Poznają cię po głosie czy odcisku palca

Banki coraz odważniej stosują biometryczne metody identyfikacji klienta

Publikacja: 26.06.2016 10:14

Biometrię już kilka lat temu zastosowano w bankomatach

Biometrię już kilka lat temu zastosowano w bankomatach

Foto: Fotorzepa/Magda Starowieyska

W Banku Zachodnim WBK potrafią zidentyfikować klienta na podstawie głosu. Pod koniec ubiegłego roku bank wprowadził taką opcję w formie pilotażu. Dotychczas swój głos zarejestrowało 3 tys. osób. – Ponad połowa tej grupy używa tego sposobu do logowania się w kontaktach za pośrednictwem infolinii – mówi Maciej Pietrucha, dyrektor centrum bankowości telefonicznej BZ WBK. Przy stosowaniu biometrii głosowej czas weryfikacji klienta skrócił się o 40 proc. Na razie bank nie promował tej formy uwierzytelniania, ale liczy, że użytkowników będzie przybywać.

Zamiast hasła

To wygodny sposób dla osób, które mają problem z zapamiętywaniem haseł. Najpierw trzeba zostawić próbkę głosu, a potem można w ten sposób potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach telefonicznych z bankiem. Wystarczy raz zarejestrować głos, by system potem nas rozpoznał.

Jak to się robi w praktyce? Trzeba zadzwonić na infolinię, podać swój numer identyfikacji klienta i poinformować doradcę o chęci korzystania z biometrii głosowej. Po standardowej weryfikacji rejestrowana jest próbka głosu. Należy powiedzieć zdanie: „Mój głos jest moim hasłem, którego nie muszę pamiętać”. Od tego czasu można się w ten sposób weryfikować w contact center.

Na polskim rynku są już kolejni chętni do wprowadzenia takiej technologii.

– Alior Bank nie wyklucza zastosowania biometrii głosowej podczas kontaktu klienta z bankiem za pośrednictwem bankowości telefonicznej i mobilnej – twierdzi Julian Krzyżanowski, rzecznik Alor Banku. – Skorzystanie z biometrii znacznie skróciłoby proces weryfikacji tożsamości oraz zapewniłoby niemal 100 proc. pewność co do tożsamości klienta. Jak będzie to wyglądało w praktyce? Klienci będą zostawiali trzy próbki tak zwanego hasła biometrycznego, które następnie będą mogli wykorzystywać zarówno w kanale contact center, jak i w kanale mobilnym do potwierdzania tożsamości.

Projekt jest we wczesnej fazie rozwoju. W pierwszej kolejności zostanie pilotażowo przetestowany na grupie pracowników Alior Banku. Dotychczas nie podjęto ostatecznej decyzji dotyczącej wdrożenia. Ewentualna weryfikacja biometryczna byłaby stosowana równolegle z innymi procesami i procedurami.

Biometrię, a konkretnie jedną z jej odmian, tzw. finger vein, czyli czytnik naczyń krwionośnych, zastosowano już kilka lat temu w bankomatach. Pionierem w tej dziedzinie były banki spółdzielcze. W 2012 r. taką metodę uwierzytelniania wprowadził w swoich placówkach Bank BPH.

Teraz banki umożliwiają biometryczne logowanie do swoich aplikacji, ale tylko za pośrednictwem telefonów wyposażonych w odpowiednie czytniki.

Smartfon z czytnikiem linii papilarnych

Jedną z pierwszych instytucji dających taką możliwość był Bank Millennnium. Z biometrycznego dostępu mogą korzystać użytkownicy telefonów zaopatrzonych w czytniki linii papilarnych: Apple z funkcją TouchID oraz smartfonów z Androidem (SamsungPass i Android Fingerprint ID).

Na taki sposób logowania pozwala także ING Bank Śląski; na razie funkcja jest dostępna dla iOS (TouchID), ale bank pracuje nad wprowadzeniem jej dla użytkowników systemu Android.

Podobnie jest w PKO BP, gdzie klienci mają możliwość logowania do aplikacji IKO za pomocą Touch ID. W mBanku takie rozwiązanie jest dostępne w aplikacjach dla klientów korporacyjnych (mBank companyMobile) i detalicznych (rozwiązania na system iOS).

Millennium daje także możliwość potwierdzania odciskiem palca transakcji 3D Secure. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku. 3D Secure jest usługą wykorzystywaną w płatnościach kartami w internecie. Zapewnia dodatkowe zabezpieczenie. Dotychczas transakcje 3D Secure były akceptowane za pomocą haseł SMS lub kodu PIN, teraz możliwe jest ich potwierdzanie w aplikacji mobilnej odciskiem palca. Podczas płatności kartą np. w sklepie internetowym bank wysyła na urządzenie z aktywną aplikacją mobilną Banku Millennium wiadomość z prośbą o zatwierdzenie transakcji kodem PIN lub zeskanowanie odcisku palca. To drugie rozwiązanie jest dostępne dla urządzeń wyposażonych w czytniki biometryczne.

Tożsamość sprawdzona kompleksowo

PKO BP do technologii biometrycznej podchodzi kompleksowo. We współpracy z Politechniką Gdańską oraz firmą Microsystem prowadzi projekt badawczy, którego celem jest przygotowanie systemu automatycznego identyfikowania oraz uwierzytelniania tożsamości klientów. W kolejnym etapie projektu planowane są testy w oddziałach.

Dzięki stanowiskom biometrycznym klient uzyska dostęp do pełnej oferty usług bankowych bez potrzeby użycia haseł czy kodów. System automatycznie przeprowadzi identyfikację: na podstawie podpisu składanego innowacyjnym długopisem, analizy głosu, kształtu twarzy lub układu naczyń krwionośnych dłoni. Stanowiska umożliwią samodzielną weryfikację tożsamości, autoryzację operacji bankowych, podpisywanie wniosków i pism bankowych.

Urządzenia będą równolegle analizować głos klienta, układ naczyń krwionośnych dłoni, kształt twarzy. Dodatkowo będą wyposażone w specjalnie opracowany do tego celu długopis elektroniczny. System będzie również skanował dokumenty tożsamości. Wszystkie dane porówna następnie z zapisanymi w bazie wzorcami i na tej podstawie przeprowadzi identyfikację i autoryzację.

Przedstawiciele banku podkreślają, że to pierwszy w Polsce system, który kompleksowo sprawdzi tożsamość użytkownika, wykorzystując jednocześnie kilka mechanizmów biometrycznych. Zastosowana technologia jest bezpieczna i odporna na fałszerstwa.

Rozwiązanie będzie uzupełnieniem oferty tradycyjnej i elektronicznej. Usprawni pracę w oddziałach. Z jednej strony zmniejszy prawdopodobieństwo nadużyć, z drugiej odciąży pracowników, ponieważ ułatwi i przyspieszy identyfikację klienta. Z kolei część osób, zamiast stawać w kolejce do bankowego okienka, będzie mogła wybrać samodzielną obsługę na stanowisku biometrycznym.

W Banku Zachodnim WBK potrafią zidentyfikować klienta na podstawie głosu. Pod koniec ubiegłego roku bank wprowadził taką opcję w formie pilotażu. Dotychczas swój głos zarejestrowało 3 tys. osób. – Ponad połowa tej grupy używa tego sposobu do logowania się w kontaktach za pośrednictwem infolinii – mówi Maciej Pietrucha, dyrektor centrum bankowości telefonicznej BZ WBK. Przy stosowaniu biometrii głosowej czas weryfikacji klienta skrócił się o 40 proc. Na razie bank nie promował tej formy uwierzytelniania, ale liczy, że użytkowników będzie przybywać.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Dokąd z kartą, gdzie z gotówką? Jak przygotować się do wakacyjnego wyjazdu za granicę
Planowanie Wydatków
Ile zapłacisz na igrzyskach olimpijskich w Paryżu? Jak można zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
Ile kosztuje wyprawa na piłkarskie Euro 2024? Jak kibic może zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca