Lojalność klientów jest jednym z największych zasobów, które posiada każde przedsiębiorstwo. Dlatego programy lojalnościowe są niezwykle ważne w kontekście nie tylko samego budowania lojalności, ale przede wszystkim w celu rozumienia potrzeb klientów.
Programy lojalnościowe pozwalają w sposób bardzo precyzyjny określić profil klienta, jego upodobania dotyczące konkretnych zakupów, styl życia, częstotliwość robienia zakupów, odpowiednie godziny, w których te zakupy są dokonywane oraz wybór produktów, które klienci kupują. Wiedza ta jest niezwykle ważna dla całej organizacji, gdyż na tej podstawie przygotowuje się skuteczne kampanie reklamowe. W XXI wieku komunikacja przybiera postać one-to-one. Nie ma już przeciętnego Polaka. Dla każdego klienta przygotowuje się indywidualną ofertę, która jest idealnie dopasowana do jego potrzeb. Z pomocą w zakresie przygotowania kampanii reklamowych przychodzi także technologia. W szczególności ogromne możliwości działań analitycznych.