Także Bankomaty w oddziałach Credit Agricole nie należą do tego banku. – Tym samym nie procesujemy transakcji, które wykonują klienci innych banków. Dlatego nie możemy powiedzieć, jakie są przyczyny odmowy wypłaty gotówki. Natomiast, jak w każdej takiej sytuacji, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z bankiem i wyjaśnienia przyczyn – przyznaje Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole.