Banki stawiają na nowe technologie, aplikacje mobilne i cyberbezpieczeństwo

Co nowego już się pojawiło, czego możemy się spodziewać w najbliższym czasie

Publikacja: 05.02.2017 09:31

Banki stawiają na nowe technologie, aplikacje mobilne i cyberbezpieczeństwo

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska

Przyszłość to bankowość mobilna, płatności zbliżeniowe smartfonem, nowe funkcje, dzięki którym można korzystać z usług nie tylko finansowych. Banki koncentrują się teraz na tych sprawach.

Aplikacje mobilne systematycznie zyskują na popularności. Klienci mogą za ich pośrednictwem korzystać z wygodnych płatności zbliżeniowych HCE, wnioskować o pożyczkę, sprawdzić stan konta i ostatnie operacje.

Czytaj także: Aplikacje mobilne i bezpieczeństwo

Wcześniej żeby zapłacić zbliżeniowo telefonem komórkowym, trzeba było użyć wirtualnej karty do konta osobistego, zapisanej na karcie SIM smartfona (metoda NFC). Teraz możliwe są płatności zbliżeniowe oparte o chmurę i technologię HCE. Metoda jest podobna do NFC, ale klient nie potrzebuje specjalnej karty SIM w telefonie. Najważniejsze informacje potrzebne do zrealizowania transakcji są przechowywane w tzw. chmurze obliczeniowej (na zewnętrznym serwerze). Z usługi można korzystać niezależnie od operatora komórkowego.

Więcej funkcji Blika

Rozszerzonej wersji doczekał się też system płatności mobilnych Blik. Możliwe jest teraz płacenie na ekranie komputera, tabletu lub smartfona za pomocą jednego kliknięcia. Gdy dokonujemy płatności w sklepie internetowym, w aplikacji mobilnej banku możemy zapamiętać sklep lub przeglądarkę internetową. Dzięki temu następnym razem w podobnej sytuacji wystarczy wybrać opcję: Blik i zatwierdzić płatność w aplikacji mobilnej banku. Użytkownicy Blika mogą płacić smartfonami w sklepach tradycyjnych i internetowych, podejmować gotówkę z bankomatów czy przelewać środki na numer telefonu odbiorcy.

Pojawiło się wiele nowych aplikacji. Klienci Alior Banku, Getin Banku oraz Pekao mogą płacić w sieci Biedronka za pomocą aplikacji IKASA. Bank Pekao udostępnia także PeoPay, system akceptowany w oznaczonych punktach (także w sieci Biedronka). Posiadacze kont w PKO BP i Inteligo mogą płacić w różnych punktach usługowych za pomocą aplikacji IKO.

Telefonem zbliżeniowo

Nowością na rynku jest Android Pay, dostępny na razie w Alior Banku, BZ WBK oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Wystarczy pobrać aplikację Android Pay ze sklepu Google Play, a potem umieścić w niej kartę debetową lub kredytową wydaną przez bank wspierający to rozwiązanie. Żeby dokonać płatności, trzeba wybudzić telefon i zbliżyć go do terminala. Płatność do 50 zł zostanie zrealizowana tak jak kartą zbliżeniową, a wyższą należy potwierdzić kodem PIN.

Na rynku pojawiły się również bankomaty z funkcją zbliżeniową. Aby pobrać gotówkę z urządzenia, nie trzeba wkładać karty do czytnika. Wystarczy przyłożyć kartę lub telefon wyposażony w technologię NFC do specjalnego czytnika zbliżeniowego obok klawiatury numerycznej.

Szybkie i wygodne płacenie kartą w sieci umożliwia portfel cyfrowy Masterpass. Wystarczy raz zapisać w nim dane swoich kart płatniczych, aby potem wielokrotnie z nich korzystać przy zakupach bez każdorazowego podawania wymaganych informacji.

– Metody płatności typu Masterpass wpisują się w ogólną tendencję przenoszenia do urządzeń mobilnych coraz większej liczby naszych codziennych czynności. W ten sposób zyskujemy swobodę dokonywania transakcji o dowolnej porze i z dowolnego miejsca na świecie – mówi Iwona Markiewicz–Zaleta, kierownik Zespołu Rachunków i Produktów Oszczędnościowych w Banku BGŻ BNP Paribas.

Będąc użytkownikiem portfela cyfrowego Masterpass, przy pomocy smartfona z dostępem do internetu możemy m.in. zamówić i opłacić zakupy spożywcze w delikatesach, kupić bilety do kina czy na pociąg. A wszystko to zrobimy np. jadąc autobusem do pracy.

Odcisk palca, głos, kształt twarzy

Wiele uwagi banki poświęcają technologii biometrycznej. PKO BP w drugim kwartale 2017 r. planuje testy pierwszych stanowisk, które umożliwią autoryzację operacji bankowych i podpisywanie pism w oparciu o tę technologię. Stanowiska będą wyposażone w specjalny długopis elektroniczny i urządzenia analizujące jednocześnie głos klienta, układ naczyń krwionośnych dłoni i kształt twarzy. Będzie to pierwszy w Polsce system, który tak kompleksowo sprawdzi tożsamość użytkownika, wykorzystując jednocześnie kilka mechanizmów biometrycznych.

