Pan Michał, klient Santander Bank Polska, odkrył, że ma uszkodzony chip w karcie płatniczej. – Przy wypłacie z bankomatu muszę używać BLIK-a, a kartę wymienić. Ile to trwa? I dlaczego chip przestał działać? – zastanawia się czytelnik.

Warto sprawdzić: Karty wirtualne. Ile kosztuje alternatywa plastiku

Na nową trzeba zaczekać kilka dni

Chip w kartach płatniczych ulega uszkodzeniu rzadko. – Może to być uszkodzenie mechaniczne samego plastiku karty, w miejscu gdzie jest chip, lub uszkodzeniu uległa antena zbliżeniowa – opowiada Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Zapewnia, że klient zawsze może wymienić taką kartę. Wcześniej należy ją zastrzec w bankowości elektronicznej, mobilnej lub na Infolinii. – Z automatu zostanie wydana nowa karta. Za tę operację bank nie pobiera żadnych opłat. Czas oczekiwania na nową kartę wynosi do pięciu dni – wylicza Ewa Krawczyk.

Także Michał Tkaczuk z biura prasowego PKO Banku Polskiego zapewnia, że tego typu sytuacje zdarzają się sporadycznie.

W ciągu ostatnich dwóch lat mieliśmy dwa takie przypadki – karta została uszkodzona z powodu niewłaściwego przechowywania. Sam chip nie może popsuć się samoistnie – może zostać uszkodzony wyłącznie mechanicznie – twierdzi Michał Tkaczuk.

Warto sprawdzić: Karta kredytowa. Banki, które utrudniają obniżenie limitu

W takich przypadkach PKO BP wydaje nową kartę klientowi bezpłatnie. – Karta zostaje wysłana do klienta następnego dnia roboczego po jej zamówieniu – dodaje przedstawiciel banku.

Jak zauważa Mirella Gmur-Dzieduszycka z biura prasowego ING Banku Śląskiego uszkodzenia chipu w kartach płatniczych zdarzają się bardzo rzadko. – Przyczyną uszkodzenia może być nieodpowiednie przechowywanie i użytkowanie karty, jak np. wygięcie miejsca, w którym znajduje się chip. Kartę można wymienić w dowolnym momencie, nie trzeba czekać na koniec terminu ważności – mówi Mirella Gmur- Dzieduszycka.

ING Bank Śląski nie pobiera opłaty za wymianę standardowej karty Visa zbliżeniowej, wydawanej do swoich kont osobistych.

– Nowa karta wysyłana jest pocztą, więc klient musi poczekać do kilku dni na jej otrzymanie. Podczas oczekiwania na przesyłkę klient może jednak od razu korzystać z tej karty w telefonie – poprzez naszą aplikację Moje ING lub poprzez wallety takie jak Apple Pay czy Google Pay. Może wtedy swobodnie płacić w sklepach i spokojnie czekać do kilku dni na plastikową kartę – dodaje Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Duplikat bywa płatny

Również Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, twierdzi, że chip w karcie płatniczej może ulec mechanicznemu uszkodzeniu, co zdarza się sporadycznie. – Oczywiście istnieje możliwość wymiany uszkodzonej karty przed końcem terminu ważności. Bank wysyła nową kartę w terminie do ośmiu dni roboczych od otrzymania zgłoszenia – mówi Paweł Jurek. Zapewnia, że w zdecydowanej większości nie są pobierane opłaty za wydanie duplikatu karty.

Również Credit Agricole wydaje nową kartę i wysyła ją do klienta w ciągu kilku dni roboczych.

Jeśli chodzi o opłatę za nową kartę, to każdą taką sytuację rozpatrujemy indywidualnie. Czasami do uszkodzenia może dojść z przyczyn niezależnych od klienta – mówi Przemysław Sobczuk, menedżer zespołu Obsługi Kart Kredytowych.

Warto sprawdzić: Kiedy bank odrzuci wniosek o kartę kredytową

Przyznaje, że bank nie jest w stanie stwierdzić, czy doszło do uszkodzenia chipa, bo to jest bardzo trudne.

– Uszkodzenie może być niewidoczne i wymagać zbadania karty przez specjalistyczną firmę. Karta może nie działać z różnych przyczyn, najczęściej z powodu fizycznych uszkodzeń, ale są to bardzo sporadyczne sytuacje – uważa Przemysław Sobczuk.

Podkreśla, że gdy jednak tak się stanie, np. kiedy dojdzie do rozmagnesowania karty lub jej uszkodzenia, to klient może wystąpić do banku z wnioskiem o wydanie nowej karty w miejsce niedziałającej. – Wtedy wydajemy nową kartę i wysyłamy do klienta w ciągu kilku dni roboczych – mówi przedstawiciel Credit Agricole.

A w mBanku klient może bezpłatnie zamówić dodatkową kartę do konta bez opłat (np. kartę mobilną, z której można skorzystać od razu po zamówieniu) lub skorzystać z płatnego duplikatu.

– Koszt duplikatu zależny jest od karty oraz posiadanego pakietu konta. Karta wysyłana jest zwykle w ciągu kilku dni od momentu jej zamówienia – mówi Krzysztof Olszewski, rzecznik prasowy mBanku.