ECK przyjrzało się praktykom hiszpańskiego pośrednika, który pobiera prowizję za odsprzedaż biletów, co oznacza, że kupujący musi zapłacić wyższą cenę niż nominalna (tego typu praktyka podlega również karze w Hiszpanii). Jednocześnie w regulaminie przedsiębiorcy znajdujemy informacje, iż po akceptacji warunków firmy zwalniamy ją z odpowiedzialności. ECK jak dotąd nie otrzymało skarg na ww. firmę, niemniej jednak odnotowano skargi na innego hiszpańskiego przedsiębiorcę, który stosował podobne praktyki. W ramach współpracy ECK i UOKiK w zakresie CPC-Net w zeszłym roku sprawa firmy była konsultowana z urzędem.
Przykładowa sprawa:
Grupa polskich konsumentów za pośrednictwem czeskiej platformy biletowej kupiła bilety na koncert znanego zespołu w Pradze. Cena jednego biletu wynosiła około 350 zł. Na krótko przed koncertem okazało się, że gitarzysta zespołu ze względów zdrowotnych jest zmuszony zrezygnować z występu. Jego nieobecność oznaczała dla konsumentów rezygnację z uczestnictwa w wydarzeniu, niestety organizator nie przewidział takiej możliwości. Konsumenci zgłosili sprawę do ECK Polska, które dzięki współpracy z ECK Czechy pomogło konsumentom uzyskać zwrot za niezgodne z umową bilety.
ODSTĄPIENIE OD UMOWY
Jesteśmy przyzwyczajeni do możliwości rezygnacji z zakupu dokonanego przez internet. Warto jednak pamiętać, że istnieją wyjątki. Jednym z nich jest zakup biletu np. na koncert lub festiwal. Ten typ transakcji nie jest uregulowany ustawą o prawach konsumenta, a ustawą usługach turystycznych, co oznacza, że nie mamy możliwości zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni.
ODSPRZEDAŻ BILETU
Bilet na imprezę artystyczną, rozrywkową lub sportową można odsprzedać. Gdy przykładowo Pan Kowalski kupił bilet na koncert w Berlinie, ale z powodu choroby nie może pojechać, ma prawo go zbyć, np. zamieszczając ogłoszenie w serwisie aukcyjnym. Nie ma jednak prawa oferować sprzedaży takiego biletu powyżej jego pierwotnej ceny, czyli z zyskiem. Stosowanie wyższej ceny uznawane jest za wykroczenie. Często zdarza się jednak, że firmy prowadzące sprzedaż biletów na koncert w swoich regulaminach wyłączają prawo konsumenta do odsprzedaży, wówczas nie ma możliwości odzyskania pieniędzy za niewykorzystany bilet.
JAK I KIEDY REKLAMOWAĆ?
Przed wysłaniem reklamacji warto ustalić kto odpowiada za nasze niedogodności, czy jest to pośrednik, czy organizator imprezy. Skargę każdorazowo należy złożyć w formie pisemnej, zachowując potwierdzenie. Jeżeli organizator bądź firma pośrednicząca w sprzedaży są zarejestrowane w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii, wówczas o pomocy lub porady w sprawie udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.