Młodzi artyści, o których już jest głośno

Twórcy do 35. roku życia najwyżej ocenieni przez znawców rynku.

Publikacja: 25.11.2015 21:00

Ewa Juszkiewicz, Bez tytułu (według Elisabeth-Louise Vigée-Le Brun), 2015, olej, płótno. fot. Bartos

Ewa Juszkiewicz, Bez tytułu (według Elisabeth-Louise Vigée-Le Brun), 2015, olej, płótno. fot. Bartosz Kokosiński

Foto: galeria lokal_30

Pierwsze miejsce w Kompasie Młodej Sztuki 2015, czyli w rankingu polskich artystów do 35. roku życia, zajęła Ewa Juszkiewicz. W niespotykany dotąd sposób wyprzedziła innych młodych twórców, zdobywając 58 punktów, o 24 więcej niż kolejny artysta. W ubiegłym roku także była na czele listy, wspólnie z Bartoszem Kokosińskim. Potwierdziła swoją mocną pozycję, dołączając do grona „100 Painters of Tommorow” i biorąc udział w głośnej wystawie „Shit and Die” w Palazzo Cavour w Turynie.

Na drugim miejscu z 34 punktami znalazł się Bartosz Kokosiński.

Trzecie miejsce przypadło ex aequo Agnieszce Polskiej i Izie Tarasewicz. Druga z nich została też laureatką VII edycji prestiżowego konkursu „Spojrzenia”.

Czwarty tym razem jest Norman Leto. Należy do wąskiej grupy artystów, którzy w kolejnych edycjach Kompasu Młodej Sztuki, począwszy od 2008 r., są notowani w pierwszej dziesiątce.

Piąty Łukasz Stokłosa ma na swoim koncie wymierne sukcesy. W tym roku jego prace były pokazywane na indywidualnej wystawie „Golden cage” w Nunc Contemporary w Antwerpii, a rok wcześniej podczas „Gruppo di famiglia in un interno” w Kunstverein zu Assenheim w Niemczech. Podobnie jak Ewa Juszkiewicz artysta znalazł się w publikacji „100 Painters of Tommorow”.

Awanse i debiuty

Kolejne miejsca przypadły twórcom wielokrotnie notowanym w Kompasie Młodej Sztuki. Szóste zajął Mariusz Tarkawian, siódme ex aequo Basia Bańda i Jakub Julian Ziółkowski, ósme – Katarzyna Karpowicz. Niespodzianką jest wysoka dziewiąta pozycja Honoraty Martin (w ubiegłym roku była 19.), malarki i performerki, przedstawicielki sztuki krytycznej. Ma na swoim koncie kilka głośnych akcji. Na przykład zwisała z balkonu bloku mieszkalnego, zanurzała się zimą w brudnej rzece, pozwoliła nieznajomym wejść do swojego mieszkania i zabrać osobiste przedmioty, a w czerwcu tego roku w ramach akcji „Zadomowienie” koczowała w warszawskim parku Bródnowskim.

Dziesiąte miejsce zajął Łukasz Surowiec, rzeźbiarz, performer, twórca filmów wideo, autor akcji społecznych.

Godny odnotowania jest awans Bereniki Kowalskiej – na 12. pozycję z 21. w ubiegłorocznej edycji Kompasu, kiedy to pojawiła się w rankingu po raz pierwszy. Spośród artystów debiutujących w Kompasie najwięcej punktów zdobył Bartosz Czarnecki (16. miejsce). W sumie w tegorocznej edycji rankingu młodych twórców znajduje się 211 nazwisk (lista G2-4).

Lista obecności

Podstawowym zadaniem Kompasu Młodej Sztuki jest – oprócz edukacji – działanie na rzecz dalszej budowy rynku sztuki w Polsce. Dla kolekcjonerów, inwestorów, artystów, właścicieli galerii i domów aukcyjnych ranking jest źródłem cennych informacji. Zarówno galerie, jak i sami twórcy umieszczają w biogramach dane na temat pozycji w Kompasie. Podczas ostatnich Warszawskich Targów Sztuki pod wieloma pracami wisiały informacje: artysta notowany w KMS.

Z kolei inwestorzy, jak mówi Karolina Nowak z Wealth Solutions, proszą doradców o wskazanie twórców notowanych w rankingu. Słowem Kompas stał się czymś w rodzaju listy obecności na rynku młodej polskiej sztuki.

W uznaniu roli edukacyjnej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego objęło KMS honorowym patronatem. Patronem projektu jest także Narodowe Centrum Kultury. Publikacji Kompasu Młodej Sztuki tradycyjnie już towarzyszy wystawa pokonkursowa prezentująca prace artystów z czołówki rankingu. Została otwarta 25 listopada w Galerii (-1) w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Nagrody zostały ufundowane przez Narodowe Centrum Kultury i Fundację Banku Millennium „Inspiruje nas życie”.

Jak powstał ranking młodych artystów

– Kompas Młodej Sztuki ukazuje się w „Rzeczpospolitej” od 2008 r. Obecna edycja jest piątą. Poprzednie były publikowane w latach: 2008, 2010, 2012 i 2014.

– Ranking obejmuje artystów, którzy nie ukończyli 35. roku życia (wszystkich polskich artystów współczesnych prezentujemy w Kompasie Sztuki; ostatnia edycja – 14 maja 2015 r.).

– Artystów, którzy znajdują się w Kompasie Młodej Sztuki, typują przedstawiciele czołowych polskich galerii sztuki współczesnej: komercyjnych oraz publicznych zajmujących się przede wszystkim promocją sztuki. W tym roku w głosowaniu wzięło udział 77 galerii, m.in. Galeria Foksal, Galeria Bielska, Galeria Biała, Łaźnia, BWA Zielona Góra, Galeria Bałtycka, Galeria XX1, Galeria Kronika, a spośród komercyjnych: Galeria Starmach, Zderzak, Piekary, lokal_30, Propaganda, Leto, Le Guern, Jan Fejkiel Gallery, Artemis, Art Agenda Nova, Mostra.

– O miejscu artysty w rankingu decydowała suma punktów przyznanych przez właścicieli bądź szefów galerii. Każdy z nich mógł zgłosić po pięć nazwisk, kierując się osiągnięciami artystów (otrzymanymi nagrodami, udziałem w wystawach, odnotowaniem w ważnych publikacjach itp.).

– Twórca wymieniony przez galerię na pierwszym miejscu otrzymywał pięć punktów, za drugie miejsce – cztery, za trzecie – trzy itd. Punkty przyznawane przez poszczególne galerie były sumowane.

– W tabelach na >G2 – 4 pokazujemy nie tylko liczbę punktów, ale również liczbę rekomendacji. Można tam również znaleźć informację, jak głosowały galerie komercyjne i publiczne. Autorzy Kompasu Młodej Sztuki – Kama Zboralska (autorka cyklu książek „Sztuka inwestowania w Sztukę”) oraz Piotr Cegłowski (kolekcjoner, autor tekstów o sztuce) – sami nie biorą udziału w typowaniu artystów.

Pierwsze miejsce w Kompasie Młodej Sztuki 2015, czyli w rankingu polskich artystów do 35. roku życia, zajęła Ewa Juszkiewicz. W niespotykany dotąd sposób wyprzedziła innych młodych twórców, zdobywając 58 punktów, o 24 więcej niż kolejny artysta. W ubiegłym roku także była na czele listy, wspólnie z Bartoszem Kokosińskim. Potwierdziła swoją mocną pozycję, dołączając do grona „100 Painters of Tommorow” i biorąc udział w głośnej wystawie „Shit and Die” w Palazzo Cavour w Turynie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Zdrożeją obrazy malarzy kolorystów
Sztuka
Tanio kupowali zaginione dzieła i odsprzedawali je za miliony
Sztuka
Tanie wybitne obrazy jako fundusz emerytalny. W co zainwestować
Sztuka
Nikifor na wystawie. Prace niespotykane na rynku
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Sztuka
Sztuka komiksu na inwestycję i do zbioru
Sztuka
Na rynku sztuki potrzebna korekta. Nikt nie chciał pewniaków aukcyjnych