Młodzi w cyfrowym świecie

Eurobank planuje wprowadzenie w najbliższym czasie biometrycznego logowania oraz usługi 3D Touch. Nad nową bankowością internetową i mobilną pracuje Alior Bank. mBank przedstawi zupełnie nową aplikację mobilną.

Bank Pocztowy zaplanował m.in. uruchomienie EnveloBanku – swojej marki cyfrowej. Będzie skierowana przede wszystkim do młodszej generacji klientów, dla których naturalnym środowiskiem jest świat cyfrowy.

Idea Bank ma w planach rozwój Happy Miles. Chodzi o wynajem długoterminowy pojazdów (rodzaj leasingu), przeznaczony dla klientów indywidualnych. Miesięczna rata za używanie samochodu zależy od dystansu pokonanego przez auto.

Alior Bank zamierza skorzystać z czterech aplikacji IBM MobileFirst na iOS. Zapewnią one doradcom klientów premium szybki wgląd do danych i możliwość zarządzania portfelem klientów z urządzeń Apple. Pracownicy banku będą w stanie obsługiwać klientów poza oddziałem, zapewniając im dostęp do usług praktycznie w dowolnym miejscu.

Opinia

Natalia Załęcka | dyrektor Departamentu Digital, Getin Noble Bank

Innowacja to proces optymalizacji istniejących usług, poprawianie rzeczy, robienie czegoś lepiej niż dotychczas. Zaczynamy od identyfikacji słabych stron i trudności z punktu widzenia klienta, a potem optymalizujemy rozwiązania poprzez dodanie takich, które nie tylko zlikwidują frustrację, ale i pozytywnie zaskoczą. Klienci nie muszą dokładnie wiedzieć, co takiego innowacyjnego zrobiliśmy, ale zapamiętają, że dzięki temu mogli coś sprawniej załatwić. Dlatego innowacje, również te bankowe, nie muszą być wielkie. To często małe, praktyczne usprawnienia, które przydają się w codziennym bankowaniu, np. czasowa blokada karty, aby ze spokojną głową iść na basen i nie martwić się, że karta została w niezabezpieczonej szafce. Taki rodzaj innowacji pozwala tworzyć długoterminową relację z klientem i dlatego jest najbardziej wartościowy.

Ricardo Campos | dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej, Bank Millennium

W 2017 r. priorytetem w naszych innowacyjnych działaniach nadal będzie bankowość mobilna. Dążymy przede wszystkim do tego, aby aplikacja bankowa stawała się coraz bardziej użytecznym narzędziem, by mogła być nieodzownym elementem codzienności klientów. Aby tak się stało, musi doskonale się wpisywać w ich nawyki i potrzeby finansowe, a także zapewniać wygodny dostęp do innych przydatnych usług. Wspólnie z użytkownikami będziemy nadal usprawniać interfejs aplikacji, aby korzystanie z usług banku było możliwie jak najprostsze, bezproblemowe i ciągłe. Z pewnością istotną rolę odegrają technologie związane z tzw. wearables (inteligentne ubrania i akcesoria), internetem rzeczy (IoT) oraz biometryką.

Grzegorz Pawlicki | dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta, PKO BP

W PKO BP innowacyjne rozwiązania są wdrażane i wspierane już od lat. Doskonale pokazuje to choćby przykład przeniesionych do internetu Szkolnych Kas Oszczędności, oferta PKO Junior czy aplikacja IKO i zbudowany na jej bazie międzybankowy system płatności mobilnych BLIK. Nowe technologie są też elementem naszej strategii na lata 2016 – 2020. Będziemy wdrażać przełomowe, wygodne i bezpieczne rozwiązania nie tylko dla klientów banku, ale również dla wszystkich obywateli. Innowacji poszukujemy zarówno wewnętrznie poprzez Centrum Innowacji, w którym zbieramy pomysły naszych pracowników, jak i zewnętrznie np. w oddziałach laboratoryjnych, gdzie testujemy rozwiązania takie jak videoanaliza, biometria czy kasy samoobsługowe. Jako organizacja wspierająca młode polskie firmy włączyliśmy się w program akceleracyjny dla start-upów, realizowany wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland. W ramach tego programu wyszukujemy najciekawsze rozwiązania z obszaru płatności, bankowości mobilnej i internetowej, bezpieczeństwa oraz inwestycji.

Przyszłość to bankowość mobilna, płatności zbliżeniowe smartfonem, nowe funkcje, dzięki którym można korzystać z usług nie tylko finansowych. Banki koncentrują się teraz na tych sprawach.

Aplikacje mobilne systematycznie zyskują na popularności. Klienci mogą za ich pośrednictwem korzystać z wygodnych płatności zbliżeniowych HCE, wnioskować o pożyczkę, sprawdzić stan konta i ostatnie operacje.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Dokąd z kartą, gdzie z gotówką? Jak przygotować się do wakacyjnego wyjazdu za granicę
Planowanie Wydatków
Ile zapłacisz na igrzyskach olimpijskich w Paryżu? Jak można zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
Ile kosztuje wyprawa na piłkarskie Euro 2024? Jak kibic może zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca