Karta płatnicza uszkodzona. Za duplikat trzeba płacić

Mamy mechanicznie uszkodzony chip w ważnej karcie płatniczej? Bank ją zawsze wymieni – ale nie zawsze zrobi to za darmo.

Publikacja: 18.04.2021 15:56

Karta płatnicza uszkodzona. Za duplikat trzeba płacić

Foto: Adobe Stock

Pan Michał, klient Santander Bank Polska, odkrył, że ma uszkodzony chip w karcie płatniczej. – Przy wypłacie z bankomatu muszę używać BLIK-a, a kartę wymienić. Ile to trwa? I dlaczego chip przestał działać? – zastanawia się czytelnik.

Warto sprawdzić: Karty wirtualne. Ile kosztuje alternatywa plastiku

Na nową trzeba zaczekać kilka dni

Chip w kartach płatniczych ulega uszkodzeniu rzadko. – Może to być uszkodzenie mechaniczne samego plastiku karty, w miejscu gdzie jest chip, lub uszkodzeniu uległa antena zbliżeniowa – opowiada Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Zapewnia, że klient zawsze może wymienić taką kartę. Wcześniej należy ją zastrzec w bankowości elektronicznej, mobilnej lub na Infolinii. – Z automatu zostanie wydana nowa karta. Za tę operację bank nie pobiera żadnych opłat. Czas oczekiwania na nową kartę wynosi do pięciu dni – wylicza Ewa Krawczyk.

Także Michał Tkaczuk z biura prasowego PKO Banku Polskiego zapewnia, że tego typu sytuacje zdarzają się sporadycznie.

W ciągu ostatnich dwóch lat mieliśmy dwa takie przypadki – karta została uszkodzona z powodu niewłaściwego przechowywania. Sam chip nie może popsuć się samoistnie – może zostać uszkodzony wyłącznie mechanicznie – twierdzi Michał Tkaczuk.

Warto sprawdzić: Karta kredytowa. Banki, które utrudniają obniżenie limitu

W takich przypadkach PKO BP wydaje nową kartę klientowi bezpłatnie. – Karta zostaje wysłana do klienta następnego dnia roboczego po jej zamówieniu – dodaje przedstawiciel banku.

Jak zauważa Mirella Gmur-Dzieduszycka z biura prasowego ING Banku Śląskiego uszkodzenia chipu w kartach płatniczych zdarzają się bardzo rzadko. – Przyczyną uszkodzenia może być nieodpowiednie przechowywanie i użytkowanie karty, jak np. wygięcie miejsca, w którym znajduje się chip. Kartę można wymienić w dowolnym momencie, nie trzeba czekać na koniec terminu ważności – mówi Mirella Gmur- Dzieduszycka.

ING Bank Śląski nie pobiera opłaty za wymianę standardowej karty Visa zbliżeniowej, wydawanej do swoich kont osobistych.

– Nowa karta wysyłana jest pocztą, więc klient musi poczekać do kilku dni na jej otrzymanie. Podczas oczekiwania na przesyłkę klient może jednak od razu korzystać z tej karty w telefonie – poprzez naszą aplikację Moje ING lub poprzez wallety takie jak Apple Pay czy Google Pay. Może wtedy swobodnie płacić w sklepach i spokojnie czekać do kilku dni na plastikową kartę – dodaje Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Duplikat bywa płatny

Również Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, twierdzi, że chip w karcie płatniczej może ulec mechanicznemu uszkodzeniu, co zdarza się sporadycznie. – Oczywiście istnieje możliwość wymiany uszkodzonej karty przed końcem terminu ważności. Bank wysyła nową kartę w terminie do ośmiu dni roboczych od otrzymania zgłoszenia – mówi Paweł Jurek. Zapewnia, że w zdecydowanej większości nie są pobierane opłaty za wydanie duplikatu karty.

Również Credit Agricole wydaje nową kartę i wysyła ją do klienta w ciągu kilku dni roboczych.

Jeśli chodzi o opłatę za nową kartę, to każdą taką sytuację rozpatrujemy indywidualnie. Czasami do uszkodzenia może dojść z przyczyn niezależnych od klienta – mówi Przemysław Sobczuk, menedżer zespołu Obsługi Kart Kredytowych.

Warto sprawdzić: Kiedy bank odrzuci wniosek o kartę kredytową

Przyznaje, że bank nie jest w stanie stwierdzić, czy doszło do uszkodzenia chipa, bo to jest bardzo trudne.

– Uszkodzenie może być niewidoczne i wymagać zbadania karty przez specjalistyczną firmę. Karta może nie działać z różnych przyczyn, najczęściej z powodu fizycznych uszkodzeń, ale są to bardzo sporadyczne sytuacje – uważa Przemysław Sobczuk.

Podkreśla, że gdy jednak tak się stanie, np. kiedy dojdzie do rozmagnesowania karty lub jej uszkodzenia, to klient może wystąpić do banku z wnioskiem o wydanie nowej karty w miejsce niedziałającej. – Wtedy wydajemy nową kartę i wysyłamy do klienta w ciągu kilku dni roboczych – mówi przedstawiciel Credit Agricole.

A w mBanku klient może bezpłatnie zamówić dodatkową kartę do konta bez opłat (np. kartę mobilną, z której można skorzystać od razu po zamówieniu) lub skorzystać z płatnego duplikatu.

– Koszt duplikatu zależny jest od karty oraz posiadanego pakietu konta. Karta wysyłana jest zwykle w ciągu kilku dni od momentu jej zamówienia – mówi Krzysztof Olszewski, rzecznik prasowy mBanku.

Pan Michał, klient Santander Bank Polska, odkrył, że ma uszkodzony chip w karcie płatniczej. – Przy wypłacie z bankomatu muszę używać BLIK-a, a kartę wymienić. Ile to trwa? I dlaczego chip przestał działać? – zastanawia się czytelnik.

Warto sprawdzić: Karty wirtualne. Ile kosztuje alternatywa plastiku

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze